2017-03-16, 16:42
Medlem
Klacksparkan86s avatar
Undrade om detta nyss och googlade, och hittade det här.

Citat:
Om citatet är en fristående mening låter du punkten vara kvar inom citatet: Han sa: ”jag kommer på fredag."

... och ...

Citat:
Om citatet är en del av en mening kan du stryka citatets punkt: Jag vill veta vad dikten heter som börjar ”visst gör det ont när knoppar brister”.

1. Är denna regel korrekt? Att man skriver ut punkten om det är en fullständig mening, och hoppar över den om citaten bara är en del av en mening?

2. Skriver man inte ut en extra punkt för att hela meningen - och inte bara citatet - är klart? Syftar på att de skrev:

Om citatet är en fristående mening låter du punkten vara kvar inom citatet: Han sa: ”jag kommer på fredag."

Borde det inte vara:

Om citatet är en fristående mening låter du punkten vara kvar inom citatet: Han sa: ”jag kommer på fredag.".

... för att konstatera ett även huvudsatsen, och inte bara citatet, är klar/t?

m v h
Citera
2017-03-16, 17:26
Medlem
atitaranta-s avatar
Man kan förstås tycka att man borde göra på det ena eller andra sättet, men vanligen gör man inte så och det är heller inte vad som förväntas i en text på standardsvenska. Däremot är nog stort J i inledningen av den citerade meningen att föredra.
Citera
2017-03-16, 17:35
Medlem
yggdrazils avatar
Jag försöker att alltid ge citat utan punkt. I min mening är det satsen jag citerar, inte meningen, så även om meningen slutar efter det sista ordet jag citerar utelämnar jag punkten. Inte för att punkten inte fanns där, utan för att jag inte inkluderat den i citationen.

Ibland är skiljetecknet viktigt, framför allt när det gäller frågetecken. Då tar jag med det i citationen. Ibland är det på*samma sätt viktigt med punkt, och då inkluderar jag den. Det kan då bli

Citat:
Han sade "jag vet inte.".

Vet inte om det är rätt, men det måste väl nästan vara så för att det ska vara konsekvent med

Citat:
Han sade "vad vet jag?".

Och utan det hade det ju blivit konstigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in