2018-01-12, 05:34
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Champagneoclock
Du vet nog inte hur det fungerar när domstolen dömmer ut straff, och du vet nog inte vad ordet praxis betyder, men du är förlåten och jag ska förska förklara för dig.
Rättspraxis är ett samlingsbegrepp för de rättsliga avgöranden i framförallt domstolar, som anses vara en rättskälla och således utgöra vägledning för avgöranden av kommande fall. Ett rättsfall vars avgörande blir rättspraxis kallas prejudikat. I Sverige är det i första hand domar från Högsta domstolen och Högsta förvaltningsdomstolen som anses prejudicerande, men även domar från hovrätter och kammarrätter kan ha ett visst prejudikatvärde.

En grundläggande rättsstatlig princip är att rätten ska vara förutsebar. Den som har rättat sig efter en domstols tolkning av lagen ska kunna känna sig säker på att domstolen dömer på samma sätt nästa gång samma fråga kommer upp. En domstol förutsätts med andra ord döma lika i lika fall. En domstol dömer i princip inte heller på ett sätt som står i strid med hur en överordnad domstol dömt tidigare. Eftersom Högsta domstolen är den högsta rättsinstansen inom sitt område, innebär det att lägre domstolar, dvs. tingsrätter och hovrätter, rättar sig efter Högsta domstolens avgöranden.
Så, nu min fråga igen. Varför skulle domstolen i detta fall frångå rättspraxis och dömma tjocksmocken och fylletanten till hårdare straff, vilket du tyckte.
Nu är sällan eller aldrig brott eller GM lika.
Det finns alltid skillnader även om BO dödas genom uppsåtligt våld.
Sverige borde kasta rättspositivismen på historiens sophög.
Citera
2018-01-12, 07:48
Moderator
Fear2bes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hydrahead
Vad handlade det om 2007?
Citat:
– Gärningsmannen har uppgivit att offret stött på honom och frun, berättar Åsberg.

I samband med bråket fick 44-åringen ta emot 34 knivhugg, varav 27 i ryggen. Gärningsmannen har även trampat och sparkat på sitt offer.

Det var en hel del alkohol med i bilden. Gärningsmannen hade 2,7 promille alkohol i blodet vid provtagning i samband med gripandet.
Källa: Aftonbladet tor 08 nov 2007

Det nämns inget namn i artikeln men artikeln länkas från sidan Aftonbladet ons 02 aug 2017 där det framgår att det handlar om Andreas Elander Aftonbladet tis 12 sep 2017
Citera
2018-01-12, 09:30
Medlem
jimmythegents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av midfuckyou
Emot dödsstraff men fångarna ska sitta till dom dör!
Vad är poängen förutom de skulle bli en samhällsekonomisk omöjligt samt ett omänskligt levende där dom väntar på o dö.
Omvärdera dina sätt o tänka va

Även om han skulle få sitta i fängelse tills han dör så har fortfarande en 30-40 år kvar att leva till skillnad från dom som han mördat och som därmed inte fick chansen att bli så gamla. Dessutom så måste tänka på den sorg som anhöriga till offren ska leva med varje dag. Hur många tycker du ska få sätta livet till innan en sådan här människa ska få livstid på riktigt 5-10 pers eller?

Känns nästan som att du har gått i samma skola som Dan Eliasson med ditt tänk.
Citera
2018-01-12, 11:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av elbel
Undersökte man hur pass utvecklingsstörda de är?

Ja dom gjorde ju det dom va tillräckligt friska för o sättas i fängelse iallafall.
Citera
2018-01-12, 15:01
Medlem
Hydraheads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fear2be
Källa: Aftonbladet tor 08 nov 2007

Det nämns inget namn i artikeln men artikeln länkas från sidan Aftonbladet ons 02 aug 2017 där det framgår att det handlar om Andreas Elander Aftonbladet tis 12 sep 2017
Ja just. Minns att jag läst om detta.
Mycket alkohol med i bilden redan då....
Fy fan alltså.
Hette han inte något finskklingande i efternamn då?
Citera
2018-01-12, 15:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hydrahead
Ja just. Minns att jag läst om detta.
Mycket alkohol med i bilden redan då....
Fy fan alltså.
Hette han inte något finskklingande i efternamn då?

Siltala hette han förut i efternamn
Citera
2018-01-12, 15:37
Medlem
Hydraheads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gaggesgagg
Så var det!
Kikade här hemma om jag hade Fup för det, men tyvärr.
Hade varit intressant att läsa bortförklaringarna där.
Minnesluckor antar jag.....
Citera
2018-01-12, 16:50
Medlem
Någon som är kunnig? hur stor chans är det att dom tar upp det i HD???
Citera
2018-01-12, 22:31
Medlem
Hon hade en ny sida på sinnergirls, produktiv tjej Linda, 37 sidor med bilder o videor från september 2017 till november 2017, chattade lite med henne på Skype för en del år sen, kan kanske ha varit 5 år sen, trevlig tjej då o tror inte hon hade börjat sälja bilder o filmer ännu då o ja hon var rund men långt ifrån lika rund som nu, förfallet har gått snabbt verkar det som. O kan inte berätta så myclet om henne pratade inte så mycket med henne o var länge sen, tror hon hade 1 unge då eller kanske 2 men som sagt trevlig då.
http://www.sinnergirls.com/blogs/linda-drom
Citera
2018-01-12, 23:03
Medlem
Halkade in på ett bananskal här efter att ha läst i Expressen om mordet! Och blev aningen chockad!

Kände Linda G pappa en gång i tiden,

Det jag vet är att Linda bodde med sin pappa och sina fem syskon. Pappan var mer eller mindre alkoholist, hur det är idag med den saken vet jag inte.
Mamman till Linda stack när Linda var i 8-års åldern och lämnade pappan och alla barnen. Vad jag förstod så hade mamman även drogproblem. Mamman skaffade fler barn med en ny karl!

Linda rymde hemifrån, hon bodde i fosterhem. Anklagade fosterfadern för att han har tafsat på henne och även pappan för incest. Hur det var med det vet jag dock inte... tappade kontakten i den vevan.

Linda kommer från en mycket dysfunktionell familj och kankse det inte är så konstigt att hon har gjort som hon har gjort, även om det inte är ok att ta livet av någon.
Namnet är så pass ovanlgit så jag regaerade direkt... Ibland är världen liten.

De bodde i Östersund eller rättare sagt i Torvalla.

Tillförde väl inget med mitt inlägg direkt..
Citera
2018-01-13, 17:09
Medlem
möjligen någon som kan länka till tråd första mordet Andreas , jag hittade inte det . skulle vara intressant med sanningen .
Citera
2018-01-14, 04:29
Medlem
jimmythegents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gaggesgagg

Är han Örebroare från början eller är han inflyttad? Vet du det? Har hört talas om några Siltala i Stockholmstrakten. Är dom släkt tro?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in