2017-03-10, 09:14
Medlem
Hej
Skulle behöva hjälp med denna uppgift, vet inte riktigt hur jag ska tänka

Uppgift:
Funktionen f(t)vHar fouriertransformen F(w)=1/(1+w^2), bestäm Fouriertransformen för funktionen t*f'(t).

Mina tankar: Jag tror att jag ska använda mig av trensformed (-it)f(t) --> F'(w) på nått vänster. Jag förlänger
F[tf'(t)](w) = i*F[-i*tf'(t)](w)
Vet inte om jag tänker rätt, om jag gör det vet jag inte hur jag ska fortsätta.

//become an engineer, they said it'll be fun, they said
Citera
2017-03-10, 12:38
Medlem
Du kan tänka som så att du först hittar f(t) ifrån fouriertransformen (finns förmodligen i någon tabell som du har, om inte så får du räkna fram den från definitionen).
Därefter ska du derivera din funktion f(t), gångra med t och sedan transformera denna nya funktionen.

Det är ingen som tvingar dig till att bli ingenjör, men det kanske blir tråkigt om man inte är tillräckligt intelligent för att förstå det matematiska.
Citera
2017-03-10, 13:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Motherofgod
Du kan tänka som så att du först hittar f(t) ifrån fouriertransformen (finns förmodligen i någon tabell som du har, om inte så får du räkna fram den från definitionen).
Därefter ska du derivera din funktion f(t), gångra med t och sedan transformera denna nya funktionen.

Det är ingen som tvingar dig till att bli ingenjör, men det kanske blir tråkigt om man inte är tillräckligt intelligent för att förstå det matematiska.

Tack! märkte att jag missa en viktig transform för att kunna lösa uppgiften, så tack för tipsen

Jo jag vet, är kanske inte den mest intelligenta människa på denna planet men matten är faktiskt ganska kul men svår. Bara väldigt jobbigt och mycket under tenta perioden (som det ska va antar jag).
Blev nästan lite djupa här
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in