2022-11-30, 07:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HMBPTOLEMAJOW
Det motverkar vanligen polisvåld också. Eller åtminstone antalet anmälningar. Kan förstås gå åt bägge håll.

Kameran kan bli ett effektiv verktyg då vanlig gemene människa inte kan se om kameran är på eller ej.
Citera
2022-11-30, 07:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av febojentan
Kameran kan bli ett effektiv verktyg då vanlig gemene människa inte kan se om kameran är på eller ej.
Stod ju att dom skulle bli informerade om att dom filmas med ett pip och en röd signal.

Om syftet är att avvärja våld mot polisen så absolut. Räknar dock med att det kommer användas för att kartlägga svensson.

Kanske blattarna helt enkelt förbjuder polisen att ha kameror i "sina" områden så polisen har dom inte ens på i de interaktioner det skulle behövts.

Vi vet ju alla att det knappast är polisen som bestämmer längre ändå, så man kan ju undra vad en avstängd kamera ska göra.

Dom stänger väl av kameran i USA ibland om inte detta är en myt, osäker. Känns som en filmgrej dock.
Citera
2022-11-30, 07:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenskaLejonet
Stod ju att dom skulle bli informerade om att dom filmas med ett pip och en röd signal.

Om syftet är att avvärja våld mot polisen så absolut. Räknar dock med att det kommer användas för att kartlägga svensson.

Kanske blattarna helt enkelt förbjuder polisen att ha kameror i "sina" områden så polisen har dom inte ens på i de interaktioner det skulle behövts.

Vi vet ju alla att det knappast är polisen som bestämmer längre ändå, så man kan ju undra vad en avstängd kamera ska göra.

Dom stänger väl av kameran i USA ibland om inte detta är en myt, osäker. Känns som en filmgrej dock.

Verkligheten är nog lite annorlunda ... låt kameran rulla på är nog det bäst.
Skulle inte tro att polisen stannar upp tumultet och ropar ut att nu filmar vi er bara så ni vet
Citera
2022-11-30, 08:13
Medlem
Citat:
Skulle inte tro att polisen stannar upp tumultet och ropar ut att nu filmar vi er bara så ni vet
Inte ens om en lag säger att dom måste annars begår dom tjänstefel?
Citera
2022-11-30, 08:16
Medlem
Statsminister2030s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HMBPTOLEMAJOW
Det motverkar vanligen polisvåld också. Eller åtminstone antalet anmälningar. Kan förstås gå åt bägge håll.

Troligtvis så kommer kameran ha "råkat" vara avstängd om nån polis sätter in några käftsmällar och sparkar på nån bojad missbrukare som ligger försvarslös.
Citera
2022-11-30, 08:54
Medlem
halaltarzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Statsminister2030
Troligtvis så kommer kameran ha "råkat" vara avstängd om nån polis sätter in några käftsmällar och sparkar på nån bojad missbrukare som ligger försvarslös.

Nja, svarar jag på ditt exempel. Däremot inbillar jag mig att polisen - om de nu har det alternativet - väljer att inte sätta på kameran om det ska tas i med hårdhandskarna då risken antagligen är stor att de hamnar i någon jävla utredning där det ska tvistas om de tog i för hårt eller inte eller om greppet kunde vara farligt vid varje ingripande.
Citera
2022-12-03, 12:24
Medlem
Citat:

Syftet med kroppskamerorna är ju att "samla in bevis" och underlätta i utredningar, inte att i största allmänhet bevaka allt och alla.
Om kamerorna skulle rulla hela tiden skulle det innebära integritets-kränkningar dels mot de enskilda poliserna - Exempelvis när dom sitter och samtalar i bilen "mellan larmen", till när dom sitter och äter eller behöver gå på toaletten.

Men givetvis skulle detta också innebära integritets-kränkningar mot allmänheten. Tänk dig det faktum att spelas in så fort du pratar med en polis eller finns i dennes närhet? För att inte tala om alla de situationerna där polisen hjälper ett litet barn, en dement, psykiskt sjuk eller allvarligt skadad person, där det ö.h.t inte finns misstanke om något brott - och kameran samtidigt skall rulla. Tycker du att detta känns som en bra ordning?
Citera
2023-01-03, 08:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av halaltarzan
Nja, svarar jag på ditt exempel. Däremot inbillar jag mig att polisen - om de nu har det alternativet - väljer att inte sätta på kameran om det ska tas i med hårdhandskarna då risken antagligen är stor att de hamnar i någon jävla utredning där det ska tvistas om de tog i för hårt eller inte eller om greppet kunde vara farligt vid varje ingripande.

Om man ser en gammal artikel https://www.svt.se/nyheter/inrikes/sa-manga-poliser-har-domts-for-vald-i-tjansten-pa-fem-ar

Så tror jag det kommer inte hända ett skit, samma sak när polisen skött ner en handikapp person, alla friades.

Tror 100% att poliserna kommer inte aktivera dom under deras aktivitet så det måste finnas ett direkt på och har nån person bakom kameran som stänger av när polisen går till toa et c.

En handler mer eller mindre.

Mer jobb för folk som vill hålla koll på polisen men det kommer nog inte hända.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in