2017-03-14, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackkorrekt
Att använda du-formen när man borde använda man-formen. Ett exempel var att du skrev: men då går du miste om igenkänning. Eftersom du inte känner till mina språkkunskaper, eller vad jag inte kan, förutom att jag kan svenska, blir ju saken mycket svår att avgöra, därför antog jag att du egentligen menade den passiva formen. Jag kom att tänka på det eftersom du-formen används i otroligt många sammanhang där man-formen borde användas. Det är en direktöversättning från engelskan. Mest en reflektion.

Okej, jag blev mest förvirrad av termen "passiv form" som fick mig att tänka på svenskans motsvarighet till det som på engelska kallas "passive voice". "Man/du" kallar man väl något annat på svenska, opersonliga pronomen kanske?

Citat:
man håller ju på att avskaffa svenskan. Domänförluster är redan ett faktum.

Nej, man håller inte på att "avskaffa svenskan". Man undrar nästan om det är en epidemi av moralpanik av nåt slag som vandrar runt i dessa förkylningstider. Gällande det där med domänförluster, visst har man hört om det i åratal... Vet inte riktigt om det finns några som helst belägg för det. Tycker att det trycks fler böcker på svenska, görs mer radio (tänker på alla poddar); ges fler kurser och säkerligen skrivs fler högskoleuppsatser än någonsin.

Det finns ett viktigt undantag: vetenskapliga arbeten på högre nivå. Där vet jag inte om det har slutat skrivas på svenska, men jag hoppas rentav att så är fallet. I alla fall om man kan tänka sig att det vetenskapliga arbetet man bedriver kan vara av ringaste intresse för några utanför Sverige så är det dumt att inte skriva på ett språk som gör att man kan nå ut till en oändligt mycket större publik. En sammanfattning på svenska i början räcker gott och väl. Eller, om nu är så mån om de som inte har lärt sig akademisk engelska än, så kan man väl översätta hela till svenska.

(Hembygdsforskning är en annan sak, förstås )
Citera
2017-03-14, 14:56
Medlem
Citat:
Jag tycker det är en märklig åsikt, att slagkraftiga uttryck skulle låta bättre på ett främmande språk än på ens modersmål, och då endast på engelska, inte på hindi, litauiska eller något annat språk. Om det beror på självförakt, oförstånd eller något annat är jag inte säker på. Enkelspårigt åtminstone.

Här har du ett slagkraftigt och mycket vardagligt engelskt ord, som svårligen låter sig översättas och samtidigt behålla sin uttryckskraft:

Radnom.

Handen på hjärtat, återger slumpmässig hela betydelsen, alla de konnotationer som du vill förmedla med uttryck som "en random snubbe på stan"? Jag skulle inte tro det. I så fall, är du redo att offra en del av ordets (språkets, och slutligen din egen) uttryckskraft till förmån för någon chimär av språklig renhet? Är du redo att göra avkall på de språkliga uttrycksmedel som det levande svenska språket i interaktion med andra språk bjuder på, allt i namnet av att upprätthålla en i allt högre grad arkaisk stil, steril och utrensad från all (nyligen inflödad) engelska?

Paradoxalt nog är det snarare denna attityd som leder till att svenskan på sikt riskerar att överges helt till förmån för engelska. Språket börjar betraktas som för heligt för att kontamineras med utländska influenser, och eftersom med tiden blir alltmer påtagliga, så till den grad att man inte kan undvika dem, så blir det mer ändamålsenligt att helt gå över till ett annat språk, med bibehållen användning av det stilistiskt rena "egna" språket för specifika ändamål.
Citera
2017-03-14, 16:02
Medlem
Annacondas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vaxdocka
Här har du ett slagkraftigt och mycket vardagligt engelskt ord, som svårligen låter sig översättas och samtidigt behålla sin uttryckskraft:

Radnom. <sic!>

Handen på hjärtat, återger slumpmässig hela betydelsen, alla de konnotationer som du vill förmedla med uttryck som "en random snubbe på stan"?

Ibland älskar jag Urban Dictionary mer än annars!
http://www.urbandictionary.com/define.php?term=Random

Random
Citat:
Random Top definition:
The latest buzzword used amongst mindless teenagers as a way of showing just so utterly irreverent their predictable sense of humour is. Particularly dominant among English teens and University students, the word "random" or the act of being "random" is a desperate plea for others to recognise how totally against the grain of the norm you are and that you're really crazy and out there. Trouble is, being "random" is predictable, boring, moronic and extremely sad indeed.

Citat:
For the love of God, stop using this word. It's not clever, it's not funny and it's not original. You sound just the same as all the other clone-like teenagers who think they're oh so unique for saying it. Give it a fucking rest.

Mindless teenager: Omg I have to tell you what happened it was just so random

Me: *clobbers with garden rake*

Citat:
Something or a group of things that follow no criteria or pattern. A word often misused by morons who don't know very many other words.

Correct: The decay of a radioactive isotope is random.
This is correct because nobody can predict exactly when the atom will decay. It actually doesn't follow a pattern.

Incorrect: Lol! Here r sum random people I just met.
This is incorrect because the people have been chosen by a number of criteria: they are people that happen to be closeby and people who are willing to talk to you.
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in