Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-03-12, 14:38
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tokodlaren

Det med vatten till ogräs, det tror jag inte på riktigt, det är grymt torrt i marken där dessa växer naturligt, det kan vara 100dagar utan regn där. I sverige regnar det bra mycket mer än så.
Vi har lägre luftfuktighet dock, så säg att man högst behöver ge extra vatten vid värmebölja som kan slå till en, eller högst två gånger på en sommar. Det är bara och fylla 10-15tal petflaskor 2liters med vatten, ta dom i en ikea säck. Antar ni har bil ni kan köra med , Häll en flaska per planta om det blir enorm värmebölja och torka då


Varningens finger här, för att bryta ner det hela: Tokodlaren påstår att det är grymt torrt i backen där dessa växer naturligt.

Jag är väldigt säker på att om Cannabis inte får vatten på 100 dagar så är de stendöda.

Tokodlaren säger att vi har lägre luftfuktighet. När det är väldigt luftfuktigt så kommer budsen mögla vilket vi verkligen inte vill.
Upplysning: I Sverige så kommer det under hösten bli hög luftfuktighet, speciellt på morgonen då dimma och dagg ligger tungt över våra odlingsställen så det är väldigt sannolikt att det kommer börja mögla på våra odlingar i oktober om vi inte kollar till dem då och då. Så fort vi ser mögel ska vi ta upp skörden asap.

För att motverka mögel så gott det går bör odlingen dels vara på ett ställe där vinden kommer åt och gärna ha morgonsol för att minska tiden som fukten är på plantorna.

Hårda fakta som stämmer till 100% istället för tokodlarens hittepå.
Citera
2017-03-13, 04:46
  #14
Medlem
Typ så här har jag förstått det iaf med utomhusodling och blom.

Photoperiod = antalet soltimmar under 24h
Photoperiodism = hur blommande växter reagerar på förändringar i photoperioden.

Växter som reagerar på soltimmar har celler som heter Phytochrome, de berättar för resten av växten om den ska växa, blomma, släppa löv etc.

De flesta faller under tre kategorier ang när de ska blomma.
1. Långdag - blommar när dagen blir längre
2. Kortdag - blommar när dagen blir kortare
3. Neutrala - är inte beroende av photoperiod.

Cannabis faller under kortdag och neutrala.
Autoblommande under neutrala och "photoperiods" under kortdag.

I Sverige infaller sommarsolståndet runt 21 Juni, efter det blir det kortare och kortare photoperioder och då går Cannabis i regel i blom. Men, strains acklimatiserade på LAT 40-50N kanske inte hinner bli riktigt färdiga på LAT 61N. Därför är earlys/semi-autos och autos bra för oss. Earlys är väldigt känsliga för photoperioder, de stannar i veg vid 0h mörker men kan gå i blom med bara 4h mörker. Autos blommar runt dag 20 oavsett photoperiod.

Earlys.
https://www.icmag.com/ic/showthread.php?threadid=303368
Nordiska earlys.
http://cannaseeds.dk
http://seedheaven.net
Citera
2017-03-14, 14:53
  #15
Avstängd
medigrows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tokodlaren
Dom blir för höga typhoon plantorna till TS tänkta odling.


Jag kommer skriva flera senare
Men tar några nu man kan odla här i nord även, alla blir under eller 100cm max om inget annat nämns

1a 8 Ball Kush - Barneys Farm Seeds


2a Amnesia Lemon - Barneys Farm Seeds


3a Pineapple Express Automatic - Barneys Farm Seeds


4a Sin Tra Bajo Auto - Barneys Farm Seeds


5a Sweet Tooth Autoflowering - Barneys Farm Seeds


Fler Cool /Cold climate om max 1meter höjd snabblommande:


6a Sensi Skunk Automatic Seeds

7a Hindu Kush Automatic® Sensi

8a Ruderalis Indica Sensi

9a Sensi -Pure Power Plant Automatic seeds¨

-
Fler som går bra i Sverige. Men har inte kollat höjd på dessa nedan. Ni får googla själv höjden

10a Super Skunk

11a Strawberry Kush Can also grow in colder weather like Washington State, Netherlands and Britain.

12a OG Kush They grow well in colder weather found in Minnesota, United Kingdom or Sweden.

13e Critical Yumboldt

14e Blueberry

15e Blue Widow (Dinafem)

16e Frisian Dew (x5) – Dutch Passion

17e Blueberry Bliss Auto

18e Auto Viking NL nordenseeds

19e Auto Viking Thor nordenseeds

20e Auto Viking Blue nordenseeds

Övriga som jag läst är bra i Norden
-

Try out the blue cheese from Barney’s Farm made from UK cheese strains.

-
Top 5 Cannabis Strains For Colder Climates ROYAL QUEEN SEEDS
It can be tough growing cannabis outdoors in northern Europe, but it is possible. Here are five cannabis strains that will help you succeed.
1 SOMANGO XL 2METER höga
2 CRITICAL höga över 2meter
3 WHITE WIDOW
4 SKUNK XL
5 SPECIAL QUEEN 1
Special Queen 1 is one of our original classics and has proved to be an extremely popular choice for many growers. She is the mix of Power Bud x Skunk, resulting in an easy to manage cannabis strain with an extremely long-lasting relaxing high. Not only does this make her ideal for first-time growers, but the low maintenance, combined with her short flowering time allows her to perform well in cooler regions of Europe. She should easily finish with enough time to beat the frost, resulting in ample yields of dank aromatic bud. Special Queen 1 finishes flowering in late September.


Grym Lista.
Citera
2017-03-14, 15:00
  #16
Avstängd
medigrows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cracker-jack
Varningens finger här, för att bryta ner det hela: Tokodlaren påstår att det är grymt torrt i backen där dessa växer naturligt.

Jag är väldigt säker på att om Cannabis inte får vatten på 100 dagar så är de stendöda.

Tokodlaren säger att vi har lägre luftfuktighet. När det är väldigt luftfuktigt så kommer budsen mögla vilket vi verkligen inte vill.
Upplysning: I Sverige så kommer det under hösten bli hög luftfuktighet, speciellt på morgonen då dimma och dagg ligger tungt över våra odlingsställen så det är väldigt sannolikt att det kommer börja mögla på våra odlingar i oktober om vi inte kollar till dem då och då. Så fort vi ser mögel ska vi ta upp skörden asap.

För att motverka mögel så gott det går bör odlingen dels vara på ett ställe där vinden kommer åt och gärna ha morgonsol för att minska tiden som fukten är på plantorna.

Hårda fakta som stämmer till 100% istället för tokodlarens hittepå.

Du har noll koll Cracker.
Tokodlaren har helt rätt. I naturen vattnas plantorna naturligt. Du blandar ihop inomhus och utomhus tror jag.
Citera
2017-03-14, 21:51
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av medigrow
Du har noll koll Cracker.
Tokodlaren har helt rätt. I naturen vattnas plantorna naturligt. Du blandar ihop inomhus och utomhus tror jag.
Du samt tokodlaren och happy organic har noll koll. Att läsa på är bra när man odlar, men att sitta och ge tips åt andra utan att veta ett skvatt i praktiken skadar mera än det hjälper...
Citera
2017-03-14, 23:43
  #18
Medlem
musttomtes avatar
Det vore fint på ett hygge med 1 meters gran eller tall. Då har kontrollanten redan varit där och smugit från naturvårdsverket eller vilket statligt organ det nu är som kollar.

Lycka till med odlingen...
Citera
2017-03-15, 17:08
  #19
Medlem
-spitzlix-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gamlewald
Du samt tokodlaren och happy organic har noll koll. Att läsa på är bra när man odlar, men att sitta och ge tips åt andra utan att veta ett skvatt i praktiken skadar mera än det hjälper...
Jo, odlat ute förr men aldrig i barr/blandskog sen utifall någon tänkt/gjort detta haha. Fått bra info av en släkting som kört ute i typ 10år så blir nog att dela ett par holkar med han åh snacka
Citat:
Ursprungligen postat av musttomte
Det vore fint på ett hygge med 1 meters gran eller tall. Då har kontrollanten redan varit där och smugit från naturvårdsverket eller vilket statligt organ det nu är som kollar.

Lycka till med odlingen...
Ptja dom är ca 1-1,5m höga samt buskiga i nuläget vilkey döljer plantorna skapligt, eller ja jäkligt bra skulle jag tro. Ingen som kollar här, "känner" ägaren så smygigt in lite frågor och verkat intresserad av gran osv förra året när jag satte plant åt han haha.
Citera
2017-03-17, 09:08
  #20
Medlem
Mr.J.Pilvikukkas avatar
Barrskog är i regel ganska näringsfattig och sur. Man bygger en patch genom att gräva en grop, fylla på med skräpfisk (fosfor) och lägga en jordsäck över på hösten. Så gör SWIM.
Citera
2017-03-17, 09:18
  #21
Medlem
Mr.J.Pilvikukkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av medigrow
Du har noll koll Cracker.
Tokodlaren har helt rätt. I naturen vattnas plantorna naturligt. Du blandar ihop inomhus och utomhus tror jag.

Det beror ju på läge och väder och vind. Sen om man vill ha stora plantor vattnar man extra när det är torrt. Sen när man odlar ute är mögel och frost ens två största fiender, därför är det bra att odla på en liten höjd där fukt inte ligger i dim-form och som inte är första stället som frostbits. Och vatten har en tendens att rinna nedåt. Så då kan man behöva vattna. Och sen är det bra att ge sina plantor bättre förutsättningar än det som växer där naturligt.
Citera
2017-03-30, 18:19
  #22
Medlem
-spitzlix-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.J.Pilvikukka
Barrskog är i regel ganska näringsfattig och sur. Man bygger en patch genom att gräva en grop, fylla på med skräpfisk (fosfor) och lägga en jordsäck över på hösten. Så gör SWIM.
Jo sant. Ska göra en mix hemma från hönsskit åh annat som näring. Men får se om det blir plantagen, myrmark eller nära en sjö. Finns små vattenhål överallt har jag märkt. Ska bara hitta någon lämplig strain.
Citera
2017-04-07, 18:38
  #23
Medlem
H.Bensons avatar
Fick mina frön igår, AK, Tropic, och Thor. Totallt 9 frön. Sätter nog bara 5-6 dock. Var ett helvete att torka förra gången XD
Citera
2017-04-09, 14:20
  #24
Medlem
-spitzlix-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av H.Benson
Fick mina frön igår, AK, Tropic, och Thor. Totallt 9 frön. Sätter nog bara 5-6 dock. Var ett helvete att torka förra gången XD
Dom ska väl inte bli så värst långa va?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback