Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-02-28, 00:37
  #1
Medlem
Så jag laddade ner windows 10 genom deras verktyg på microsofts hemsida

https://www.microsoft.com/sv-se/soft...load/windows10

Vad jag inte förstår är varför jag inte hittar några resultat vid google-sökning på md5 / sha-1 strängarna som jag fick genom microsofts fciv (Microsoft File Checksum Integrity Verifier; https://www.microsoft.com/en-us/down....aspx?id=11533)

De strängarna jag fick var:
md5 = 5a00050684ad88e7a46bafe0cd768515
sha-1 = 92bc5ea776282fa26fe58635ce7523b64779585f

Lite nojig över att malware ska finnas i skivavbildningsfilen och vill således bekräfta att skivavbildningsfilen är säker att använda.

Utgåvan jag har är Windows 10 Home men verktyget laddade ner en som heter "Windows 10" på svenska då, den här "Windows 10" innehåller tydligen både och (home och pro) och väljer automatiskt det korrekta alternativet i installationen sedan.

Tack på förhand för svar.
__________________
Senast redigerad av Knarkarhenrik 2017-02-28 kl. 00:39.
Citera
2017-02-28, 07:22
  #2
Medlem
Servals avatar
Jag testade på samma utgåva av Windows iso, skapad av media creation tool och får helt andra strängar än dig. Vet dock inte riktigt hur detta fungerar. Men följer tråden i hopp om att någon kan förklara
Citera
2017-02-28, 09:24
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Serval
Jag testade på samma utgåva av Windows iso, skapad av media creation tool och får helt andra strängar än dig. Vet dock inte riktigt hur detta fungerar. Men följer tråden i hopp om att någon kan förklara
Du tog x64 med va? Jag glömde nämna det i trådstarten.. Men det är väl mycket ovanligt med 32bitars nuförtiden.
Citera
2017-02-28, 09:26
  #4
Medlem
Servals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knarkarhenrik
Du tog x64 med va? Jag glömde nämna det i trådstarten.. Men det är väl mycket ovanligt med 32bitars nuförtiden.

Ja det gjorde jag.
Citera
2017-02-28, 11:03
  #5
Medlem
Laddade ner iso-filen med verktyget ännu en gång, och fick ny kontrollsumma den här gången med.. Hur ska man veta att skivavbildningen är fri från sabotageprogram? En googlesökning resulterade i 0 resultat på båda kontrollsummorna.

serval, om du undrar vad md5 / sha-1 kontrollsummorna används till är det att utvecklare av programvaran man laddar ner kör ett sådan integritetskoll på filen och lägger sedan upp md5/sha-1 strängen online. Sen kan man själv köra en integritetskoll på filen man laddar ner och kolla om värdet matchar den strängen som tillverkaren uppgav. Matchar den så kan man räkna med att filen inte har blivit manipulerad och/eller infekterad med virus o liknande.
Citera
2017-02-28, 13:39
  #6
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knarkarhenrik
Hur ska man veta att skivavbildningen är fri från sabotageprogram?

Nu är jag ganska säker på att denna avbildning som man hämtar hem från Microsofts webbsida är ren.
Citera
2017-02-28, 22:32
  #7
Medlem
Verktyget heter ju "Media Creation Tool" vilket får mig att tro att installationsfilen skapas dynamiskt av Microsoft varje gång du kör verktyget vilket kommer innebära att du får olika checksummor. MD5 är mest användbart på statiska filer. Som CyrusGNetWork säger ovan är jag ganska säker på att du kan lita på Microsoft i detta fall, men är du osäker kan du kontakta dem eller köpa Windows 10 på en original-DVD-skiva vilket borde vara 100% säkert.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback