2017-02-23, 09:06
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _Baste_
Många bolag har slutat med detta p.g.a. miljö- och kostnadsskäl.

Ja man brukar få välja om man vill ha den i pappersform eller om man vill få den via mail/ladda ner
Citera
2017-02-23, 09:08
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
På både Nordnet och avanza kan nybörjare handla helt gratis på börsen. Då kanske någon köper endast en aktie bara för sakens skull...

Kostar ju ändå inget.. och istället för en big Mac och co kanske det smakar bättre med en aktie i FPC?

Det stämmer väl inte helt riktigt. Tror det beror på hur mkt pengar du har på ex avanza. Dvs är din portfölj på mindre än 50000 så är det courtagefritt
Citera
2017-02-23, 09:27
Medlem
badrumbadrums avatar
Jag köper ibland en eller ett par aktier i olika bolag som en bevakningsposition, så man blir motiverad att hålla koll på bolaget och så småningom köpa på sig fler aktier.
Citera
2017-02-23, 11:11
Medlem
YP4XQs avatar
Jag gör det ibland för att ha koll på Aktien... orkar inte med att övervaka via andra grafer, vill ha allt på översikten i depån
Citera
2017-02-23, 15:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
Det stämmer väl inte helt riktigt. Tror det beror på hur mkt pengar du har på ex avanza. Dvs är din portfölj på mindre än 50000 så är det courtagefritt

Förvisso, men det är nog många som utnyttjar den möjligheten till att ibland köpa en enstaka aktie.
Citera
2017-02-23, 16:34
Medlem
Sneks avatar
Folk köper en aktie för att hålla koll på aktien oftast.

Folk säljer en aktie för att större ordrar ska få pröjsa courtage så personen som lagt ut den större ordern inte vill ta bort den eftersom han redan fått betala courtage.
Citera
2017-02-23, 16:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Snek
Folk köper en aktie för att hålla koll på aktien oftast.

Folk säljer en aktie för att större ordrar ska få pröjsa courtage så personen som lagt ut den större ordern inte vill ta bort den eftersom han redan fått betala courtage.
Någon som orkar förtydliga det sistnämnda?
Citera
2017-02-23, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av butterflykniv
Någon som orkar förtydliga det sistnämnda?
Det går inte förtydliga.
Rent svammel!
Citera
2017-02-23, 17:34
Medlem
Frågan är ungefär som "varför köpa en trisslott?", det finns egentligen ingen logik i beteendet. skulle tro att det är det du menar, folk som köper en aktie för skojs skull, ifall den mot förmodan skulle rusa iväg och bli värd tiotusen gånger mer.

Det är inte troligt att det kommer händer men det finns en liten liten chans och det är det som är kul tycker de,
Citera
2017-02-23, 21:23
Medlem
cacas avatar
Tror TS tittat på handeln och ser att 1 st aktie är handlad, tror det mer handlar om att någon lagt en köporder på x aktier ex 168 st och får den i poster som 100 aktier från säljare A, 67 aktier från säljare B och 1 aktie från säljare C,

Brukar se ut så när man bara lägger ut en sälj order att den delas upp mellan massa olika köpare och inte ovanligt att det ibland står 1 aktie till någon köpare osv.
Citera
2017-02-23, 23:57
Medlem
DonDiascos avatar
Hos Avanza dras courtage efter aktieköpet. Om du inte har lämnat kvar tillräckligt mycket pengar på kontot för att betala courtaget kan de tvångssälja 1 aktie för att få in courtaget. Det kan vara en anledning.
Citera
2017-02-27, 21:46
Medlem
Puffes avatar
Varför andra köper bara en aktie kan jag inte svara på
Men kan svara på varför jag gjorde det tidigare 😊

Jag satsade en tid mycket på att bygga upp en dividend carpetbombing strategi.
Dvs köpte på mig aktier och preffar som gjorde att jag fick utdelning flera gånger varje månad
Eftersom jag loggade in dagligen blev det en sporre att också köpa tex en enstaka sas-preferens aktie när en utdelning ramlat in en tisdag och kanske en stendörren eller en Ericsson aktie när jag fick en mindre utdelning på torsdagen.
(Förutom de aktier jag köpte när lönen ramlat in på kontot)
Var lite av en sport att se aktierna öka i antal även om det bara blev en enstaka då och då så handlade det också om att öka nästa månads utdelning så jag kunde få en extra (gratis) aktie av något bolag...och så snurrade karusellen.
Fick jag en utdelning på 1500 från Investor köpte jag direkt två saspreffar och en investor tex...

Lite snurrig strategi men det gick bra för mig och gjorde det kul.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in