2006-08-01, 18:36
Medlem
GreenManalishis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av riegert
I vilka böcker?
till exempel Den enda segern
Citera
2006-08-01, 18:40
Medlem
Astromans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Don Fadäso
Hamilton i Hamiltonböckerna är lite som Arn i Arnböckerna... en supermänniska som klarar allt.

Precis som Erik i Ondskan. Har också reflekterat över detta.
Citera
2007-09-23, 17:37
Medlem
Carl hamilton.

Måste Jan Guillous böcker om Carl Hamilton läsas i rätt ordning eller är dom i handling fristående från varandra?
Citera
2007-09-23, 18:03
Medlem
PocketRockets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lindholms
Måste Jan Guillous böcker om Carl Hamilton läsas i rätt ordning eller är dom i handling fristående från varandra?
Jag skulle vilja påstå att dom bör läsas i kronologisk ordning. I huvudsak är böckerna fristående, men väldigt mycket i böckerna anspelar på händelser från tidigare i serien.
Citera
2007-09-23, 18:18
Medlem
kamikaze_kids avatar
Jag säger som överstående, fast jag själv inte läst dom i kronologisk ordning.
Citera
2007-09-23, 20:44
Medlem
SweTechs avatar
Även jag håller med. Du bör läsa dom i kronologisk ordning för att förstå Hamiltons agerande i senare böcker.
Citera
2007-09-23, 23:27
Medlem
Okeydokey. Jag började på Fiendens fiende idag men då ska jag införskaffa dom tidigare böckerna först. Den verkar iaf. jävligt lovande.

Tack för era svar.
Citera
2007-09-28, 14:00
Medlem
CGGHs avatar
Börja rätt och läs i ordning, annars lär du aldrig känna Carl.
Citera
2007-09-29, 22:26
Medlem
Torios avatar
Håller med, jag läste dem inte i kronologisk ordning och jag ångrar det bittert...
Citera
2007-10-08, 20:31
Medlem
Rakiis avatar
Nyligen kommit över första boken i Hamilton-sviten, Coq Rogue utan att egentligen vara rikligt föreläst eller dylikt av vare sig boksviten, Hamilton som protagonist eller Guillous författarskap bortsett ifrån Ondskan, första Arn-boken och boken om häxförföljelsen i Norden. Är inte direkt heller insatt i hans litteraur utifrån dessa böcker att döma men för er som läst, finns det något hopp om att jag kommer gilla böckerna? Läser knappt denna typen av böcker vanligtvis men tror det kan finnas en del av mig som vill ta avstånd för ett tag ifrån facklitteratur och tunga klassiker, se det som mer hjärndöd underhållning med andra ord.
Citera
2007-10-09, 07:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Läser knappt denna typen av böcker vanligtvis men tror det kan finnas en del av mig som vill ta avstånd för ett tag ifrån facklitteratur och tunga klassiker, se det som mer hjärndöd underhållning med andra ord.
Hjärndöd underhållning tycker jag är fel beskrivning. Men det handlar inte om någon litterär kvalitet, utan snarare ett intelligent sätt för Guillou att föra fram sina åsikter om samhället och politiken.
Citera
2007-10-09, 12:01
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf T
Hjärndöd underhållning tycker jag är fel beskrivning. Men det handlar inte om någon litterär kvalitet, utan snarare ett intelligent sätt för Guillou att föra fram sina åsikter om samhället och politiken.

Läste bara två kapitel och utifrån det jag fick fram var det bara hjärndött utan underhållningsvärde eller andra kvalitéer heller för den delen. Hela boken brast i sina ändlösa försök att försöka framhäva detaljerade beskrivningar utan att lyckas. Har nu gett upp hoppet för Guillou då inget han skrivit smakat mer än beskt och surt...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in