Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-02-19, 19:47
  #1
Medlem
Hej!

Jag har de senaste 5 åren fått upp ögonen för snowboard och tycker det ser så jäkla roligt ut! Jag provade åka för några år sedan men bara i några minuter i en barnbacke och kände på balansen och så. Men jag har inte kunnat släppa det där. Sen åker mina kusiner när vi är uppe i fjällen och jag vill verkligen åka jag också. Men nu till min fråga. Jag blir 31 i höst, är det för sent att lära sig åka då? Jag väger ca 60 och är 1,67 cm lång, hur lång ska du min bräda vara? Något att tänka på som aldrig åkt förr? Är det svårt? Hur lång tid tar det att lära sig på ett ungefär? Jag tycker det verkar vara lättare än att åka skidor. Skidor är jag verkligen kass på. Men jag blir feg och rädd och tror att jag ska ramla och slå mig när jag provar bräda. Hur övervinner jag den rädslan?

Och kan någon länka till en bräda för nybörjare som är lätt att styra och så med. Skulle vara supersnällt!

Tack så jättemycket på förhand!
Citera
2017-02-19, 19:53
  #2
Medlem
Stickerzs avatar
Aldrig försent!
Citera
2017-02-19, 20:01
  #3
Medlem
Merwinnas avatar
Jag tror enbart att det kommer att funka, om du i dagsläget redan är vältränad i någon aktivitet som kräver perfekt balanssinne och kroppskontroll. Typ akrobatik, gymnastik, skidhopp, störtlopp, konstskridskoåkning, isdans, simhopp, vissa krävande typer av dans som t.ex. balett. Sorry.
Citera
2017-02-19, 20:05
  #4
Medlem
Do it.

Skaffa ryggskydd och hjälm så är du hyfsat skyddad. Tror ej det finns några särskilda nybörjarbrädor men kan ha fel. Schysst dock att ha en bräda som har enkla bindningar så du kan sätta på och ta av brädan i liften enkelt och smidigt.

Lycka till och ge inte upp! :-)
Citera
2017-02-19, 20:55
  #5
Medlem
Aldrig för sent att lära sig!

Jag lärde mig att åka på en dag men jag har åkt skateboard i flera år innan så balansen fanns.
Tro det eller ej men det gör inte ont att falla då man kör snowboard iallafall inte de gånger jag fallit.

Lycka till!
Citera
2017-02-19, 21:20
  #6
Medlem
Stickerzs avatar
Vill också lära mig åka snowboard, har varje skidsemester åkt skidor, men alltid varit sugen på att testa köra snowboard. Är dock inte lika gammal som du, men tycker precis som du att det verkar och ser sjukt kul ut.
Citera
2017-02-19, 21:51
  #7
Medlem
VenomXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lamb2012
Jag blir 31 i höst, är det för sent att lära sig åka då?

lol? Självklart beror det DELVIS på din fysik och sånt, sitter du i permobil kan det bli lurigt, men det behövs inte mycket muskler för att åka bräda och benskörheten kommer nog inte än på några decennier. 31 är verkligen ingen ålder för att tveka på att börja med en ny fysisk aktivitet! Ok, rant on...

Citat:
Ursprungligen postat av lamb2012
Jag väger ca 60 och är 1,67 cm lång, hur lång ska du min bräda vara?

Det här kunde jag besvara en gång i tiden men har glömt då jag inte åkt på över 10 år nu, men det finns ju nån tumregel, är det inte att brädan ska nå upp i armhålan när man står raklång? Eller att man ska kunna stå bekvämt lutad med armbågen på den eller nåt sånt. Men fråga i sportaffären, de vet!

Citat:
Ursprungligen postat av lamb2012
Något att tänka på som aldrig åkt förr? Är det svårt? Hur lång tid tar det att lära sig på ett ungefär?

Jag har lärt ett större antal människor åka från nybörjare och jag brukar säga såhär - det är en väldigt stor risk att du kommer att HATA de första 1-2 dagarna, eftersom du kommer att ramla så mycket och bli så jävla frustrerad, detta är den svåraste delen av inlärningskurvan som man måste pusha sig igenom för att inte tröttna och ge upp.

Skidor t.ex ramlar man ju också på, men stavarna hjälper en mycket att knuffa sig själv upprätt innan man faller helt pladask. På en bräda åker du rätt i backen så fort du tappar balansen typ, om och om och om igen. Det brukar kännas lite som att stå på en inoljad plastpåse innan man lär sig hur man ska skära med stålkanterna på rätt sätt så att du både kan åka och stå stilla med full kontroll. Mycket av det här vet du ju eftersom du provat åka en gång redan men skriver för ev. övriga också.

Jag skulle säga 2-3 dagar (förutsatt att du kämpar på och åker heldagar) för att lära dig att stanna och svänga med hyfsad kontroll, sen får man nog räkna det mer i veckor för att kunna bli så bra att man kan åka hela backar uppifrån och ner utan att ramla hela tiden. Men som med så mycket annat så är ju väldigt mycket individuellt också, beror på balanssinne, finmotorik, om du är lättlärd i praktiska moment osv.

Citat:
Ursprungligen postat av lamb2012
Jag tycker det verkar vara lättare än att åka skidor.

Det är det skulle jag vilja säga, av flera anledningar, dels har du bara 1 "pryl" att hålla koll på jämfört med 4 på skidor, och dessutom slipper du risken du har med skidor att fötterna kan åka åt olika håll, vridas helt ur led jämfört med varandra osv. Jag skulle säga att risken för ben- och fotledsskador lär vara monumentalt mycket mindre än på skidor, och den friheten man har när man kan släppa fokus på att behöva hålla fötterna helt parallellt osv är nog en stor faktor i varför det är lättare, när man lärt sig grunderna.

Man blir också mycket friare i att t.ex kunna ta slumpvalda vägar rakt igenom busksnår och terräng eftersom en snowboard inte fastnar lika lätt under/i saker, du slipper risken att få båda skidor på varsin sida om något, osv. Du slipper också springa halva backen ner på hala plastskor efter en skida som flög av foten när du kraschade 200 meter längre upp. Inga stavar att tappa från sittliften osv.

Citat:
Ursprungligen postat av lamb2012
Men jag blir feg och rädd och tror att jag ska ramla och slå mig när jag provar bräda. Hur övervinner jag den rädslan?

Du kommer absolut att ramla MYCKET när du lär dig åka snowboard och mitt bästa tips är att bli kompis med marken så snart som möjligt. Ramla gärna med flit i början, lägg omkull dig så snart du känner att du börjar tappa balansen, träna på att stanna och sätta dig i backen och resa dig igen osv. Det är absolut nödvändigt att lära sig falla säkert när man åker bräda så börja med det direkt så du känner dig trygg i att ramla.

Du bör också tänka på att den vanligaste skadan är handledsskador just pga att man tar emot sig så mycket, ett tips jag kan ge är att aldrig försöka landa med en hård duns rakt på handflatan, utan försök hellre ta emot dig med hela längden av underarmen och liksom "rulla" över armbågen och överarmen, svårt att beskriva men alltså kontakta med större yta och på ett sätt som inte riskerar att bryta händerna hårt bakåt (eller framåt för den delen).

Lycka till!
Citera
2017-02-20, 03:10
  #8
Medlem
wargars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lamb2012
Hej!

Jag väger ca 60 och är 1,67 cm lång, hur lång ska du min bräda vara?

Och kan någon länka till en bräda för nybörjare som är lätt att styra och så med. Skulle vara supersnällt!

!

Det beror valdigt mycket pa vilken slags akning du kommer syssla med.

Har ar en bra lank med mycket info om hur man valjer brada:
http://www.evo.com/guides/how-to-cho...and-size-chart



Jag larde mig far att aka nar han var 40+ och han har inte statt pa ett par skidor sen dess, nu aker han alltid snowboard nar vi ar pa skidresor.

Det kommer ga jattebra. Rakna med ont i rumpan forsta veckan men sen blir det battre!

Lycka till
__________________
Senast redigerad av wargar 2017-02-20 kl. 03:15.
Citera
2019-01-14, 21:29
  #9
Medlem
Hej
Absolut inte försent, då jag själv gjorde mitt första åk i jul när vi var med släkten i Stöten, Sälen. Fyller 41 i mars. Testade först utan lektion, misstag nr 1. Ta en lektion så du får lite kött på benen, sen är det bara att nöta. Men gör dig beredd på smärta lite överallt, speciellt i baken. Fick även ont i nacken. Men det över på några dagar, vill inte skrämmas men vill heller inte ljuga för dig.
Nu i helgen var vi i en backe i närområdet, konstsnö, men gick bra ändå. Hann väl med 10 åk ungefär, ramlade 2ggr men inte alls som första gångerna.

Nu har vi alla olika förutsättningar, började löpträning som 15-åring sen har jag tränat en hel del olika kampsporter så helt balanslös är man väl inte!

Men har på senare år lagt på min ca 20kg, så ligger på runt 100kg.

Jag tycker att grundteknikerna sitter hyffsat, sväng på tå och hälkant. Du får googla det 😉
Men mitt problem är att våga släppa loss, så det blir mycket åkande från kant till kant i backen. Men det är något som jag får jobba med!

Önska dig all lycka 😃😃😃
Citera
2019-01-19, 21:21
  #10
Medlem
Aldrig försent att pröva något nytt
Lycka till!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback