2017-02-14, 15:22
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tzj
Vad får detta för konsekvenser tro?

Det får nog inga konsekvenser världspolitiskt sett, men det sänder ju ett ganska kraftigt budskap till den nordkoreanska befolkningen: "Vi kan komma åt dig vart du än flyr, och det spelar ingen roll vem du är".

Det borde väl skrämma en generation eller två till, till lydnad.
Citera
2017-02-14, 15:34
Medlem
I Reuters text är källan till informationen "South Korean government source".

Många vet inte så mycket om Nordkorea, förstår jag.

Hur får Nordkoreas befolkning reda på vad som händer utanför och inom deras land, vem ger dem information?

Edit: länk till engelskspråkig nordkoreansk webbsida (The Pyongyang Times)
http://www.naenara.com.kp/en/order/pytimes/

Edit2: Det fanns tidigare utlagt på nätet pdf:er av en översatt inhemsk nordkoreansk tidning, hittar tyvärr inte sidan nu. Där kunde man läsa sig till vilken typ information som den vanliga nordkoreanen har tillgång till.
Senast redigerad av alipo 2017-02-14 kl. 16:27.
Citera
2017-02-14, 15:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Det får nog inga konsekvenser världspolitiskt sett, men det sänder ju ett ganska kraftigt budskap till den nordkoreanska befolkningen: "Vi kan komma åt dig vart du än flyr, och det spelar ingen roll vem du är".

Det borde väl skrämma en generation eller två till, till lydnad.
Det tror jag inte. Med tanke på att regimen har monopol på nyhetsförmedlingen så kommer de nog inte rapportera om det alls, om det nu ens har skett. Nackdelarna med att rapportera om det väger tyngre än fördelarna. Nordkoreas befolkning behöver knappast skrämmas ytterligare. Däremot vore det direkt skadligt ifall ledaren framstod som oberäknelig och instabil. Ifall högre tjänstemän oroar sig att de står näst på tur så kan plötsligt uppror ses som det minst riskabla alternativet.
Citera
2017-02-14, 17:39
Medlem
Det står lite var stans att han blivit mördad på flygplats. Alltså Kim Jong Nam. Så troligen är det han.

Om det var ett ovanligt hastigt "sjukdomsförlopp", så kan det ju varit någon som antingen förgiftat honom eller sprayat någon vätska på honom eller hans mat.. (sånt har ju hänt förut när man mördat nån i "förskingringen" - sprayat uran eller plutonium)

Att han dessutom är den äldste sonen, gör ju att han är en konkurrent till Kim Jong Un.

Jag tippar på att Kim Jong Un inte ville ha någon konkurrent till enväldet. Det är ju i realiteten en monarki, där makten ärvs.

Att råka dö utomlands är ju dessutom lättare att bli av med sin halvbror där.

Och det kan få vissa internationella följder. Dels i förhållandet till Malaysia, om det visar sig stämma.
Länder som har avtal eller samarbete med Nordkorea vill nog inte bli associerade med dom här metoderna. (Hur är det egentligen med Sveriges förhållande till Nordkorea. Är det inte så att Sverige agerar mellanhand mellan Nordkorea och västländer)?
Citera
2017-02-14, 17:45
Moderator
vfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pejjninthuess
Det står lite var stans att han blivit mördad på flygplats. Alltså Kim Jong Nam. Så troligen är det han.

Om det var ett ovanligt hastigt "sjukdomsförlopp", så kan det ju varit någon som antingen förgiftat honom eller sprayat någon vätska på honom eller hans mat.. (sånt har ju hänt förut när man mördat nån i "förskingringen" - sprayat uran eller plutonium)

Att han dessutom är den äldste sonen, gör ju att han är en konkurrent till Kim Jong Un.

Jag tippar på att Kim Jong Un inte ville ha någon konkurrent till enväldet. Det är ju i realiteten en monarki, där makten ärvs.

Att råka dö utomlands är ju dessutom lättare att bli av med sin halvbror där.

Och det kan få vissa internationella följder. Dels i förhållandet till Malaysia, om det visar sig stämma.
Länder som har avtal eller samarbete med Nordkorea vill nog inte bli associerade med dom här metoderna. (Hur är det egentligen med Sveriges förhållande till Nordkorea. Är det inte så att Sverige agerar mellanhand mellan Nordkorea och västländer)?

Jag tvivlar på att det får några följder alls, halvbrodern stod knappast högt i kurs hos någon, han blev väl utslängd från Japan exempelvis.

Sverige har en ambassad i Nordkorea som sköter konsulära ärenden åt vissa västländer.
Citera
2017-02-14, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vf
Jag tvivlar på att det får några följder alls, halvbrodern stod knappast högt i kurs hos någon, han blev väl utslängd från Japan exempelvis.

Sverige har en ambassad i Nordkorea som sköter konsulära ärenden åt vissa västländer.

Dessa total-diktatorer är mycket nojjiga, - behöver inte mycket för dom att slå ifrån sig. Det kan räcka med ett rykte att halvbrodern gärna skulle ta hans plats, för att likvidera honom.

Ja, Sverige har väl det. Och dom träffas visst inte bara där - utan även här i Sverige !
Citera
2017-02-14, 17:59
Medlem
ChrisChans avatar
http://www.svt.se/nyheter/utrikes/kim-jong-uns-halvbror-dod

Jong Nam verkar ha varit en skön lirare. Synd att det gick som det gick.
En av många intervjuer
Citera
2017-02-14, 18:10
Medlem
Nordkorea upphör aldrig att förvåna. Känns verkligen som något ur spelet Tropico. Vilken jävla bananrepublik alltså.
Citera
2017-02-14, 18:15
Medlem
System-kollapss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CharlieMartel
Troligtvis västpropaganda. Jag hittar ingenting om dessa påstådda aktiviteter i Nordkoreansk press.

Citat:
Ursprungligen postat av SecundusSilent
Fake News som inte ens regeringen i Sydkorea vågar bekräfta - troligen spridits av den sydkoreanska underrättelsetjänsten vilken är känd för att sprida desinformation om Nordkorea. Polis i Malaysia säger att inget tyder på mord.

Och herr Trotsky snubblade på sin egen ishacka, när han skulle hacka is, till sin whisky.

Jag är nyfiken. När ni tagit makten och infört kommunismen i Sverige. Vilka tar ni allra först?

On topic: Ett trist livsöde, att födas i fel familj.
Citera
2017-02-14, 18:42
Medlem
¨Är det någon i tråden som har Facebook och kan se om Royal Malaysia Police har något statement på sitt konto om den döda mannen?

(min fetning)
"Police commander Datuk Seri Mohamad Fuzi Harun told Malaysia's Star: "We are still investigating the identity of the deceased and whether he is indeed the half-brother of Kim Jong-un.

"We received a report that a North Korean man died at the airport on Monday."

To add to the confusion, Royal Malaysia Police later released a statement saying the dead man is Kim Chol, according to his travel documents."
https://www.thesun.co.uk/news/2859914/north-korean-tyrant-kim-jong-uns-half-brother-dead-after-being-poisoned-by-two-women-at-malaysia-air port/
Citera
2017-02-14, 18:44
Medlem
nudebrainsurgeons avatar
Har dom gripit kvinnorna eftersom dom vet att det var två nordkoreanska kvinnor?
Citera
2017-02-14, 18:55
Medlem
Haha ytterligare ett James Bond-aktigt mord av nordkoreas regim. Två kvinnliga nordkoreanskor i tight läderklädsel och beväpnade med giftpilar tar kål på halvbrorsan alltså. Innan detta var det nån minister som dömts till döden för att han slumrat till under ett möte med Kim Jung Un och blev avrättad med artillerield (!).

Överlag verkar det vara lätt att sprida skräckhistorier om Nordkorea utan att nån kräver särskilt mycket fakta. Jag tycker det verkar som hela världen har nån slags statligt sanktionerad propaganda mot Kim Jung Un och hans Nordkorea. Skulle vara lite intressant att åka dit och se hur stället är i verkligheten faktiskt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in