2017-02-13, 01:56
Medlem
RickyRozays avatar
Hejsan,

Jo det är så att jag håller på att sälja massa saker online då jag rensar lägenheten för att få mer plats. tex datorn, kläder, smycken som jag äger privat.

Väldigt många frågar om jag kan skicka via Postförskott (då dem känner sig säkrare, även fast jag lika gärna kan skicka en sten.)

Har ett företag med Bankgiro, och PostNord vill att man ska ha antingen ska ha postgiro elr bankgiro. Så om jag tex säljer mitt privata armband för 1000kr via postförskott, och får pengerna utbetalda från PostNord till mitt företagskonto, hur blir det då med bokföringen och moms osv?

Företaget är väl skyldig mig dem pengarna då denna varan är min egen, så kan jag bara föra över dem 1000kr till mitt privata konto efter att dem kommit in till företagskontot? Är det moms på den varan eller hur blir det?

Jag vet att det är dumt att blanda in privata affärer i sitt företag men vill inte gå miste om flera tusen pga att jag inte kan skicka via Postförskott.

Svar uppskattas enormt.

Mvh
Citera
2017-02-13, 06:06
Bannlyst
bättre du skickar via nån garantipaket typ blocket paketet eller liknande.
Då sätter dom in pengarna på blockets konto sen får du pengarna när kunden godkänt varan
Citera
2017-02-13, 08:04
Medlem
RickyRozays avatar
Inte för att vara otrevlig men det var inte det jag frågade om.
Citera
2017-02-13, 08:35
Medlem
HarryHotters avatar
Det är, som du själv skriver, inte så bra att blanda sina privata affärer med firmans. Men det går naturligtvis att göra. Nån moms är det inte när du säljer privat.

När pengarna kommer in på företagskontot bokför du dem som en skuld till dig. Skriv nån text i bokföringen om att det är likvid för privat egendom.
Du kan sedan betala ut pengarna till dig, och boka bort skulden.
Det blir alltså ingen omsättning i firman. Bara tillgångar och skulder påverkas.

Se bara till att spara dokumentation som styrker att det är en privat affär.

Men tänk på att köparen kanske uppfattar det som att han köpt av ett företag, och senare kräver garanti, ångerrätt och allt annat han skulle kunna kräva enligt lag. Så var tydlig på kvitton mm att det är företagarens privata egendom som sålts.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in