2025-09-21, 23:48
Medlem
Friindivids avatar
Sossarna ligger på 72 mandat. Skrämmande.
Citera
2025-09-21, 23:58
Medlem
Friindivids avatar
När de gått så långt att de infört en 2 %-spärr, för att utestänga AfS, skulle jag inte utesluta möjligheten att även valfusk kan ha förekommit.

Man ställer sig faktiskt frågande till Borgerlig kristen samverkan och de Gröna. De deltog inte i Kyrkovalet 2021. När de nu ställer upp uppnår de genast 22 resp. 18 mandat och det utan att de mig veterligen ens har valkampanjat.
Senast redigerad av Friindivid 2025-09-22 kl. 00:11.
Citera
2025-09-22, 00:50
Medlem
Crapmagics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Friindivid
Sossarna ligger på 72 mandat. Skrämmande.
Att SD har kunnat få 16 mandat är skrämmande i förhållande till AFS problem att få röster, kontrasterna i synen på dom båda parterna borde inte kunna uppbådas hos dom korkade väljarna, där Sverigedemokraternas radikalaste förslag är att vilja ha en diskussion om abort (numera livets helighet) klart dom förtjänar över 10 mandat för det, not.
Senast redigerad av Crapmagic 2025-09-22 kl. 00:55.
Citera
2025-09-22, 01:06
Medlem
Crapmagics avatar
Himmel och jord är knappt över spärren & får 6 mandat för 3000 fler röster och tappet däremellan ner till 0 mandat, där har du den sjuka marginella skillnaden
Citera
2025-09-22, 06:25
Medlem
Riksreptilens avatar
AfS fick vara med i valrapporteringen i morgonekot på P1 och de var så pass ärliga att det påtalades att den nyinförda 2% spärren verkar medföra att partiet inte får något inflytande närmsta åren.

SVT däremot verkar har en "spärr" själva i sin uppdaterade artikel:
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/n...a-i-kyrkovalet
Citera
2025-09-22, 08:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Att prata om judar är ett bra sätt att aldrig nå 4%.
AFS gjorde det misstaget redan 2018. Det var oviljan satt ta avstånd från Hagwalls "judenäsor" som var första spiken i kistan för deras ambition att ses som ett seriöst alternativ till SD. Vem vill rösta på ett parti vars toppnamn klistrar upp judenäsor på tunnelbanan? Hur seriöst är det?

Det får man säga om SD att de varit duktiga på att rensa ut allt folk tycker är stötande, allt medan de mer radikala förklarat att detta innebär ett slut för SD som "övergivit sina rötter" och vi alla nu måste rösta för något mer radikalt. Men de radikala alternativen har aldrig nått ens 1%, kanske inte ens 0,5%.

Men fortsätt ni klaga .. jag har debatterat i tråden sedan 2014, faktum är att varningen man får upp när man ska posta skapades pga så många afs-anhängare inte kunde stå ut med min kritik mot AFS, som de krävde skulle bli mer radikalt. De hade fel då, precis som de haft fel tidigare och kommer ha fel i framtiden.

Vägen framåt för AFS (om det finns en sådan) är att framställa sig som ett seriöst, moget alternativ. Inte ett antisemitiskt parti för allehanda tokar.

Jag har aldrig föreslagit att de ska prata om judar, frågan gällde huruvida Kasselstrand förstod judefrågan, vilket jag menar att han inte gör. Och inte personer som du heller. Nu spelar det ingen roll, för AFS är ändå ett dödsdömt parti. De hade kunnat prata om judar och klistra judenäsor i tunnelbanan hela dagarna och ändå inte prestera sämre. Den "mogna" linje du är inne på är ju just den de kört sedan de började, och vi ser alla resultatet. Du är alltså inte den ideologiska vägvisare du uppenbarligen tror dig vara.
Citera
2025-09-22, 08:44
Medlem
anre24s avatar
AFS gör sitt starkaste val någonsin
Ökar kraftigt i valet – blir invalda i nästan alla stift – förlorar ändå mandat i kyrkomötet på grund av den nya 2 %-spärren

Alternativ för Sverige gör sitt starkaste val någonsin med 1,65 % av rösterna.

Det är en tydlig ökning mot förra kyrkovalet och skulle ha resulterat i fem mandat.

Men så blir det inte.
Citera
2025-09-22, 08:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Charvet
Jag har aldrig föreslagit att de ska prata om judar, frågan gällde huruvida Kasselstrand förstod judefrågan, vilket jag menar att han inte gör. Och inte personer som du heller. Nu spelar det ingen roll, för AFS är ändå ett dödsdömt parti. De hade kunnat prata om judar och klistra judenäsor i tunnelbanan hela dagarna och ändå inte prestera sämre. Den "mogna" linje du är inne på är ju just den de kört sedan de började, och vi ser alla resultatet. Du är alltså inte den ideologiska vägvisare du uppenbarligen tror dig vara.

Jag var med 2018. Så det stämmer inte det du säger.
De sågs som ett seriöst alternativ tills judenäsa grejen skedde och när Kasselstrand ombads att ta ställning, kanske ta avstånd, svarade han att han inte tar avstånd från nåt.

Vad menar du har varit en mogen linje sedan dess?
Citera
2025-09-22, 11:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Jag var med 2018. Så det stämmer inte det du säger.
De sågs som ett seriöst alternativ tills judenäsa grejen skedde och när Kasselstrand ombads att ta ställning, kanske ta avstånd, svarade han att han inte tar avstånd från nåt.

Vad menar du har varit en mogen linje sedan dess?

Jag var också med 2018. De har aldrig setts som ett seriöst parti, varken av etablissemanget eller väljare i gemen. Incidenten på tunnelbanan var betydelselös och har minnetshålats sen dess. Hagwall fick lämna AFS' partistyrelse och har inte synts till sedan dess. Om Kasselstrand inte tog avstånd offentligt från det som hänt behöver det inte betyda något alls. Varför i helvete ska han och partiet visa strupen för MSM? Oavsett vad frågan gäller.

AFS har aldrig pratat om judar och har aldrig haft någon politik på det området. De hade kunnat ha det och det hade knappast gått sämre för dem för det, då problemet handlar om andra saker: dåligt ledarskap och att folk redan satsat på SD.
Citera
2025-09-22, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Charvet
Jag var också med 2018. De har aldrig setts som ett seriöst parti, varken av etablissemanget eller väljare i gemen. Incidenten på tunnelbanan var betydelselös och har minnetshålats sen dess. Hagwall fick lämna AFS' partistyrelse och har inte synts till sedan dess. Om Kasselstrand inte tog avstånd offentligt från det som hänt behöver det inte betyda något alls. Varför i helvete ska han och partiet visa strupen för MSM? Oavsett vad frågan gäller.

AFS har aldrig pratat om judar och har aldrig haft någon politik på det området. De hade kunnat ha det och det hade knappast gått sämre för dem för det, då problemet handlar om andra saker: dåligt ledarskap och att folk redan satsat på SD.

Jag ser nu jag mindes fel, incidenten skedde först efter sommaren, eller iaf i slutet av den.

Hittade förresten följande kul citat från DN 2018:

Citat:
Spådom: Hamnar kring 1 procent i valet på söndag. Fortsätter på samma väg under nästa mandatperiod men får problem med avhopp, fraktionering och interna strider. Kommer fortsätta skapa rubriker med hjälp av mer eller mindre rasistiska utspel men hamnar inte ens nära riksdagen nästa gång heller. Om femton år kommer det att vara lika attraktivt att ha varit med i AFS som det i dag är att berätta om sin medverkan i nazistiska Salemmarscher cirka 2004.

Skyller bakslaget på: medierna.
Citera
2025-09-22, 16:06
Medlem
Några avgångskrav ännu?

Om inte, när får medlemmar nog?
Citera
2025-09-22, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anre24
Bensinen slut? Himmel och Jord bara ökar och Afs minskar. Kanske inte ens får 1,50 procent. Slutet för partiet?

Ganska säker på att man kör riksdagsvalet 2026, landar runt 0,20%. Sedan lägger man ner.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in