2021-03-22, 10:14
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
Det är SD:s uppgift att vara tillräckligt bra för att hålla AfS små, inte väljarnas skyldighet att välja SD för att S är sämre. Lobba mot SD att vara tillräckligt bra.

Det är upp till väljarna att välja Sveriges framtid. De som röstar på AfS kastar sin röst i sjön och röstar således inte för Sveriges framtid. Dvs inte för någon bra framtid iaf.
Citera
2021-03-22, 10:17
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Epimanes
Med den typen av resonemang hamnar man till slut i att man skall stödrösta på L. Kommer du göra det eller röstar du fram Löfven?

Nej med den typen av resonemang så hamnar man till slut i att man måste rösta på SD för att styra borgerligheten rätt. En röst på L är en röst på ett parti som inte klarar spärren. Dvs en lika värdelös röst som en röst på AfS som också hamnar under spärren i minst fem val till (förmodligen tjugo).
Citera
2021-03-22, 10:22
Medlem
Epimaness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HenryBendix
Nej med den typen av resonemang så hamnar man till slut i att man måste rösta på SD för att styra borgerligheten rätt. En röst på L är en röst på ett parti som inte klarar spärren. Dvs en lika värdelös röst som en röst på AfS som också hamnar under spärren i minst fem val till (förmodligen tjugo).

Med hjälp kommer de in, utan så går röster till spillo så då blir rödgröna större och du har gjort Löfven till statsminister igen.

Jaha, styra borgerligheten rätt. Men SD då? Vem styr dem rätt?
Citera
2021-03-22, 10:34
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Epimanes
Med hjälp kommer de in, utan så går röster till spillo så då blir rödgröna större och du har gjort Löfven till statsminister igen.

Jaha, styra borgerligheten rätt. Men SD då? Vem styr dem rätt?

SD har rätt kurs. SD behöver inte vägledas av ett kryptonazistiskt skitparti (som AfS) på 0,2%. SD är inte och ska inte bli ett nazistparti. SD är för öppen svenskhet.

Förstå att majoriteten som röstar på SD är borgare som jag, som taktikröstar. Majoriteten av oss som röstar på SD vill egentligen inte ha med SD att göra, men tvingas till detta taktiserande pga den samlade borgerlighetens svaghet. Vi skulle aldrig ta i AfS med tång ens.
Citera
2021-03-22, 10:58
Medlem
ariberts avatar
Citat:
SD har rätt kurs. SD behöver inte vägledas av ett kryptonazistiskt skitparti (som AfS) på 0,2%. SD är inte och ska inte bli ett nazistparti. SD är för öppen svenskhet.

Förstå att majoriteten som röstar på SD är borgare som jag, som taktikröstar. Majoriteten av oss som röstar på SD vill egentligen inte ha med SD att göra, men tvingas till detta taktiserande pga den samlade borgerlighetens svaghet. Vi skulle aldrig ta i AfS med tång ens.

Vet inte om jag håller med i det resonemanget. Jag har röstat på SD sedan valet 2006, och dessförinnan på S. Likt många andra LO-medlemmar har jag övergett S till förmån för SD.
Ett nyliberalt skitparti som M skulle jag aldrig kunna tänka mig att rösta på, skulle då hellre återgå till S. Inget av dom andra borgerliga partierna tilltalar mig inte heller, nyliberaler hela bunten.
Jag ser SD som ungefär S var fram till 60-talet, sen gick allt åt helvete av flera orsaker.
Citera
2021-03-22, 11:02
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av aribert
Vet inte om jag håller med i det resonemanget. Jag har röstat på SD sedan valet 2006, och dessförinnan på S. Likt många andra LO-medlemmar har jag övergett S till förmån för SD.
Ett nyliberalt skitparti som M skulle jag aldrig kunna tänka mig att rösta på, skulle då hellre återgå till S. Inget av dom andra borgerliga partierna tilltalar mig inte heller, nyliberaler hela bunten.
Jag ser SD som ungefär S var fram till 60-talet, sen gick allt åt helvete av flera orsaker.

Jag erkänner, jag räknade inte med er från (S) som övergått till SD. Men jag ser inte vad det har för relevans sett till Topic? Topic är AfS. Jag har svårt för att se att man kan gå från (S) till AfS, mer än i mycket få undantagsfall.
Citera
2021-03-22, 11:19
Medlem
RogerRogers avatar
Citat:

Du röstar alltså inte ens på något du själv tror på och nu vill du få med dig fler på samma sak? Så fruktansvärt svagt. Du är nätt och jämnt värd att diskutera med.
Citera
2021-03-22, 11:19
Medlem
ariberts avatar
Citat:
Jag erkänner, jag räknade inte med er från (S) som övergått till SD. Men jag ser inte vad det har för relevans sett till Topic? Topic är AfS. Jag har svårt för att se att man kan gå från (S) till AfS, mer än i mycket få undantagsfall.

Nu ser jag inte något större hot från AfS gentemot SD, i alla fall inte i dagsläget, och knappast heller på lite längre sikt.
AfS fick tyvärr 30k röster i valet 2018, och dom rösterna skulle SD behövt. Det hängde på ett mandat som SD och C kämpade om. Läget i riksdagen kanske skulle ha sett annorlunda ut om SD hade fått dessa röster. Jag är lite osäker på hur det mandatet hade påverkat valutgången.
Citera
2021-03-22, 11:22
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av RogerRoger
Du röstar alltså inte ens på något du själv tror på och nu vill du få med dig fler på samma sak? Så fruktansvärt svagt. Du är nätt och jämnt värd att diskutera med.

Jag röstar i allra högsta grad i linje med det jag tror på. Jag taktikröstar för att politiken ska utformas så som jag vill. Min röst spelar dessutom roll. Du, som röstar på AfS är för svag för att förstå det nödvändiga med taktiserande och kastar istället bort din röst. Jag kan inte tänka mig något svagare. Du är inte värd att diskutera med så vänligen avstå debatt med mig hädanefter.
Citera
2021-03-22, 11:36
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av aribert
Nu ser jag inte något större hot från AfS gentemot SD, i alla fall inte i dagsläget, och knappast heller på lite längre sikt.
AfS fick tyvärr 30k röster i valet 2018, och dom rösterna skulle SD behövt. Det hängde på ett mandat som SD och C kämpade om. Läget i riksdagen kanske skulle ha sett annorlunda ut om SD hade fått dessa röster. Jag är lite osäker på hur det mandatet hade påverkat valutgången.

Tydligare ån såhär kan det inte bli. Knäppgökar som röstar på MED/AfS har mycket att stå till svars för. De sänker Sverige.
Citera
2021-03-22, 11:38
Medlem
RogerRogers avatar
Citat:
Jag röstar i allra högsta grad i linje med det jag tror på. Jag taktikröstar för att politiken ska utformas så som jag vill. Min röst spelar dessutom roll. Du, som röstar på AfS är för svag för att förstå det nödvändiga med taktiserande och kastar istället bort din röst. Jag kan inte tänka mig något svagare. Du är inte värd att diskutera med så vänligen avstå debatt med mig hädanefter.
Och hur många AfS:are tror du att du kommer att övertyga om din förträffliga strategi genom att hänga här och oavbrutet repetera samma budskap och smutskasta AfS? Ingen.
Citera
2021-03-22, 11:55
Medlem
RogerRogers avatar
Henry vill inte ha fortsatt diskussion men mitt svar kan ses som riktat mot alla profiler med samma klonade budskap om att "kasta bort sin röst", "litet skitparti", "rösta taktiskt", osv. Den som valt AfS har sannolikt en helt annan ingång. Man röstar FÖR något och partiets storlek är inte en faktor. Klonerna fattar inte att vi behöver ett helt nytt tänk i Sverige och det måste börja med var och en av oss. Det handlar i slutändan om oss själva, det är vi som upprätthåller och utvecklar landet. Att bevara landet men behålla vår tvetydiga attityd och bara acceptera det minst dåliga alternativ som erbjuds, det kommer att bli en pyrrhusseger. Sverige behöver en ny energi och politiker med ryggrad. Åkesson har tagit mycket skit men han har ofta framstått mer som ett mobboffer än en ledare med stark övertygelse.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in