2019-04-15, 08:48
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Ukip startade 1991. Det tar tid växa. Första EU valet fick de 1%. Farage tog över 2006.

Mycket möjligt AFS lägger ner men det kommer dyka upp något nytt med samma budskap. Alternativt att någon ny tar över AFS.

Ja, jag tror också det finns utrymme för ett parti som politiskt placerar sig mellan SD och NMR. Eller annat uttryckt: ideologiskt mellan i huvudsak demokratiskt sinnad nationalism och öppen nazism. Det finns någon eller ett pr promille, kanske uppåt en halv procent, som kan tänka sig att rösta på ett sådant parti.

Några sådana exempel är SD fram till mitten/slutet av 90-talet, Svenskarnas Parti (som visserligen stod närmare nazismen) och AfS. Ingen av dem skördade några större valframgångar, men fick ändå några röster.

UKIP är lite annorlunda, då det inte tidigare fanns något större brittiskt nationalistparti. Finns det ens något exempel i Europa på ett land där det visats finnas utrymme för mer än ett etablerat nationalistparti i opposition?
Senast redigerad av Troian 2019-04-15 kl. 08:51.
Citera
2019-04-15, 12:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Ja, jag tror också det finns utrymme för ett parti som politiskt placerar sig mellan SD och NMR. Eller annat uttryckt: ideologiskt mellan i huvudsak demokratiskt sinnad nationalism och öppen nazism. Det finns någon eller ett pr promille, kanske uppåt en halv procent, som kan tänka sig att rösta på ett sådant parti.

Några sådana exempel är SD fram till mitten/slutet av 90-talet, Svenskarnas Parti (som visserligen stod närmare nazismen) och AfS. Ingen av dem skördade några större valframgångar, men fick ändå några röster.

UKIP är lite annorlunda, då det inte tidigare fanns något större brittiskt nationalistparti. Finns det ens något exempel i Europa på ett land där det visats finnas utrymme för mer än ett etablerat nationalistparti i opposition?
Att du blandar in nazistpartier i tråden visar ju att du är helt politiskt väck. Har ända sedan krigsslutet funnits några hundra eller tusen nynazister som inte gjort det minsta politiska avtryck.
Inte ens i de gamla nazistnästena Orsa och Mariefred finns någon verksamhet.
Om du vill förkovra dig i ämnet så läs Jan Tullbergs insiktsfulla krönika i Samhällsnytt https://samnytt.se/sd-i-femlingens-sverige/
Nazistsmetning har varit pressens och statsmedias svar på SD:s framgångar när man blivit ställda svar förutan.
Du måste helt enkelt lyfta blicken från propagandamedia.
Senast redigerad av biomatec 2019-04-15 kl. 13:06.
Citera
2019-04-15, 13:42
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av biomatec
Att du blandar in nazistpartier i tråden visar ju att du är helt politiskt väck. Har ända sedan krigsslutet funnits några hundra eller tusen nynazister som inte gjort det minsta politiska avtryck.
Inte ens i de gamla nazistnästena Orsa och Mariefred finns någon verksamhet.
Om du vill förkovra dig i ämnet så läs Jan Tullbergs insiktsfulla krönika i Samhällsnytt https://samnytt.se/sd-i-femlingens-sverige/
Nazistsmetning har varit pressens och statsmedias svar på SD:s framgångar när man blivit ställda svar förutan.
Du måste helt enkelt lyfta blicken från propagandamedia.

SD är inte nazister. Det har jag inte påstått.

Men AfS måste gå att diskutera i ett sammanhang, i en politisk kontext. På samma sätt som ett nytt vänsteralternativ till vänster om Vänsterpartiet måste förstås som något som politiskt är att placera mellan Vänsterpartiet och stalinistiska Kommunistiska Partiet (och andra grupper), så är AfS att placera mellan SD och NMR. De konkurrerar om samma väljare och samma aktivister.

Mer om kopplingen mellan AfS och nazismen:

https://expo.se/2018/09/så-allierar-sig-alternativ-för-sverige-med-vit-makt-rörelsen
Senast redigerad av Troian 2019-04-15 kl. 13:46.
Citera
2019-04-15, 14:20
Medlem
Fot.Notens avatar
Citat:

Men AfS måste gå att diskutera i ett sammanhang, i en politisk kontext. På samma sätt som ett nytt vänsteralternativ till vänster om Vänsterpartiet måste förstås som något som politiskt är att placera mellan Vänsterpartiet och stalinistiska Kommunistiska Partiet (och andra grupper), så är AfS att placera mellan SD och NMR. De konkurrerar om samma väljare och samma aktivister.

https://expo.se/2018/09/så-allierar-sig-alternativ-för-sverige-med-vit-makt-rörelsen

EXPO +
Rösta som Troian: Riksdag: F!, Landsting: V, Kommun: V

Mer behöver man inte veta för att förstå.

/ Ingrid
Rösta AFS för Sveriges skull
Citera
2019-04-15, 14:43
Medlem
Citat:

Höger-vänsterskalan är idag bara vilseledande. V är ingen vänster alls utan ett parti för välbeställda borgarkärringar i likhet med Fi och Mp. Socialdemokraterna låter idag borgarpartierna MP och C diktera sin politik.
V och Kp står så långt ifrån varandra som det över huvud taget går och det går mycket långt tillbaka. Medan Vpk på 70-talet slogs för bögarnas rätt som huvudråga hånades de av KFML(r) med förslag till nya slagord att använda för Vpk: "Djupfrysta lik för nekrofiler", "Bärbara stegar för fönstertittare". Redan på 70-talet var arbetarfrågorna bortglömda inom Vpk.

Att stämpla SD och Afs dom "högerextremister" är våra propagandamedias verk. Bo Lundgren (M) var en högerextremist med sina för samhället mycket kostsamma privatiseringar.
Både SD och AfS vill i strid mot de borgerliga och småborgerliga globalistpartierna lägga mera pengar på vården och på pensionärer. Det är traditionell vänsterpolitik.
De svartklädda tanterna som läser upp TVnyheterna vet ingenting om politik.
Senast redigerad av biomatec 2019-04-15 kl. 14:55.
Citera
2019-04-15, 14:56
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fot.Noten
EXPO +

/ Ingrid

Vad är fel i Expos artikel?
Citera
2019-04-15, 15:08
Medlem
Citat:
EXPO +

/ Ingrid

Förstå vad? Menar du att allt är påhittat -- att bilden med The Golden One och Hahne är ett montage?
Citera
2019-04-15, 15:39
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milton-E
Troligtvis det mesta.

Har du något konkret?
Citera
2019-04-15, 15:45
Medlem
Troians avatar
Citat:
Att du inget förstår behöver du inte upplysa oss om, det har vi fattat för länge sedan.

/ Ingrid

Man måste här skilja mellan sak och person. Jag har länkat till en artikel av Expo. Jag är vänsterpartist, vilket jag förstår att du inte är - men att artikeln länkats av en vänsterpartist innebär inte för den sakens skull att den är väsentligen felaktig.

Senast redigerad av Troian 2019-04-15 kl. 15:50.
Citera
2019-04-15, 15:54
Medlem
Fot.Notens avatar
Citat:
Man måste här skilja mellan sak och person. Jag har länkat till en artikel av Expo. Jag är vänsterpartist, vilket jag förstår att du inte är - men att artikeln länkats av en vänsterpartist innebär inte för den sakens skull att den är väsentligen felaktig.

Lika lite som jag tror på det jag läser i DN, Aftonbladet och Expressen ännu mindre tror jag på det jag läser i EXPO, som lever av mina skattepengar. Man till och med anställer Mona Sahlin. Det räcker nu!

/ Ingrid
Citera
2019-04-15, 16:11
Medlem
Troians avatar
Citat:
Lika lite som jag tror på det jag läser i DN, Aftonbladet och Expressen ännu mindre tror jag på det jag läser i EXPO, som lever av mina skattepengar. Man till och med anställer Mona Sahlin. Det räcker nu!

/ Ingrid

Men du kan inte peka på vad i artikeln som är felaktigt?
Citera
2019-04-15, 16:31
Medlem
Fot.Notens avatar
Citat:
Men du kan inte peka på vad i artikeln som är felaktigt?

Artikeln inleds med meningarna
"Valet 2018 De poserar med fascister, sätter upp antisemitiska klistermärken och sprider nazistpropaganda. Expo har kartlagt det nya partiet Alternativ för Sveriges riksdagskandidater."

Inbillar du dig att jag tycker att det stämmer överens med Gustaf Kasselstrand. Du kanske tycker det men definitivt inte jag.

Redan där kan jag räkna ut att det är inte mycket som stämmer här !!

/ Ingrid
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in