Citat:
Ursprungligen postat av
Nebeltag
Tja, jag vet inte. Kanske har du en poäng. Svenskar skiljer sig faktiskt en hel del från sina grannar (tänk burdusa danskar och finnar och naivt ärliga norrmän). Det är möjligt att det danska nationalistiska konceptet inte riktigt funkar i Sverige. För en svensk är det väldigt viktigt med yta - att allt
verkar snällt och fint, även om det inte är så på riktigt. I praktiken är det svenska samhället däremot stelbent byråkratiskt och rätt hänsynslöst. Inte alls främmande för att deportera folk som bott länge i landet. T.ex. tvingades denna självförsörjande och välintegrerade familj ut p.g.a. en ren formalitet:
https://www.expressen.se/kvallsposten/smabarnsfamiljen-utvisas-pa-julafton-helt-sjukt/
I grymmaste laget tyckte jag - för min del hade de gärna fått stanna. Men det var inga godhetsvurmande batikhäxor som satte igång någon kampanj för dem. Det stackars familjen var helt enkelt för europeisk och för skötsam - inte exotisk nog helt enkelt.
Poängen är dock att svensken faktiskt
kan utvisa om han bara vill. Problemet är snarare att han (eller snarare hon) hellre utvisar den självgående europeiske arbetskraftsinvandraren än den bidragstagande asylanten. Jag har svårt att förstå varför, men så är jag inte helsvensk heller utan blandnordisk.
Tricket måste nog - som oyto varit inne på - vara att få återvandring att framstå som någonting snällt och fint. Något man blir sentimental av och kan godhetssignalera med. Tänk bara på hur de syriska kvinnorna saknar sina män och kramar
träd som substitut.
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=1650&artikel=7118966
Kanske är det den vägen man måste gå för att nå en stor del av svenskarna?
Sedan har du helt rätt i att svenskarna i allmänhet inte alls är lika nationalistiska som sina nordiska syskon och gärna tonar ned eller förringar betydelsen av det svenska. Men det behöver inte nödvändigtvis medföra att man accepterar vad som helst.
Alltså, man kommer inte kunna utvisa människor som bott i Sverige i 20 år. Man kommer inte kunna splittra familjer.
Vi vet ju alla vilka snyftartiklar det blir när EN person... EN ENDA.. måste lämna landet.
Det finns inte en chans i helvetet att vi kan utvisa 500 000 familjefädrar, barn som fått kompisar i skolan, osv.
Jag förstår faktiskt inte ens hur man kan se det som en möjlighet. Jag ser det som mer sannolikt att Sverige inför kommunism som styrelseskick.
Frågar du mig vore det bättre att driva en politik med innebörden att
1. Dra in bidrag
2. Utvisa illegala, kriminella och terrorister
3. Gör det förbjudet att gömma flyktingar och låt det ge (typ) 5 års fängelse. Gör det även förbjudet att sälja arbetstillstånd och prioritera det brottet, samt att bo "falskt" (20 personer i en etta). Likställ brottet med människosmuggling.
4. Inför något liknande Danmarks ghettolagar
5. De vi inte kan utvisas bör sättas på en öde ö likt Danmark gör
6. Återinför tjänsemannaansvaret.
7. Flyktingar uppmanas åka tillbaka när kriget är slut.
Jag kan säkert komma på fler saker som man
vet går att genomdriva.
Det är också oerhört mycket enklare att tala om att "dra in bidrag" hellre än att tala i termer av utvisning.
T.ex.:
* Dra in bidrag för dem som efter 10 år inte lärt sig svenska
* Dra in bidrag för dem som efter 10 år inte haft ett riktigt jobb
* Dra in bidrag för dem som spenderat mer än X år med att läsa SFI
* Alla tester på språkkunskaper ska göras av en NEUTRAL part (eftersom alla myndigheter är vänsterblivna)
* Dra in bidrag för invandrarfamiljer med kriminella barn
Om de sedan blir sura och begår brott:
* Hårdare straff. Sätt dem i fängelse i minst 5 år om de angriper polis. Nolltolerans. Sänk beviskraven: det räcker om man är med i ett gäng som bråkat.
* Prioritera hatbrott mot svenskar. Ge det minst 5 års fängelse.
De här sakerna kommer få allmänt stöd. De går att genomdriva och är inte "inhumana".
Medborgarskap är mera känsligt att ta tillbaka. Man kan inte gå in för det alltför hårt.