Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-01-02, 09:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Min poäng är att DF inte gått till val på massutvisningar. De har gått till val på att utvisa kriminella invandrare.

Jag är fortfarande intresserad av exempel på partier i världen som gått till val på massutvisningar och som lyckats få mer än marginellt stöd.

Ja, det gjorde Afs också. Betoningen på åternvandringen var ju allra främst kriminella invandrare, de som inte jobbar och utnyttjar våra generösa signalsystem (eller ja de bidrag nyanlända får men som svenskar kan glömma).
Citera
2019-01-02, 09:53
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Veldes
1. Återvandring är nödvändigt. Jag tycker inte att det är extremt. Invandring däremot är extremt med dess följder på samhället.

2. Ja, hellre att de har respekterade utbildningar och har jobbat hårt än att bara tagit SSU-broilervägen och inte haft ett jobb utanför politiken. Sedan är de nationalekonomer? Fantastiskt bra för ett parti som enligt min förhoppning ska bli det nya Moderaterna. Nej, JO är en fantastisk vardagshjälte som tar sig ann tråkiga uppdrag. Hade du hellre velat att en kommunist eller #jagärhär-aktivist hade tagit dem? Nej, jag tror att Jessica är betydligt mer rationell där.

3. Det är det som är fantastiskt! Istället för politikerbroilers som inte sätt sin fot utanför de fina korridorerna ägnar sig William och Gustav åt att försvara Sverige. Vilka andra partiledningar var såpass engagerade i skogsbränderna?

4. Platt skatt är det bästa som hänt Afs partiprogram. Det borde ha lyfts mer i valrörelsen kan man tycka. Däremot är det lite väl snålt att Gustav föreslog 25% istället för enligt mina mått max 20% skatt. Jag föreslår ett skattepolitiskt program med fokus på låga skatter, avskaffat skatt för svenska pensionärer och större fokus på slöseri med skattepengar.

5. Ja, du ska bara veta hur mycket det talas om Islam runt om i landet. Folk är upprörda. Däremot förstår jag inte varför Afs bara nöjde sig med att förbjuda Burka och Niqab. Förbjud Islam helt och hållet istället så skulle alla må mycket bättre.

6. Haha! Nej nej. Det där var boss! Hade jag varit tiggare så skulle jag ha suttit där folk ger mig pengar. De som förespråkar tiggeri huserar ju oftare på Söder än på Östermalm. Dock så är Östermalmsfolk bra mycket mer generösare än vänsterfolk. 😂

7.Jag älskar Gustavs stil mot journalister. Han tar verkligen ingen skit och ställer även de mot väggen. Se intervjun med vänsterjournon från Expressen valet 2014. Gustav är så bra!!

8. Ja, jag vill hellre ha elitriksdagsmän än dagens nollor. Vad sägs om att luttrade ekonomer, militärer, läkare, sjuksköterskor, jurister, advokater, socialarbetare, poliser, ingenjörer, coacher mfl. Det är genuint synd att Afs inte kom in... tänk vilken representation man hade fått i Utskotten. När alla andra politiker knappt har någon expertis inom utskottsområden kommer erfarna och kunniga personer in. Hade ju varit extremt kul att se Afs riksdagskansli med Gustav och Williams goda nätverk. Det hade blivit så perfekt.

Jag vill även tillägga att fokuset på personval i programmet var väldigt bra. Det är viktigt att väljarna röstar på personer som företräder deras hjärtefrågor och intressen. Idag röstar folk snarare på partierna och karriärspolitikerna tar vid... då röstar jag hellre inviduellt på någon med rätt erfarenheter och idéer snarare än partipiskan.

9. Ja, man hade kunnat skippa Durmaz. Finns mycket annat mångkulturellt att kritisera.

10. Gustav är en fantastisk talare. Han är sympatisk, saklig och karismatisk. 😍
Trevligt svar, men jag håller inte med.

K har en MBA, ej nationalekonom vad jag vet och även hans andra jobb som "marknadsundersökare" luktar globalisering tror jag. Multinationella företag är ofta intresserade av att anlita sådana tjänster.

Intervjun där han helt krossar en "stackars flicka"? (Se så försiktigt Biden fick ta i Palin i debatten) Det går nog hem i stugorna. *not* Han och Hanif Bali blir idoler på Internet. Vem orkar lyssna på 100 avsnitt velig, intellektualiserande podd. Sammanlagt säkert flera hundra personer, i bästa fall.

Mitt förra inlägg sammanfattar det jag anser tydligt visar att deras avsikter inte är ärliga. Mer personligt är följande.

Gay-vibbar runt partiledningen. Jag har inga problem att någon är gay. Men gay och globalism hänger ihop.

Partiet uppvisar ingen kontinuerlig aktivitet. "Sen start" är inte heller seriöst.

Brandsläckeriet var en show. De borde ha diskuterat med räddningsledningen - Samordning av flyg mellan länder utan EU etc.

Kroknäseklibbaren Martin som drar antisemitstämpel över hela familjen, inklusive mammas motion om medieägande! Fejkad video dessutom. Ett invandrat mediaproffs som sammanbor med en afrikan, tror jag? Hon vågar ställa pressande frågor till en påverkad "okänd" i färd med att vandalisera T-banan - omöjligt, imho.

Blev väl utkastade ur SD för Palestinaengagemang? Låt grabbarna bli volontärer hos Wolo istället
Senast redigerad av wwr 2019-01-02 kl. 10:42.
Citera
2019-01-02, 11:10
Medlem
JOBengtssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Byggnet
MEN det kräver att partiet analyserar sitt valprogram som gav katastrofala 0.3%. Reformer är helt nödvändiga. Men finns viljan?
Ja, det är den stora frågan. Framför allt är det valrörelsens strategi av urskillningslöst sammansmältande på alla sätt med NA, NMR, Svegot, DFS, gamla ND:are och SvP:are o.s.v. som omedelbart måste upphöra. Den gjorde att allt det som åtminstone jag trodde skulle utgöra partiets egenart, dess nya och annorlunda bidrag till svensk politik, blev omöjligt att urskilja, gick förlorat. AfS blev föga mer än ännu ett försök för alla dem som misslyckats med tidigare radikalnationalistiska partier. Även den grovpopulistiska inspirationen från NyD var för mig förvånande. Partiprogrammet är bättre, och innehåller mycket som i sak är bra, men även det är otillräckligt i sin närmast idealtypiska stilisering av den vanliga "sunt förnuft"-baserade national- och högerpopulismen.

Min grundläggande analys ända sedan jag valde att stödja SD för tio år sedan har varit att om den populistiska nationalismen ska lyckas, på lång sikt, med sina politiska programpunkter och om den ska bli ett i sig försvarbart helhetligt politiskt alternativ, måste den, utan att uppge det som inte minst i dagens situation är riktigt och värdefullt i populismen och nationalismen, höja sig över sig själv och även bli något annat. Jag hoppades att AfS skulle innebära ett steg i den riktningen. I stället rörde man sig omedelbart, entydigt och mycket långt åt det motsatta, felaktiga hållet. Det är ju en uppenbar återvändsgränd. Och det viktigaste för mig är inte att det är det i termer av valresultat - det skulle i princip kunna förändras - utan att det är det i sak. En "enad höger" i Charlottesvilles mening är även i det avseendet ett katastrofalt koncept. Låt SvP:arna o.s.v. fortsätta göra sin grej, den de alltid gjort, om de fortfarande tror på den. Men den är inte vad jag menar behövs. AfS har åtminstone en del resurser av olika slag som gör att de i alla fall skulle kunna börja försöka göra det som ännu inte prövats, bli det "nya tredje".

Det är inte ens främst det dåliga valresultatet som för mig gör att "reformer är helt nödvändiga". Ett "nya tredje"-parti skulle säkert inte heller omedelbart komma in i riksdagen. Det viktiga vore att ett sådant kommer till, och börjar bygga på en alldeles egen, självständig och stark grund. När SDU:arna blev uteslutna ur SD gällde det att rädda en politisk framtid för dem. De måste visa att SD hade fel, och därigenom vinna respekt för sig själva och sin linje, en linje som skilde sig i vissa mycket viktiga, ja avgörande avseenden, men absolut inte var vad SD påstod att den var. Även om de inte lyckades få ihop tillräcklig många namnunderskrifter för att starta ett nytt parti redan nu, hade de kunnat välja denna väg som respekterade, oberoende opinionsbildare under en tid, ja kanske en ganska lång tid. SD hade sedan kunnat tvingas återta dem i enlighet med min enhetslinje, eller tiden hade blivit mogen för det egna partiet. Det är för mig ett mysterium att de valde bort dessa lysande möjligheter, för att i stället visa att SD faktiskt hade rätt, genom att välja den billiga och banala lösningen att ställa upp som ledare för de övergivna gamla radikalnationalisterna.
Citera
2019-01-02, 11:18
Medlem
JOBengtssons avatar
Citat:
Det viktiga är vad AfS kan mobilisera 6 månader efter valet. 6 månader med nästan ingen aktivitet alls. Det krävs en del insatser för att locka aktivisterna på banan igen och ånyo ställa sig i frontlinjen. AfS behöver få förnyat självförtroende. Bäst är via ett reformpaket:

Med ändringar i partiprogrammet
Med ny organisationsplan
Med ny finanieringsplan (årsavgifter, donationer?)
Med delvis ny partiledning ( Kanske en dam kan sidekick till Kasselstrand? ex Louse eller Jessica?)

mina 5 eurocent...
Instämmer så långt. Jag skrev fyra inlägg med "Förslag till AfS" efter valet. Det första handlade om partinamnet, det andra om partisymbolen, det tredje om partiledningen och det fjärde om partiprogrammet.
Citera
2019-01-02, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Veldes
Ja, det gjorde Afs också. Betoningen på åternvandringen var ju allra främst kriminella invandrare, de som inte jobbar och utnyttjar våra generösa signalsystem (eller ja de bidrag nyanlända får men som svenskar kan glömma).

Bidragssystem ska det såklart stå före Signalsystem! 😂
Citera
2019-01-02, 13:27
Medlem
Citat:
Jag hörde siffran 1400, men det är av mindre värde. Det viktiga är vad AfS kan mobilisera 6 månader efter valet. 6 månader med nästan ingen aktivitet alls. Det krävs en del insatser för att locka aktivisterna på banan igen och ånyo ställa sig i frontlinjen. AfS behöver få förnyat självförtroende. Bäst är via ett reformpaket:

Med ändringar i partiprogrammet
Med ny organisationsplan
Med ny finanieringsplan (årsavgifter, donationer?)
Med delvis ny partiledning ( Kanske en dam kan sidekick till Kasselstrand? ex Louse eller Jessica?)

mina 5 eurocent...

Enligt önskemål på Flashback så är den kvinna som ligger bäst till efter Jessica ingen mindre än Maggi Haglund! https://www.facebook.com/groups/279528999133185/permalink/782936398792440/

Här briljerar hon mot kommunister i talarstolen! https://www.facebook.com/MaggiHaglundSDPolitiker/videos/1095076010580898/

Maggi Haglund är även föreslagen som ordförande för distriktet Stockholm Stad! 😃
Citera
2019-01-02, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nebeltag
Vad är det för fel med att vilja bevara Sverige svenskt, om jag får fråga? Är inte det en ganska rimlig utgångspunkt? Vad anser du om de danska borgerliga (V) politikernas ambition att bevara Danmark danskt?

Kan du vara vänlig och precisera exakt vilka punkter du har invändningar emot i AfS:s återvandringsprogram? Du är en smula motsägelsefull när du i ditt första stycke skriver att du inte har någonting emot AfS:s politik och i det andra i negativa ordalag dömer ut den som etnisk rensning.

Utvisning av illegala invandrare?

Utvisning av asylsökande som fått avslag?

Utvisning av kriminella utlänningar?

Uppmuntrande av frivillig återvandring genom ekonomiska incitament?

Omprövning av de uppehållstillstånd som utdelats under 2000-talet med påföljande utvisning av personer som ljugit eller mutat sig till uppehållstillstånd, levt på bidrag en ansenlig del av sin vistelse, inte lärt sig svenska eller varit kriminella?

Tecknandet av återvandringsavtal som syftar till att länder ska ta emot sina egna medborgare?

Tecknandet av tredjelandsavtal? (D.v.s. att om återvandring ej kan genomföras, till exempel genom att avtal inte har kunnat tecknas med mottagarlandet eller genom att illegala invandrare vägrar uppge sin identitet, ska migranterna kunna placeras i något annat land som i utbyte mot ekonomisk kompensation förbinder sig att ta emot illegala invandrare från Sverige som inte kan återvända hem.)

https://alternativforsverige.se/atervandring/

Man måste utgå från psykologi - något som svenskar är omvittnat dåliga på (redan Gustaf Sundbärg påpekade det på sin tid).
Politik handlar om att lyssna på de verkliga problem som har en realistisk påverkan på folk. Få människor bekymras utav att Sverige inte är "svenskt" - vad man på allvar bekymras över är att det finns många saker i Sverige som blir sämre. Det är inte osvenska saker som stör en, utan dåliga saker.

Detta borde vara ganska grundläggande men för ett parti som grundats och drivs av snorvalpar måste man väl påpeka grunderna i partipolitik, och vad som skiljer partipolitik från en privat hobby.

Detta är som sagt något de flesta svenskar håller med om.

Omprövning av de uppehållstillstånd som utdelats under 2000-talet med påföljande utvisning av personer som ljugit eller mutat sig till uppehållstillstånd, levt på bidrag en ansenlig del av sin vistelse, inte lärt sig svenska eller varit kriminella?

Det är här det blir olustigt, särskilt om man kastar fram siffran "500 000 - minst".
Jag förstår faktiskt inte att AFS inte förstår det orimliga i förslaget, och att de inte förstår det orimliga i att lägga fram ett förslag man omöjligt kan lyckas med såvida man inte når 50% av rösterna.
Att säga att minst 500 000 människor bör utvisas från Sverige låter i mina öron som ett försök att rensa ut utlänningar.
Som sagt kommer Sverige inte bli "svenskt " igen. Det vore bättre att säga att man vill göra Sverige Bra Igen - Bevara Sverige Tryggt, eller Bevara Sverige Säkert.

Problemet med Bevara Sverige Svenskt är att det oundvikligen blir rasistiskt (eftersom svartskallar inte är "svenska") och främlingsfientligt i ordets bokstavliga mening.

För att gå in på detalj i påståendet så är det inget brott att ha "levt på bidrag en ansenlig del av sin tid i Sverige". Det är ett odefinierat och brett slående påstående och faktum är att jag tycker det är idiotiskt förslag. Jag röstar ändå på AFS trots den typen av dumheter.

Att inte har lärt sig svenska är heller inget brott. Att utvisa folk på den grunden (inklusive sådana som fått medborgarskap) kan inte ses som annat än en etnisk rensning.
Men hur är det nu, ni tycker ju att man ska omfamna alla negativa ord istället för att ta avstånd. Då är det väl bara att omfamna begreppet "etnisk rensning". Kanske de som inte vill åka hem kan sättas i speciellt byggda koncentrationsläger?
Senast redigerad av grelin1999 2019-01-02 kl. 17:20.
Citera
2019-01-02, 19:03
Medlem
RogerRogers avatar
Citat:
Man måste utgå från psykologi - något som svenskar är omvittnat dåliga på (redan Gustaf Sundbärg påpekade det på sin tid).
Politik handlar om att lyssna på de verkliga problem som har en realistisk påverkan på folk. Få människor bekymras utav att Sverige inte är "svenskt" - vad man på allvar bekymras över är att det finns många saker i Sverige som blir sämre. Det är inte osvenska saker som stör en, utan dåliga saker.

Detta borde vara ganska grundläggande men för ett parti som grundats och drivs av snorvalpar måste man väl påpeka grunderna i partipolitik, och vad som skiljer partipolitik från en privat hobby.

Det är här det blir olustigt, särskilt om man kastar fram siffran "500 000 - minst".
Jag förstår faktiskt inte att AFS inte förstår det orimliga i förslaget, och att de inte förstår det orimliga i att lägga fram ett förslag man omöjligt kan lyckas med såvida man inte når 50% av rösterna.
Att säga att minst 500 000 människor bör utvisas från Sverige låter i mina öron som ett försök att rensa ut utlänningar.
Som sagt kommer Sverige inte bli "svenskt " igen. Det vore bättre att säga att man vill göra Sverige Bra Igen - Bevara Sverige Tryggt, eller Bevara Sverige Säkert.

Problemet med Bevara Sverige Svenskt är att det oundvikligen blir rasistiskt (eftersom svartskallar inte är "svenska") och främlingsfientligt i ordets bokstavliga mening.

För att gå in på detalj i påståendet så är det inget brott att ha "levt på bidrag en ansenlig del av sin tid i Sverige". Det är ett odefinierat och brett slående påstående och faktum är att jag tycker det är idiotiskt förslag. Jag röstar ändå på AFS trots den typen av dumheter.

Att inte har lärt sig svenska är heller inget brott. Att utvisa folk på den grunden (inklusive sådana som fått medborgarskap) kan inte ses som annat än en etnisk rensning.
Men hur är det nu, ni tycker ju att man ska omfamna alla negativa ord istället för att ta avstånd. Då är det väl bara att omfamna begreppet "etnisk rensning". Kanske de som inte vill åka hem kan sättas i speciellt byggda koncentrationsläger?
Bevara Sverige Nysvenskt - framtidens paroll?
Citera
2019-01-02, 20:22
Medlem
JuliusSpenglers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JOBengtsson
Ja, det är den stora frågan. Framför allt är det valrörelsens strategi av urskillningslöst sammansmältande på alla sätt med NA, NMR, Svegot, DFS, gamla ND:are och SvP:are o.s.v. som omedelbart måste upphöra. Den gjorde att allt det som åtminstone jag trodde skulle utgöra partiets egenart, dess nya och annorlunda bidrag till svensk politik, blev omöjligt att urskilja, gick förlorat. AfS blev föga mer än ännu ett försök för alla dem som misslyckats med tidigare radikalnationalistiska partier. Även den grovpopulistiska inspirationen från NyD var för mig förvånande. Partiprogrammet är bättre, och innehåller mycket som i sak är bra, men även det är otillräckligt i sin närmast idealtypiska stilisering av den vanliga "sunt förnuft"-baserade national- och högerpopulismen.

Min grundläggande analys ända sedan jag valde att stödja SD för tio år sedan har varit att om den populistiska nationalismen ska lyckas, på lång sikt, med sina politiska programpunkter och om den ska bli ett i sig försvarbart helhetligt politiskt alternativ, måste den, utan att uppge det som inte minst i dagens situation är riktigt och värdefullt i populismen och nationalismen, höja sig över sig själv och även bli något annat. Jag hoppades att AfS skulle innebära ett steg i den riktningen. I stället rörde man sig omedelbart, entydigt och mycket långt åt det motsatta, felaktiga hållet. Det är ju en uppenbar återvändsgränd. Och det viktigaste för mig är inte att det är det i termer av valresultat - det skulle i princip kunna förändras - utan att det är det i sak. En "enad höger" i Charlottesvilles mening är även i det avseendet ett katastrofalt koncept. Låt SvP:arna o.s.v. fortsätta göra sin grej, den de alltid gjort, om de fortfarande tror på den. Men den är inte vad jag menar behövs. AfS har åtminstone en del resurser av olika slag som gör att de i alla fall skulle kunna börja försöka göra det som ännu inte prövats, bli det "nya tredje".

Det är inte ens främst det dåliga valresultatet som för mig gör att "reformer är helt nödvändiga". Ett "nya tredje"-parti skulle säkert inte heller omedelbart komma in i riksdagen. Det viktiga vore att ett sådant kommer till, och börjar bygga på en alldeles egen, självständig och stark grund.
Tanken har aldrig slagit dig att det är dig och din politiska mentalitet det är fel på? Sverige kommer inte räddas förrän tillräckligt många svenskar kompromisslöst konstaterar att den nuvarande utvecklingen (det mjuka folkmordet på svenskarna) är fullständigt oacceptabel och att massinvandringen därför måste vändas till massutvandring av icke-svenskar och att alla svenskar som arbetar för denna förändring tillhör de goda krafterna. Snart sitter du ju där på ålderdomshemmet och har araber som byter blöja på dig, ska du då sitta och mysa över att du i alla fall minsann var anständig till skillnad från de där dumma SvP:arna som inte var "det nya fräscha tredje alternativet" som den skitnödiga och bortskämda övremedelklassen kunde stödja utan att behöva rynka på näsan?

Om svenska nationalister varit mer politiskt fanatiska, offervilliga och resultatinriktade istället för att vara eviga jävla baksäteschaufförer och gnällspikar kanske AfS:s valresultat hade blivit bättre förra året. Men det är klart att mer subversivt diffust klagande från de som helhjärtat borde stödja partiet är vägen framåt, mer konservativt JOB-gnäll kommer att skapa massor med AfS-röster i årets val.
Citat:
När SDU:arna blev uteslutna ur SD gällde det att rädda en politisk framtid för dem.
Nej, din jävla politruk. Enskilda individers politiska öde är irrelevant. När SDU:arna blev uteslutna behövde de inte längre anpassa sig till SD:s verklighetsfrånvända prat om öppen svenskhet, de kunde öppet stå för sunda politiska förslag som faktiskt skulle kunna förändra Sverige till det bättre. Det var det man gjorde med AfS och det var rätt.
Citat:
De måste visa att SD hade fel, och därigenom vinna respekt för sig själva och sin linje, en linje som skilde sig i vissa mycket viktiga, ja avgörande avseenden, men absolut inte var vad SD påstod att den var. Även om de inte lyckades få ihop tillräcklig många namnunderskrifter för att starta ett nytt parti redan nu, hade de kunnat välja denna väg som respekterade, oberoende opinionsbildare under en tid, ja kanske en ganska lång tid.
Det sista Sverige behöver är fler "respekterade, oberoende opinionsbildare". Det Sverige behöver är opinionsbildare som inte respekterar alla jävla politiska lögner som använts för att förstöra landet. Det Sverige behöver är extremt partiska och välorganiserade opinionsbildare som samverkar för att slå sönder lögnpressens propaganda.

Dessutom gaggar du ju bara strunt. "De måste visa att SD hade fel" enligt dig, men verkligheten har ju redan visat att SD faktiskt hade rätt. Kasselstrand och Hahne står inte för samma politik som Åkesson och Karlsson. Kasselstrand och Hahne står för en mycket bättre politik, men inom det nuvarande SD var de "ideologiska avvikare" och de hade behövt mörka sina riktiga åsikter bättre om de ville vara kvar i partiet och förändra det på sikt.
Citat:
SD hade sedan kunnat tvingas återta dem i enlighet med min enhetslinje, eller tiden hade blivit mogen för det egna partiet. Det är för mig ett mysterium att de valde bort dessa lysande möjligheter, för att i stället visa att SD faktiskt hade rätt, genom att välja den billiga och banala lösningen att ställa upp som ledare för de övergivna gamla radikalnationalisterna.
Det är mer realistiskt att Hitler återuppstår och befriar Sverige från judarna än att SD hade tagit tillbaka Kasselstrand och Hahne om de varit tillräckligt politiskt slätstrukna.
Citera
2019-01-02, 21:09
Medlem
Citat:

Tja, jag vet inte. Kanske har du en poäng. Svenskar skiljer sig faktiskt en hel del från sina grannar (tänk burdusa danskar och finnar och naivt ärliga norrmän). Det är möjligt att det danska nationalistiska konceptet inte riktigt funkar i Sverige. För en svensk är det väldigt viktigt med yta - att allt verkar snällt och fint, även om det inte är så på riktigt. I praktiken är det svenska samhället däremot stelbent byråkratiskt och rätt hänsynslöst. Inte alls främmande för att deportera folk som bott länge i landet. T.ex. tvingades denna självförsörjande och välintegrerade familj ut p.g.a. en ren formalitet:

https://www.expressen.se/kvallsposten/smabarnsfamiljen-utvisas-pa-julafton-helt-sjukt/

I grymmaste laget tyckte jag - för min del hade de gärna fått stanna. Men det var inga godhetsvurmande batikhäxor som satte igång någon kampanj för dem. Det stackars familjen var helt enkelt för europeisk och för skötsam - inte exotisk nog helt enkelt.

Poängen är dock att svensken faktiskt kan utvisa om han bara vill. Problemet är snarare att han (eller snarare hon) hellre utvisar den självgående europeiske arbetskraftsinvandraren än den bidragstagande asylanten. Jag har svårt att förstå varför, men så är jag inte helsvensk heller utan blandnordisk.

Tricket måste nog - som oyto varit inne på - vara att få återvandring att framstå som någonting snällt och fint. Något man blir sentimental av och kan godhetssignalera med. Tänk bara på hur de syriska kvinnorna saknar sina män och kramar träd som substitut.

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=1650&artikel=7118966

Kanske är det den vägen man måste gå för att nå en stor del av svenskarna?

Sedan har du helt rätt i att svenskarna i allmänhet inte alls är lika nationalistiska som sina nordiska syskon och gärna tonar ned eller förringar betydelsen av det svenska. Men det behöver inte nödvändigtvis medföra att man accepterar vad som helst.
Senast redigerad av Nebeltag 2019-01-02 kl. 21:15.
Citera
2019-01-02, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nebeltag
Tja, jag vet inte. Kanske har du en poäng. Svenskar skiljer sig faktiskt en hel del från sina grannar (tänk burdusa danskar och finnar och naivt ärliga norrmän). Det är möjligt att det danska nationalistiska konceptet inte riktigt funkar i Sverige. För en svensk är det väldigt viktigt med yta - att allt verkar snällt och fint, även om det inte är så på riktigt. I praktiken är det svenska samhället däremot stelbent byråkratiskt och rätt hänsynslöst. Inte alls främmande för att deportera folk som bott länge i landet. T.ex. tvingades denna självförsörjande och välintegrerade familj ut p.g.a. en ren formalitet:

https://www.expressen.se/kvallsposten/smabarnsfamiljen-utvisas-pa-julafton-helt-sjukt/

I grymmaste laget tyckte jag - för min del hade de gärna fått stanna. Men det var inga godhetsvurmande batikhäxor som satte igång någon kampanj för dem. Det stackars familjen var helt enkelt för europeisk och för skötsam - inte exotisk nog helt enkelt.

Poängen är dock att svensken faktiskt kan utvisa om han bara vill. Problemet är snarare att han (eller snarare hon) hellre utvisar den självgående europeiske arbetskraftsinvandraren än den bidragstagande asylanten. Jag har svårt att förstå varför, men så är jag inte helsvensk heller utan blandnordisk.

Tricket måste nog - som oyto varit inne på - vara att få återvandring att framstå som någonting snällt och fint. Något man blir sentimental av och kan godhetssignalera med. Tänk bara på hur de syriska kvinnorna saknar sina män och kramar träd som substitut.

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=1650&artikel=7118966

Kanske är det den vägen man måste gå för att nå en stor del av svenskarna?

Sedan har du helt rätt i att svenskarna i allmänhet inte alls är lika nationalistiska som sina nordiska syskon och gärna tonar ned eller förringar betydelsen av det svenska. Men det behöver inte nödvändigtvis medföra att man accepterar vad som helst.

Alltså, man kommer inte kunna utvisa människor som bott i Sverige i 20 år. Man kommer inte kunna splittra familjer.
Vi vet ju alla vilka snyftartiklar det blir när EN person... EN ENDA.. måste lämna landet.
Det finns inte en chans i helvetet att vi kan utvisa 500 000 familjefädrar, barn som fått kompisar i skolan, osv.
Jag förstår faktiskt inte ens hur man kan se det som en möjlighet. Jag ser det som mer sannolikt att Sverige inför kommunism som styrelseskick.

Frågar du mig vore det bättre att driva en politik med innebörden att
1. Dra in bidrag
2. Utvisa illegala, kriminella och terrorister
3. Gör det förbjudet att gömma flyktingar och låt det ge (typ) 5 års fängelse. Gör det även förbjudet att sälja arbetstillstånd och prioritera det brottet, samt att bo "falskt" (20 personer i en etta). Likställ brottet med människosmuggling.
4. Inför något liknande Danmarks ghettolagar
5. De vi inte kan utvisas bör sättas på en öde ö likt Danmark gör
6. Återinför tjänsemannaansvaret.
7. Flyktingar uppmanas åka tillbaka när kriget är slut.
Jag kan säkert komma på fler saker som man vet går att genomdriva.
Det är också oerhört mycket enklare att tala om att "dra in bidrag" hellre än att tala i termer av utvisning.

T.ex.:
* Dra in bidrag för dem som efter 10 år inte lärt sig svenska
* Dra in bidrag för dem som efter 10 år inte haft ett riktigt jobb
* Dra in bidrag för dem som spenderat mer än X år med att läsa SFI
* Alla tester på språkkunskaper ska göras av en NEUTRAL part (eftersom alla myndigheter är vänsterblivna)
* Dra in bidrag för invandrarfamiljer med kriminella barn

Om de sedan blir sura och begår brott:
* Hårdare straff. Sätt dem i fängelse i minst 5 år om de angriper polis. Nolltolerans. Sänk beviskraven: det räcker om man är med i ett gäng som bråkat.
* Prioritera hatbrott mot svenskar. Ge det minst 5 års fängelse.

De här sakerna kommer få allmänt stöd. De går att genomdriva och är inte "inhumana".

Medborgarskap är mera känsligt att ta tillbaka. Man kan inte gå in för det alltför hårt.
Citera
2019-01-02, 23:55
Medlem
Citat:
Alltså, man kommer inte kunna utvisa människor som bott i Sverige i 20 år. Man kommer inte kunna splittra familjer.
Vi vet ju alla vilka snyftartiklar det blir när EN person... EN ENDA.. måste lämna landet.
Det finns inte en chans i helvetet att vi kan utvisa 500 000 familjefädrar, barn som fått kompisar i skolan, osv.
Jag förstår faktiskt inte ens hur man kan se det som en möjlighet. Jag ser det som mer sannolikt att Sverige inför kommunism som styrelseskick.

Frågar du mig vore det bättre att driva en politik med innebörden att
1. Dra in bidrag
2. Utvisa illegala, kriminella och terrorister
3. Gör det förbjudet att gömma flyktingar och låt det ge (typ) 5 års fängelse. Gör det även förbjudet att sälja arbetstillstånd och prioritera det brottet, samt att bo "falskt" (20 personer i en etta). Likställ brottet med människosmuggling.
4. Inför något liknande Danmarks ghettolagar
5. De vi inte kan utvisas bör sättas på en öde ö likt Danmark gör
6. Återinför tjänsemannaansvaret.
7. Flyktingar uppmanas åka tillbaka när kriget är slut.
Jag kan säkert komma på fler saker som man vet går att genomdriva.
Det är också oerhört mycket enklare att tala om att "dra in bidrag" hellre än att tala i termer av utvisning.

T.ex.:
* Dra in bidrag för dem som efter 10 år inte lärt sig svenska
* Dra in bidrag för dem som efter 10 år inte haft ett riktigt jobb
* Dra in bidrag för dem som spenderat mer än X år med att läsa SFI
* Alla tester på språkkunskaper ska göras av en NEUTRAL part (eftersom alla myndigheter är vänsterblivna)
* Dra in bidrag för invandrarfamiljer med kriminella barn

Om de sedan blir sura och begår brott:
* Hårdare straff. Sätt dem i fängelse i minst 5 år om de angriper polis. Nolltolerans. Sänk beviskraven: det räcker om man är med i ett gäng som bråkat.
* Prioritera hatbrott mot svenskar. Ge det minst 5 års fängelse.

De här sakerna kommer få allmänt stöd. De går att genomdriva och är inte "inhumana".

Medborgarskap är mera känsligt att ta tillbaka. Man kan inte gå in för det alltför hårt.
Det du räknar upp nu är ju tämligen identiskt med det som AfS vill göra. De resonerar t.o.m. mer incitamentsbaserat, medan ditt förslag förespråkar mer tvång och straff. Jag förstår inte vad du tjafsar om.

AfS:s återvandringsprogram igen:

https://alternativforsverige.se/atervandring/

Medborgarskap kan mycket väl dras in om det missbrukats (jfr IS-terrorister och grova brottslingar) eller om man tillskansat sig det på bedrägligt sätt (t.ex. ljugit i asylprocessen).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in