Citat:
Ursprungligen postat av
InnesI
Om det är en lögn eller om du är desinformerad kan bara du svara på. Hursomhelst är 2% en inkorrekt siffra. AfS har aldrig redovisats ha 2% stöd i opinionen. Nu vet du det och kan alltså skippa det argumentet tills/om de faktiskt når 2%.
Att de aldrig har särredovisat AfS betyder inte att de aldrig har fått 2 % eller högre i en mätning. Som du vet har opinionsinstitut (de allra flesta iaf) vissa krav innan de börjar särredovisa partier som inte befinner sig i riksdagen. YouGov-mätningen senast där "övriga" (exklusive FI) fick 4,7 % känns det märkligt om AfS inte skulle ha klarat 2 %-strecket, när de lär vara större än både MED och PP.
Att mätningen dessutom kom direkt efter Åkessons liberala utspel gällande invandring och homoadoptioner så vill jag tro att det var en reaktion på detta... och därför är jag intresserad av nya mätningar, i synnerhet från YouGov och Sentio, för att se. Tyvärr är de övriga opinionsinstituten urkassa på att förutspå SD, och därmed även alternativ som är radikalare än SD. Jag väntar spänt på YouGovs och Sentios augustimätningar.
Du är givetvis helt fri att tro att AfS har ett mikrostöd om du vill, valet är inte långt borta och snart har vi facit i hand. Jag skulle inte satsa en miljon på att de kommer in, men jag tror att de åtminstone kommer att klara 2,5 %, och då är mycket vunnet. Sedan är det typ 7 veckor kvar, mycket kan hända, så vi får helt enkelt se. Jag står fast vid att jag tror att det är mycket realistiskt att tro att AfS tar sig in i riksdagen, men klarar de åtminstone 2,5 % är jag nog ändå hyfsat nöjd. Och med tanke på en väntad parlamentarisk instabilitet efter valet, är det inte alls omöjligt att vi får ett nytt val strax efter. Så man får tänka lite bredare och längre tycker jag.
Just nu känner jag mig rätt säker på vad jag ska rösta på iaf.