Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-07-22, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HVU
Jag förstår precis hur svårt det är att skapa ett nytt parti, däremot så håller jag inte med om att alla partier kan köpas.
Varför tror du inte partier kan köpas?

Enda sättet att vaccinera ett parti mot korruption är att partiet inför regler som inte ledningen kan ändra på och som blockerar sådana möjligheter.

Titta på Miljöpartiet, vem trodde att det partiet helt skulle kunna korrumperas? De har helt vänt och blivit ett anti miljöparti
Citera
2018-07-22, 21:12
Medlem
InnesIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StillaHavet
Låt oss börja med att konstatera att Heja-Jimmie fansen som upprepade att AfS är ett promilleparti har försvunnit från tråden. Nu kör man med 1%, trots att AfS hade strax under 2% i YouGov redan i mars och kategorin övriga har ökat 0,6% sedan dess. Det är ett steg framåt att promillepartiet hos SD-sekten nu iaf erkänns vara ett procentparti. Man får tacka.

Jag är varken SD'are eller AfS'are. Var har du fått det ifrån att jag skulle rösta SD? Jag väljer att inte rösta i riksdagsvalen av anledningar jag förklarat i en annan diskussion här på Flashback. Jag är däremot intresserad av svensk politik.

Det jag skriver är egentligen bara vad vi har siffror på. Jag är inte ute efter att diskreditera något parti eftersom jag inte har lagt mina ägg hos något av partierna.

Det vi vet är att AfS har, åtminstone en gång, legat nära 2% hos YouGov men aldrig fått över 2% tre månader i sträck. Det finns inga felaktigheter i det påståendet. Om du har andra uppgifter får du gärna redovisa dem. Sedan har kategorin övriga partier skiftat en hel del, men vi vet inte riktigt vad de beror på. Jag tror AfS och MED har ökat, men AfS mer än MED. PP ligger nog mer stadigt. De har sina supporters men syns aldrig i debatten längre. Men det är bara gissningar.

Edit: Jag är f.ö. inte rädd för att ha fel eller ändra mina åsikter. När SD ökade mycket första gången efter riksdagsinträdet trodde jag att de hade ett tak på 11%. Så fel jag hade :-P
Citera
2018-07-22, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KlokOchSnygg
Om du är realistisk, vilka tror du verkligen är beredda att rösta på ett parti som bara har en ogenomtänkt fråga som de går till val på?

De mest extrema SD väljarna, där hittar du den klick som kan tänka sig rösta på dem. Alla de här är troligen medvetna om att de riskerar att kasta bort rösten om Afs får under 4% vilket vem som helst kan räkna ut att de inte kommer nå över.

Har inte detaljgranskat de som pratar för Afs men vad jag uppfattat handlar det om uteslutna SD politiker som gått ihop. En mycket homogen grupp och den är alldeles för känslig för att bygga ett parti på, för lätt att korrumpera

Problemet är att du är felinformerad.

De har flera frågor, varav en profilfråga. Denna profilfråga är inte ogenomtänkt utan helt nödvändig om man vill se ett fungerande Sverige.

"Kasta bort röster" yada yada yada. Du vet att man kan rösta på något man tror på? Att folk är trötta på allt taktiserande med röster hit och dit.

AfS är knappast en homogen grupp. De består av civilingenjörer, läkare, elektriker, präster, företagare, poliser osv. En salig blandning.

Citat:
Ursprungligen postat av InnesI
Läste du mitt inlägg? Jag motbevisade precis att de fick 2% andra månaden efter lanseringen. Ändå nämner du det. Fantastiskt!

Du har inte motbevisat någonting. Förklara vilka partier som döljer sig bakom de 4.7 procent-enheterna om inte AfS skulle vara det.
Citera
2018-07-22, 21:13
Medlem
Citat:
Om det är en lögn eller om du är desinformerad kan bara du svara på. Hursomhelst är 2% en inkorrekt siffra. AfS har aldrig redovisats ha 2% stöd i opinionen. Nu vet du det och kan alltså skippa det argumentet tills/om de faktiskt når 2%.

Att de aldrig har särredovisat AfS betyder inte att de aldrig har fått 2 % eller högre i en mätning. Som du vet har opinionsinstitut (de allra flesta iaf) vissa krav innan de börjar särredovisa partier som inte befinner sig i riksdagen. YouGov-mätningen senast där "övriga" (exklusive FI) fick 4,7 % känns det märkligt om AfS inte skulle ha klarat 2 %-strecket, när de lär vara större än både MED och PP.

Att mätningen dessutom kom direkt efter Åkessons liberala utspel gällande invandring och homoadoptioner så vill jag tro att det var en reaktion på detta... och därför är jag intresserad av nya mätningar, i synnerhet från YouGov och Sentio, för att se. Tyvärr är de övriga opinionsinstituten urkassa på att förutspå SD, och därmed även alternativ som är radikalare än SD. Jag väntar spänt på YouGovs och Sentios augustimätningar.

Du är givetvis helt fri att tro att AfS har ett mikrostöd om du vill, valet är inte långt borta och snart har vi facit i hand. Jag skulle inte satsa en miljon på att de kommer in, men jag tror att de åtminstone kommer att klara 2,5 %, och då är mycket vunnet. Sedan är det typ 7 veckor kvar, mycket kan hända, så vi får helt enkelt se. Jag står fast vid att jag tror att det är mycket realistiskt att tro att AfS tar sig in i riksdagen, men klarar de åtminstone 2,5 % är jag nog ändå hyfsat nöjd. Och med tanke på en väntad parlamentarisk instabilitet efter valet, är det inte alls omöjligt att vi får ett nytt val strax efter. Så man får tänka lite bredare och längre tycker jag.

Just nu känner jag mig rätt säker på vad jag ska rösta på iaf.
Citera
2018-07-22, 21:14
Citat:
Om det är en lögn eller om du är desinformerad kan bara du svara på. Hursomhelst är 2% en inkorrekt siffra. AfS har aldrig redovisats ha 2% stöd i opinionen. Nu vet du det och kan alltså skippa det argumentet tills/om de faktiskt når 2%.

Som sagt, 1,9 eller 2,0 är inte något som gör någon till lögnare. Du kan lägga ner desinformations- och kontrapropagandan på en gång för alla ser ändå vad det är du håller på med. Högst troligt låg AfS i senaste mätningen, för någon dag sedan, på ca 3,5 och behöver nu stöd från radikala SDare för att komma in. Inte bara för AfS skull utan även för att radikalisera SD, så även de börjar prata om återvandring.
Citera
2018-07-22, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheStriptease
Problemet är att du är felinformerad.

De har flera frågor, varav en profilfråga. Denna profilfråga är inte ogenomtänkt utan helt nödvändig om man vill se ett fungerande Sverige.

Jag har sökt om deras politik, finns inte mycket att hitta. Nästan bara en enda person som pratar för partiet

Citat:
Du har inte motbevisat någonting. Förklara vilka partier som döljer sig bakom de 4.7 procent-enheterna om inte AfS skulle vara det.
Går bara att gissa men troligen Medborgerlig Samling, de har fått ganska mycket uppmärksamhet senaste veckorna
Citera
2018-07-22, 21:18
Medlem
Citat:
Jag har sökt om deras politik, finns inte mycket att hitta. Nästan bara en enda person som pratar för partiet

Då måste du vara väldigt dålig på att söka information. Till att börja med finns ju deras hemsida, vilket du kommer till ifall du hade bemödat dig att googla på Alternativ för Sverige. Gustav Kasselstrand för givetvis oftast intervjuerna, eftersom han är partiledare, men Jeff Ahl kan du se i riksdagen och om du kollar på något av de torgmöten som de genomfört kan du höra flera andra representanter för AfS att tala.

Citat:
Går bara att gissa men troligen Medborgerlig Samling, de har fått ganska mycket uppmärksamhet senaste veckorna

Knappast mer än AfS. AfS ligger alltid före MED när det gäller att synas i sociala medier.
Citera
2018-07-22, 21:23
Medlem
Citat:
Då måste du vara väldigt dålig på att söka information. Till att börja med finns ju deras hemsida, vilket du kommer till ifall du hade bemödat dig att googla på Alternativ för Sverige. Gustav Kasselstrand för givetvis oftast intervjuerna, eftersom han är partiledare, men Jeff Ahl kan du se i riksdagen och om du kollar på något av de torgmöten som de genomfört kan du höra flera andra representanter för AfS att tala.
En hemsida kan vem som helst snickra ihop, de behöver jobba på förslag. Räkna på ekonomi mm, konsekvenser för de som reglerna kommer påverka. Ett omfattande jobb

Citat:
Knappast mer än AfS. AfS ligger alltid före MED när det gäller att synas i sociala medier.
Ja för sociala media pushar Afs, varför tror du de gör det? Google kan rikta sökresultat och på så sätt få något att dyka upp hos personer de vill läsa vissa budskap.
Ganska intressant och studera hur folk som normalt är lite invandringskritiska men totalt ointresserade av politik plötsligt vet vilka Afs är trots att de knappt kan räkna upp mer än tre till fyra partier i riksdagen.
Afs kommer glida igenom till valet utan kritiska artiklar i media för det är helt enligt planerna
Citera
2018-07-22, 21:28
Medlem
InnesIs avatar
Citat:

Jo, jag motbevisade påståendet att AfS fått 2% redovisat i en opinionsundersökning. Eller har du andra uppgifter?

Har också sagt att jag tror både AfS och MED ligger bakom en ökning i "övriga partier" spalten men att AfS troligen ökat mer än MED. Tror jag uttryckte det som att jag ansåg att de hade mer vind i seglen.

Citat:
Ursprungligen postat av IKN
Att de aldrig har särredovisat AfS betyder inte att de aldrig har fått 2 % eller högre i en mätning. Som du vet har opinionsinstitut (de allra flesta iaf) vissa krav innan de börjar särredovisa partier som inte befinner sig i riksdagen. YouGov-mätningen senast där "övriga" (exklusive FI) fick 4,7 % känns det märkligt om AfS inte skulle ha klarat 2 %-strecket, när de lär vara större än både MED och PP.

Helt korrekt. Jag har aldrig sagt att de inte fått 2% bara att de inte redovisats ha fått det. Jag har också sagt att de inte fått 2% i tre mätningar i rad från YouGov för om de skulle fått det har YouGov själva sagt att de ska börja särredovisa partiet. Eller hur?

Citat:
Du är givetvis helt fri att tro att AfS har ett mikrostöd om du vill, valet är inte långt borta och snart har vi facit i hand. Jag skulle inte satsa en miljon på att de kommer in, men jag tror att de åtminstone kommer att klara 2,5 %, och då är mycket vunnet.

Det beror på vad du anser ett mikroparti vara. Jag tror AfS kan samla på sig någonstans mellan 1% och 2%.

Citat:
Ursprungligen postat av Sinestro
Som sagt, 1,9 eller 2,0 är inte något som gör någon till lögnare. Du kan lägga ner desinformations- och kontrapropagandan på en gång för alla ser ändå vad det är du håller på med.

Det är lögn om du är medveten om vad du säger är falskt.

På vilket sätt sprider jag desinformation? Vad är det jag skrivit som inte är korrekt?
Citera
2018-07-22, 21:29
Medlem
Citat:
En hemsida kan vem som helst snickra ihop, de behöver jobba på förslag. Räkna på ekonomi mm, konsekvenser för de som reglerna kommer påverka. Ett omfattande jobb

Fan vad du är efterbliven. Har du ens besökt deras hemsida? Läst deras förslag som finns på hemsidan?!

Citat:
Ja för sociala media pushar Afs, varför tror du de gör det? Google kan rikta sökresultat och på så sätt få något att dyka upp hos personer de vill läsa vissa budskap.
Ganska intressant och studera hur folk som normalt är lite invandringskritiska men totalt ointresserade av politik plötsligt vet vilka Afs är trots att de knappt kan räkna upp mer än tre till fyra partier i riksdagen.
Afs kommer glida igenom till valet utan kritiska artiklar i media för det är helt enligt planerna

AfS har inte fått någon push av google. Vidare får de ingen push av sociala medier heller. Youtube tog ju till och med bort flera av deras videos helt utan anledning. Vidare är det känt att sociala medier är emot högern o konservatism. Det finns det gott om exempel på, twitter t ex brukar ofta shadowbanna folk o mixtra med algoritmer, facebook likaså.

Folk känner till AfS av två anledningar:

1. Hög närvaro på nätet
2. För att det finns ett behov av ett hårdare parti än SD
Senast redigerad av TheStriptease 2018-07-22 kl. 21:33.
Citera
2018-07-22, 21:36
Medlem
Citat:
Fan vad du är efterbliven. Har du ens besökt deras hemsida? Läst deras förslag som finns på hemsidan?!
Enda jag ser är visioner, inte konkreta förslag? Kan du länka

Citat:
AfS har inte fått någon push av google. Vidare får de ingen push av sociala medier heller. Youtube tog ju till och med bort flera av deras videos helt utan anledning. Vidare är det känt att sociala medier är emot högern o konservatism. Det finns det gott om exempel på, twitter t ex brukar ofta shadowbanna folk o mixtra med algoritmer, facebook likaså.

Folk känner till AfS av två anledningar:

1. Hög närvaro på nätet
2. För att det finns ett behov av ett hårdare parti än SD

Är ganska säker på att de fått bra hjälp, så lätt är det inte att få genomslag för både google och facebook har hjärnkoll på vilka de plockar fram och vilka de trycker tillbaka
Citera
2018-07-22, 21:41
Medlem
Citat:
Enda jag ser är visioner, inte konkreta förslag? Kan du länka

Men herrejävlar, hur inkompetent kan man vara?

Aktiv återvandring

Slopat bistånd

Tredjelands-avtal

Höjda krav för medborgarskap

osv

osv

Citat:
Är ganska säker på att de fått bra hjälp, så lätt är det inte att få genomslag för både google och facebook har hjärnkoll på vilka de plockar fram och vilka de trycker tillbaka

Sluta skämma ut dig själv. De får ingen hjälp, speciellt inte av liberala Sillicon Valley-företag. Det är ju helt absurt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in