2017-02-23, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Rökare som inte röker just då är väl mindre känsliga och klarar högre halter, men om de röker samtidigt så tuppar de nog av först.

Det har uppenbarligen varit något problem med ventilationen i huset. Antagligen har värmepannan haft så högt tryck i skorstenen att ventilationen i form av självdragsventilation slagits ut. Hade man haft mekanisk ventilation så är det möjligt att att co-halten inte stigit lika snabbt.

Nu har jag iofs bara googlat, men där finns rökare, hjärtsjuka etc med som att de lättare blir förgiftade, eller snarare, svarar sämre på åtgärder som görs för att häva förgiftning. Detta är ju den gas som bildas vid brand, dvs syret tar slut.
Citera
2017-02-23, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av S.S
Nu har jag iofs bara googlat, men där finns rökare, hjärtsjuka etc med som att de lättare blir förgiftade, eller snarare, svarar sämre på åtgärder som görs för att häva förgiftning. Detta är ju den gas som bildas vid brand, dvs syret tar slut.

Den enkla förklaringen är nog att rökare har en högre halt av kolmonoxid i blodet än en icke-rökare.
Slutar man röka så förändras denna halt relativt snabbt.
Detta betyder att rökare som utsätts för kolmonoxid förgiftas snabbare än en icke-rökare.
Citera
2017-02-23, 13:39
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chrisemil
Så han satt inte uppe i köket hela natten för att inte somna?...
Köket är väl ett "annat rum" än vardagsrum, sovrum etc (om man inte har öppen planlösning)
Citera
2017-02-23, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
Kök har väl alltid bättre ventilation.

Men GJ:s berättelse blir inte mindre knepig för att det var CO.

Huvudvärk är väl det första tecknet på CO. Om man är vaken.

I kök o badrum försöker man ju ha luftutsläpp, inte insläpp. Så köket och badrum är nog det sämsta alternativet att vara på, då ny, fräsch luft ska komma in från sovrum o vardagsrum, och den äldre luften ska ut genom toa o kök.

Undrar vad det var för värmesystem i huset förresten.
Citera
2017-02-23, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Köket är väl ett "annat rum" än vardagsrum, sovrum etc (om man inte har öppen planlösning)

Jo, men enligt åklagaren så "sov han i ett annat rum".
Vilket han själv inte vittnar om. Kan såklart vara ett felcitat av tidningen.
Citera
2017-02-23, 14:20
Medlem
Detta blir kanske lite OT, men det är lite olika bud på hur kolmonoxidförgiftning känns. Jag har vid ett tillfälle varit väldigt nära att bli kolmonoxidförgiftad. Jag minns det som att jag gradvis kände mig slöare och lätt förvirrad, visste knappt vad jag höll på med och benen och armarna blev obegripligt tunga samt ville inte lyda mig riktigt. Eftersom jag visste att ugnen jag stod vid ej var helt tät insåg jag vad som höll på att hända och tog mig ut ur byggnaden. Ingen huvudvärk eller något illamående alls, men ett lömskt avslappnat lugn kände jag. Det tog ca 45-60 minuter för mig att hämta mig ute i friska luften. Därefter vädrade jag ur hela byggnaden. Vi skaffade ett kolmonoxidlarm, men kan aldrig ha det igång när vi eldar i ugnen, för det tjuter konstant även om det sitter i ett annat rum. Numera har vi alltid två ytterdörrar på vid gavel när denna ugn eldas, och renovering är planerad. Jag kan förstå att man tror sig vara trött och går och lägger sig om man utsatts för kolmonoxid. Beroende på hur mycket av gasen man får i sig eller hur länge man är utsatt för den kan säkert även andra symptom tillstöta innan man är ohjälpligt förlorad. Så fruktansvärt för de drabbade och deras anhöriga i denna tragedi.
Citera
2017-02-23, 14:39
Medlem
Bajsfacistens avatar
Fy, vad tragiskt. Stackare.

Även om tanken slog om någon gas så tänkte jag, nä de sker inte i en lägenhet eller villa, möjligtvis någon husbil eller stuga.
Citera
2017-02-23, 14:44
Medlem
Fris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bollarulla
Detta blir kanske lite OT, men det är lite olika bud på hur kolmonoxidförgiftning känns. Jag har vid ett tillfälle varit väldigt nära att bli kolmonoxidförgiftad. Jag minns det som att jag gradvis kände mig slöare och lätt förvirrad, visste knappt vad jag höll på med och benen och armarna blev obegripligt tunga samt ville inte lyda mig riktigt. Eftersom jag visste att ugnen jag stod vid ej var helt tät insåg jag vad som höll på att hända och tog mig ut ur byggnaden. Ingen huvudvärk eller något illamående alls, men ett lömskt avslappnat lugn kände jag. Det tog ca 45-60 minuter för mig att hämta mig ute i friska luften. Därefter vädrade jag ur hela byggnaden. Vi skaffade ett kolmonoxidlarm, men kan aldrig ha det igång när vi eldar i ugnen, för det tjuter konstant även om det sitter i ett annat rum. Numera har vi alltid två ytterdörrar på vid gavel när denna ugn eldas, och renovering är planerad. Jag kan förstå att man tror sig vara trött och går och lägger sig om man utsatts för kolmonoxid. Beroende på hur mycket av gasen man får i sig eller hur länge man är utsatt för den kan säkert även andra symptom tillstöta innan man är ohjälpligt förlorad. Så fruktansvärt för de drabbade och deras anhöriga i denna tragedi.
Intressant. Men tre personer tillsammans, borde inte de tillsammans ha fattat att nånting var snett? Inte bara gäspat och lagt sig ned där de stod. De sägs ju inte vara påverkade av alkohol eller andra droger i någon påtaglig grad.

Så hela källaren gasfylldes först och sen sipprade det på något sätt upp till villan utan att läcka ut. Är dessa dödsoffer orsakade av klimatpanikens treglasfönsterregleringar?
Citera
2017-02-23, 15:15
Medlem
Referenshumlas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KurreWalle
Åklagaren berättar om varför 52-åringen var den ende som överlevde.

http://www.ystadsallehanda.se/skurup/villan-hade-kunnat-skorda-fler-dodsoffer-ren-tur/

Citat:
52-åringen har tidigare målat upp bilden av att de tre männen dött till följd av att ha druckit något giftigt ur en flaska. För Kvällsposten berättade han hur han och vännen kom till villan, drack ur en flaska med utländsk text och genast blev svårt sjuka, föll omkull och förlorade kontrollen av musklerna i kroppen.

– Enligt rättsläkaren är dessa symptom tecken på just kolmonoxidförgiftning. Och eftersom det visat sig i samband med att han druckit något, är det inte helt oväntat att mannen satt det i samband med varandra, säger Pernilla Åström.

Den artikeln förklarar hur det kunde komma sig att den förut misstänkte trodde att flaskan var orsaken, förgiftning...
Citera
2017-02-23, 15:57
Medlem
http://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/mannen-i-skivarp-dog-av-kolmonoxidforgiftning?cmpid=del%3Apd%3Any%3A201702 23%3Amannen-i-skivarp-dog- av-kolmonoxidforgiftning%3Anyh
Vem är 25-åringen som stulit en bil bl.a?
Släkting till GJ?
Citera
2017-02-23, 16:09
Medlem
Extremeflys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chrisemil
Så han satt inte uppe i köket hela natten för att inte somna?...

Konstigt han verkar ge olika bilder av de hela. Till media sa han att han satt uppe hela natten o till polisen att han sovit i en säng då
Citera
2017-02-23, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KommissarieAbbe
Flera personer har hittats döda i en villa i Skurup kommun.

Källa Aftonbladet

Gasolycka ...?
....

Snyggt, den satte du snabbt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här