2017-02-08, 20:46
Medlem
flaskborstes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4yoonly

Tror top of the line (eller State of the art :-) vore att hitta/uppfinna bakterier som åt biomassa med syre som bränsle... och "sket" etanol... då jävlar!!!

Duger inte jästsvamparna som "äter sockerarter och skiter etanol" ?
Citera
2017-02-08, 20:53
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flaskborste
Duger inte jästsvamparna som "äter sockerarter och skiter etanol" ?

Inte riktigt... då socker(arter) är svår producerat här i Sverige...
Men genmodifierade som äter något vi har mycket av typ tallar (rakt av utan en massa energi för preppa typ) :-) och skiter etanol hade ju varit underbart :-)

Man kan dock inte få allt... energin måste finnas där i någon form... så det blir svårt...
Citera
2017-02-09, 00:07
Medlem
Scanias dieselmotorer som går på etanol har högre komp och högre öppningstryck på spridarna. Det skiljer säkert mer men jag tror inte en vanlig diesel mår bra utav etanolen.

Det är förövrigt ett skitbränsle jämfört med diesel.
Lägre utsläpp visst men det kan ju inte vara miljövänligt att byta motorolja och spridare så jävla ofta som man får göra.

Dom drar sjuka mängder bränsle jämfört med likvärdig vanlig dieselmotor. Det skiljer flera liter per mil.
Citera
2017-02-09, 08:14
Medlem
ormbitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pilsnerhufvud
Scanias dieselmotorer som går på etanol har högre komp och högre öppningstryck på spridarna. Det skiljer säkert mer men jag tror inte en vanlig diesel mår bra utav etanolen.

Det är förövrigt ett skitbränsle jämfört med diesel.
Lägre utsläpp visst men det kan ju inte vara miljövänligt att byta motorolja och spridare så jävla ofta som man får göra.

Dom drar sjuka mängder bränsle jämfört med likvärdig vanlig dieselmotor. Det skiljer flera liter per mil.

Körde inte BSR sin ombyggda SAAB på ungefär samma förbrukning med ED95 som med diesel?
Citera
2017-02-09, 08:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ormbiten
Körde inte BSR sin ombyggda SAAB på ungefär samma förbrukning med ED95 som med diesel?

Det vet jag inget om. Det jag däremot vet är att stadsbussarna som går på etanol är mycket törstigare än likvärdiga dieselbussar.

Och ja just det, båda exemplen med scaniamotor på 9liter.
Citera
2017-02-09, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ormbiten

Bränsleförbrukningen mätt i energiinnehåll blir ungefär likvärdig, men i liter så blir det givetvis mer då energiinnehållet per liter är ca 21 MJ mot 34 MJ hos diesel. I och för sig inte svårare problem att hantera än att montera större bränsletankar eller tanka oftare.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in