2019-01-28, 00:10
Medlem
sebastian_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IKN
Skulle jag verkligen inte påstå. Snarare påminner det om Super Mario 64 och Super Mario Sunshine, och det var också tanken bakom det.

Vad fan snackar du om? DK64 är ett av de bästa spelen på N64 ju, men köper att den typen av spel inte är för alla. Särskilt inte om man inte själv spelar.

Går dock inte att jämföra med Donkey Kong 64 alls, då det är betydligt större och mer komplext än Super Mario Odyssey. Man kan tro att Odyssey är en signifikant evolution framåt, men nej. Antalet månar må vara betydligt högre till antalet, men det är betydligt lättare att få här, än vad det var att få genomsnittsstjärnan i Super Mario 64, eller genomsnittsguldbananen i DK64, och dessa är N64-spel! Nej det råder en rejäl inflation av månar i Odyssey. Den kraftiga majoriteten av dessa månar hade lugnt kunnat ersättas med extraliv, blåa/röda mynt, och dylikt.

Spelet är bra, men överskattat skulle jag säga. Det lider dessutom av repetition, då det finns ett konstant och systematiskt mönster av hur man får månar. Exempelvis jaga noter, fånga lamm, koopa-racing, osv osv. Det blir förutsägbart och lite tråkigt på det sättet. Världarna hade även kunnat vara både fler och större, och mer unika sätt att få tag på månar.

Trots att jag föredrar mer öppna plattformare, så tycker jag ändå att båda Galaxy-spelen är bättre än Odyssey. Men det är jag det. Fortfarande ett bra spel dock, men överskattat.

Allt var dåligt med det spelet. Man var mest instängd i grön/bruna rum som inte alls passade den utsmetade n64 grafiken. Riktigt deppigt spel utan att vara mörkt och mystiskt som 1an och 2an. Soundtracket var tråkigt och deppigt, jämför med tropical freeze och 1an och 2an även där. En massa knasiga karaktärer som var obehagliga och konstiga. Och skitråkigt spelmässigt.

Jag gillar inflationen. Vad jag inte gillar är att det krävs så få månar för att ta sig vidare. Månarna bidrar till att man vill kolla varje hörn av banan. Men det borde krävas 25% fler månar för att ta sig vidare.

Ja visst det hade kunnat vara större, framförallt de mer mystiska världarna som Ruined kingdom och Cap kingdom. Men är det verkligen ett kort/litet spel? Jag skulle även vilja ha en aning svårare plattformsutmaningar.
Citera
2019-01-28, 00:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian_
Allt var dåligt med det spelet. Man var mest instängd i grön/bruna rum som inte alls passade den utsmetade n64 grafiken. Riktigt deppigt spel utan att vara mörkt och mystiskt som 1an och 2an. Soundtracket var tråkigt och deppigt, jämför med tropical freeze och 1an och 2an även där. En massa knasiga karaktärer som var obehagliga och konstiga. Och skitråkigt spelmässigt.

Jag gillar inflationen. Vad jag inte gillar är att det krävs så få månar för att ta sig vidare. Månarna bidrar till att man vill kolla varje hörn av banan. Men det borde krävas 25% fler månar för att ta sig vidare.

Ja visst det hade kunnat vara större, framförallt de mer mystiska världarna som Ruined kingdom och Cap kingdom. Men är det verkligen ett kort/litet spel? Jag skulle även vilja ha en aning svårare plattformsutmaningar.

DK64 är ett av de snyggaste N64-spelen som finns. Jämför det med Super Mario 64 så är skillnaden signifikant, med betydligt bättre ljussättning bland annat. Jag förstår inte vad du pratar om när det gäller det visuella. Att musiken kunde vara deppig tolkar jag snarare som att musiken var mer mångfacetterad och kunde ha en mer melankolisk klang, vilket jag verkligen gillade med spelet. Du kan sedan knappast jämföra DK64 med Country-spelen, det är liksom helt olika typer av spel.

Ruined Kingdom var precis som om de på Nintendo hade haft en lång diskussion om att ens ha med den världen i spelet, då det var för "kontroversiellt" (mörkt) för Mario, så kompromissen blev en mikroskopisk värld, en jävla teaser. Den världen skulle givetvis varit minst lika stor som de flesta andra. Fanns även viss potential av en stor molnvärld som de heller aldrig utnyttjade utan lämnade bara som en liten boss-arena för Bowser.

Jag gillar inte inflation, vilket liksom talar för sig självt. Ju fler det finns av en sak med mindre ansträngning för att få det, desto mindre "värd" blir den, och desto mindre glad blir jag av att finna det. Det är liksom inget speciellt. Man reagerar mer som "aha en till".

Spelets längd beror ju på vad man jämför det med. Men i och med att folk tenderar att jämföra Odyssey med Breath of the Wild, så tycker jag att spelet är litet (och nu jämför jag naturligtvis inte världarna från dessa två spel). Men om man menar att Odyssey skulle vara Marios motsvarighet till Breath of the Wild, då är spelet jävligt litet och icke-revolutionerande för serien. Det är snarare medelmåttigt vad gäller storlek.
Senast redigerad av IKN 2019-01-28 kl. 00:23.
Citera
2019-01-28, 00:53
Medlem
sebastian_s avatar
Citat:
DK64 är ett av de snyggaste N64-spelen som finns. Jämför det med Super Mario 64 så är skillnaden signifikant, med betydligt bättre ljussättning bland annat. Jag förstår inte vad du pratar om när det gäller det visuella. Att musiken kunde vara deppig tolkar jag snarare som att musiken var mer mångfacetterad och kunde ha en mer melankolisk klang, vilket jag verkligen gillade med spelet. Du kan sedan knappast jämföra DK64 med Country-spelen, det är liksom helt olika typer av spel.

Ruined Kingdom var precis som om de på Nintendo hade haft en lång diskussion om att ens ha med den världen i spelet, då det var för "kontroversiellt" (mörkt) för Mario, så kompromissen blev en mikroskopisk värld, en jävla teaser. Den världen skulle givetvis varit minst lika stora som de flesta andra. Fanns även viss potential av en stor molnvärld som de heller aldrig utnyttjade utan lämnade bara som en boss-arena för Bowser.

Jag gillar inte inflation, vilket kan tala för sig självt. Ju fler det finns av en sak med mindre ansträngning desto mindre glad blir jag av att finna det. Det är liksom inget speciellt. Man reagerar mer som "aha en till".

Spelets längd beror ju på vad man jämför det med. Men i och med att folk tenderar att jämföra Odyssey med Breath of the Wild, så tycker jag att spelet är litet. Det är snarare medelmåttigt vad gäller storlek. Breath of the Wild var en betydligt större grej för Zelda, än Odyssey var för Mario.
Nej det är inte det jag menar. https://www.youtube.com/watch?v=icah0KBty94 den låten är en melankolisk stämningsfull låt.Som många låtar i Donkey kong är. Kompositören som skrev musik till de bästa donkey kong spelen skippade D64, vilket märks tydligt.

Gräs, och mörka grottor kräver sin grafikmotor, i d64 ser det mest ut som en deppig gegga. Mario 64 kom 3 år innan d64. Det kan vara orättvist mot D64, men för mig konkurrerade det med Dreamcast som kom ungefär samtidigt som D64. Jag spelade båda samma år, år 2000. Du kan dock ha rätt i att det rent tekniskt är ett snyggt spel för att komma till N64.

Om belöningen hade varit fler mynt istället så hade jag inte utforskat banorna på samma sätt. För mig är månarna en perfekt belöning. Man behöver inte använda ordet inflationen, då blir det såklart negativt. Det enda problemet är att det är för lätt att ta sig vidare med så få månar som krävs.

Så kan det vara, eller så kan man se det som att man fick två extra bossfighter. Spelet klarar sig utan de världarna, hade de varit större så hade det varit kul.

Jämför man med övriga mariospel så är det inte kort,tvärtom.

https://howlongtobeat.com/game.php?id=9364

https://howlongtobeat.com/game.php?id=9386

https://howlongtobeat.com/game.php?id=9377

https://howlongtobeat.com/game.php?id=9378

https://howlongtobeat.com/game.php?id=42833

Main+extra så är det längst av alla mario 3dspel. Skillnaden mellan main story och main+extra är dock för stor. Vill man springa genom spelet och sen klaga på att det är litet finns den möjligheten. Ett krav på 25% fler månar hade inneburit 2-3 h längre mainstory. (om jag förstår siffrorna rätt)
Senast redigerad av sebastian_ 2019-01-28 kl. 01:01.
Citera
2019-01-28, 01:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian_
Nej det är inte det jag menar. https://www.youtube.com/watch?v=icah0KBty94 den låten är en melankolisk stämningsfull låt.Som många låtar i Donkey kong är. Kompositören som skrev musik till de bästa donkey kong spelen skippade D64, vilket märks tydligt.

Jag diggar själv DKC-musiken, men du förstår väl samtidigt att det finns folk som inte håller med dig? Jag tycker musiken i DK64 är riktigt bra. Några exempel:

https://www.youtube.com/watch?v=9h5eYfxjDXw

https://www.youtube.com/watch?v=mafPZBnkDVE

https://www.youtube.com/watch?v=Ulc4j8W_DqE

Men att jämföra intensiva 2D plattformsspel som DKC-serien med en öppen plattformare (DK64) funkar naturligtvis inte, då spelstilarna är så pass olika att samma typ av musik i de flesta fall inte skulle funka så vidare bra, i vissa fall möjligen.

Citat:
Gräs, och mörka grottor kräver sin grafikmotor, i d64 ser det mest ut som en deppig gegga. Mario 64 kom 3 år innan d64. Det kan vara orättvist mot D64, men för mig konkurrerade det med Dreamcast som kom ungefär samtidigt som D64. Jag spelade båda samma år, år 2000. Du kan dock ha rätt i att det rent tekniskt är ett snyggt spel för att komma till N64.

Enda jag kan säga är att jag inte håller med. Idag tycker jag t.o.m. att gammal 3D-"retro"-grafik kan vara riktigt charmig. Men med detta inlägg måste du väl då också tycka att Ocarina of Time ser riktigt fult ut? Vilket många visserligen gör, även om jag själv inte har något problem med det.

Citat:
Om belöningen hade varit fler mynt istället så hade jag inte utforskat banorna på samma sätt. För mig är månarna en perfekt belöning. Man behöver inte använda ordet inflationen, då blir det såklart negativt. Det enda problemet är att det är för lätt att ta sig vidare med så få månar som krävs.

Folk fungerar väl olika, men jag utforskar oavsett. När Nintendo systematiskt gömmer månar precis under plattformar, bakom kanter, etc... blir det mer som en ovana att kolla på dessa ställen i förväntningen att finna antingen en måne eller några mynt. Det blir nästan som ett tvång att systematiskt kolla överallt istället för att jag kollar pga nyfikenhet.

Citat:
Så kan det vara, eller så kan man se det som att man fick två extra bossfighter. Spelet klarar sig utan de världarna, hade de varit större så hade det varit kul.

Att dessa "världar" just behandlas som vilken värld som helst på kartan, gör det betydligt mer retsamt, och gör att spelet ser större ut än vad det är med denna utfyllnad av mikrovärldar. Varför kunde de inte bara pressat in Bowser i en redan stor värld? Och ska Bowser ha en helt egen värld för endast en fight, så kunde de väl välja ett redan utforskat tema, som skog, lava, vatten, etc.

Citat:
Jämför man med övriga mariospel så är det inte kort,tvärtom.

https://howlongtobeat.com/game.php?id=9364

https://howlongtobeat.com/game.php?id=9386

https://howlongtobeat.com/game.php?id=9377

https://howlongtobeat.com/game.php?id=9378

https://howlongtobeat.com/game.php?id=42833

Main+extra så är det längst av alla mario 3dspel

Hur långt har vi inte kommit sedan N64? "All styles" för SM64: 17 timmar. För Odyssey: 25 timmar. Knappast så vidare imponerande, särskilt inte efter att så många konstant jämför det med Breath of the Wild. Super Mario Odyssey är sannerligen inte ett sådant stort kliv framåt som BotW var för Zelda. Jag säger inte att Mariospel måste vara betydligt större, men tycker det blir lite löjligt hur folk prisar detta spel, när det i realiteten är som vilket Mario-spel som helst. Visst de gick tillbaka till SM64/Sunshine-stuket, men det är i princip det. Hade väntat mig mer faktiskt.
Senast redigerad av IKN 2019-01-28 kl. 01:23.
Citera
2019-01-28, 01:48
Medlem
sebastian_s avatar
Citat:
Jag diggar själv DKC-musiken, men du förstår väl samtidigt att det finns folk som inte håller med dig? Jag tycker musiken i DK64 är riktigt bra. Några exempel:

https://www.youtube.com/watch?v=9h5eYfxjDXw

https://www.youtube.com/watch?v=mafPZBnkDVE

https://www.youtube.com/watch?v=Ulc4j8W_DqE

Men att jämföra intensiva 2D plattformsspel som DKC-serien med en öppen plattformare (DK64) funkar naturligtvis inte, då spelstilarna är så pass olika att samma typ av musik i de flesta fall inte skulle funka så vidare bra, i vissa fall möjligen.

Enda jag kan säga är att jag inte håller med. Idag tycker jag t.o.m. att gammal 3D-"retro"-grafik kan vara riktigt charmig. Men med detta inlägg måste du väl då också tycka att Ocarina of Time ser riktigt fult ut? Vilket många visserligen gör, även om jag själv inte har något problem med det.

Folk fungerar väl olika, men jag utforskar oavsett. När Nintendo systematiskt gömmer månar precis under plattformar, bakom kanter, etc... blir det mer som en ovana att kolla på dessa ställen i förväntningen att finna antingen en måne eller några mynt. Det blir nästan som att tvång att systematiskt kolla överallt istället för att jag kollar pga nyfikenhet.

Att dessa "världar" just behandlas som vilken värld som helst på kartan, gör det betydligt mer retsamt, och gör att spelet ser större ut än vad det är med denna utfyllnad av mikrovärldar. Varför kunde de inte bara pressat in Bowser i en redan stor värld? Och ska Bowser ha en helt egen värld för endast en fight, så kunde de väl välja ett redan utforskat tema, som skog, lava, vatten, etc.

Hur långt har vi inte kommit sedan N64? "All styles" för SM64: 17 timmar. För Odyssey: 25 timmar. Knappast så vidare imponerande, särskilt inte efter att så många konstant jämför det med Breath of the Wild. Super Mario Odyssey är sannerligen inte ett sådant stort kliv framåt som BotW var för Zelda. Jag säger inte att Mariospel måste vara betydligt större, men tycker det blir lite löjligt hur folk prisar detta spel, när det i realiteten är som vilket Mario-spel som helst. Visst de gick tillbaka till SM64/Sunshine-stuket, men det är i princip det. Hade väntat mig mer faktiskt.
Den första var bra, Twin peaks-aktig.

Ocarina of time är mer levande och detaljerad. Den skapar en skön känsla hos mig.

Det är ju en teknisk grej som är så lätt att klaga på. I det stora hela så spelar det ingen roll. Jag visste inte hur stora världarna skulle vara eller hur många det skulle vara. Alla varierar i storlek. Att ha fler mindre världar kan också vara ett sätt att förstärka odyseen-känslan att man är lite överallt. Men jag håller med , Ruined kingdom känns faktiskt som en kompromissad ide´. Det gör dock ingenting att den är där, bossfighten var rolig och ganska svår.

Zelda vände upp och ner på allting medan Mario fortsatte på sitt vanliga. Jag vet inte om man kan jämföra open world med ett vanligt spel.

Om man tar det senaste Mariot innan Odyseey så var det Galaxy 2. Mellan de skilde det 7 år och Odyseey är 4 timmar längre all styles. Mellan Mario 64 och Galaxy 2 är det 14 år och skiljer 4 timmar all styles.

Tar man Sunshine som det sägs att Odyseey liknar mest tillsammans med Mario 64 så är det 6 år mellan dem och skiljer 3 1/2 och mellan Sunshine och Odysee 15 år och 4 1/2 h.

Det har varit en ganska jämn ökning även om det är "vilket mario-spel som helst", vilket jag tror folk uppskattar. Lite som en kurva som nästan hela tiden stiger, men i olika takt.

Vilket Mariospel som helst innebär det bästa vanliga 3d plattformsspelet i sin generation. Grafikmässigt, spelbarhetsmässigt, soundtracket, kreativitetsmässigt har det gått framåt precis som mellan alla andra supersuccer i mariosamlingen.
Senast redigerad av sebastian_ 2019-01-28 kl. 01:51.
Citera
2019-01-28, 01:56
Medlem
Alltså missförstå mig inte. Jag tycker att Odyssey är ett bra spel - för det är Mario trots allt. Men det är knappast revolutionerande för Mario-serien som många verkar vilja måla upp det som. Det är det som jag stör mig på, inte spelet i sig (även om spelet har tabbar som jag hade velat hade varit annorlunda, men tabbar har alla spel mer eller mindre).
Citera
2019-02-22, 15:41
Medlem
sebastian_s avatar
Själva spelet efter att man har besegrat Bowser är förvånansvärt stimulerande. Jag klarade spelet med ca 220 månar. Att landa i Mushroom kingdom var nästan som en nystart. Glada Toads och ganska lätta månar att finna som gjorde att man snabbt kom igång med spelet igen . Ofta i spelvärlden är det någon supersvår extravärld/bana som är bonusen (likt donkey kong tropical freeze) som gör att man knappt orkar fortsätta efter att äntligen ha besegrat bossen.

Vad som gör upplevelsen extra bra i mitt fall är att jag började spela med min bror som inte hade spelat världarna den första gången. Vi kom ganska snabbt till 250 månar och fick the dark side of the moon. En perfekt tidig belöning. Nu är siktet inställt på de 500 som tydligen ger the darker side of the moon och ett extra slut. Jag gillar hur de har skruvat upp svårighetsgraden på allting gällande de nya månarna. Plattformsutmaningarna är klart svårare och även rematcherna mot bossarna (vilket i och för sig är en konstig grej att möta dem igen).

Men med det sagt så tycker jag fortfarande att spelet är felbalanserat om man inte spelar det på rätt sätt. Valfrihet i spel är ofta överskattat. Man ska tvingas till en större utmaning för att klara Bowser. Det är löjligt att det bara krävs 120 månar för att ta sig dit. Man borde kunna ställa in två svårighetsnivåer.
Easy=precis som det är nu.
Normal= 175 månar för att komma till Bowser och att bossarna istället är de bossarna man möter i Mushroom kingdoms tavlor samt att de andra bossarna höjs med lika mycket i svårighetsgrad.
Citera
2019-05-13, 17:38
Medlem
Glokulas avatar
Det lär ju ta lång jäkla tid att få ihop coins till alla kläder och mössor. Hur får ni ihop coins snabbt? Finns ju tricket via Bowser's bana men är det verkligen det bästa?
Citera
2019-05-13, 17:43
Medlem
boneheads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glokula
Det lär ju ta lång jäkla tid att få ihop coins till alla kläder och mössor. Hur får ni ihop coins snabbt? Finns ju tricket via Bowser's bana men är det verkligen det bästa?

Leta/göm ballonger (prata med Luigi). Går på nolltid att få ihop hur mycket som helst om man håller segersviten vid liv och fokuserar på de lite lättare ballongerna. Personligen tycker jag Mushroom Kingdom är enklast. Går snabbt att lära sig alla gömställen där.
Citera
2019-11-02, 21:42
Medlem
Elementarts avatar
Kan man spendera lila mynt och sedan hitta dem på nytt i en bana eller är de borta för gott så fort de har spenderats?
Citera
2019-11-15, 23:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elementart
Kan man spendera lila mynt och sedan hitta dem på nytt i en bana eller är de borta för gott så fort de har spenderats?

Mynten är kopplade till varje bana, alltså om du spenderar 10 mynt i Snow Kingdom så påverkas inte dina mynt i Metro Kingdom.
Citera
2020-05-15, 00:20
Medlem
Germanofils avatar
Kul spel. Gillar musiken och att delar av spelet är i 2d. Men även 3d-perspektiven är bra såklart. Stör mig dock på kameran när man är nära en vägg.

Kul att jaga månar. Det är alltid en tillfredsställande känsla när man hittar en ny. Kul att resa mellan olika länder också. New Donk City är favoriten. Har kommit till Bowsers land nu så jag antar att slutstriden börjar närma sig. Dock så har jag förstått att det finns mycket mer att upptäcka även efter att man besegrat Bowser.

Inget mästerverk a la SMB3 kanske men klart värt att köpa. Bra spelkänsla.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in