2017-02-03, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
175 timmar teoretiskt. I praktiken betydligt mindre. Men 4,8W låter väääääldigt mycket för en sådan kamera.

Tänk dock på att en kamera med sådan automatik är licenspliktig om den kan fånga up områden dit allmänheten har tillträde. Den är bara godkänd enligT senaste yttrandet om föraren startar och stoppar inspelningen på platsen.
Det är så pass alltså? Tydligen borde man inte bara lära sig fysik, utan även lite lagar.

Batteriet i fråga är lite mindre än fyra år. Förmodligen inte så bra skött. Har inte haft några problem ännu trots många korta körningar men det lär visa sig om batteriet är dåligt när man väl kör med kameran... Hursom så blir det kanske inte ens någon kamera när man inte kör då. Lite tråkigt eftersom bilen fortfarande kan få skador på parkeringar m.m.
Citera
2017-02-04, 14:37
Medlem
killawifes avatar
Om du är orolig för att kameran ska dra ur batteriet kan du köpa ett litet lithiumbatteri och driva kameran med det. Man kan antingen koppla batteriet till generatorn som vanligt med en solenoid som avdelare eller bara ha det i handskfacket och ladda det vid behov.
Citera
2017-02-04, 15:42
Avslutad
Blackvue säljer även ett batteripack som inte belastar bilens egna batteri när den är avstängd

https://www.blackvue.com/power-magic-battery-pack/
Citera
2017-02-04, 16:06
Medlem
x12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AUsername
När bilen är avstängd så ska kameran vara igång men inte spara/spela in något. Vilket ska göra att den inte drar mycket ström.

Jag har för mig att parkeringsläget spelar in och mpeg-kodar kontinuerligt till en buffer, så kameran står liksom inte i standby. Den måste också jämföra bild för bild och matcha om nåt rör sig, annars funkar inte rörelsesensorläget, så kameran är på det sättet aktiv hela tiden.
Om nåt händer, t.ex nån backar på bilen i garaget, då dumpas buffern ut på minneskortet, därav att man får med 5-10 sekunder före händelsen också. Det varierar nog rätt mycket mellan olika modeller.

Enligt den här sidan drar 750-modellen 5,9w - https://helpcenter.blackvue.com/hc/en-us/articles/225064108-DR750LW-2CH alltså ungefär som man glömt innerbelysningen på. Det kan ju vara tillräckligt för att bilen inte ska orka starta om den stått över helgen. Jag tror det nog är en bra investering att skaffa batterivakt till den om parkeringsläget ska användas, men det vore väl typiskt då om kameran slår ifrån på lördag kväll och bilen blir påbackad av en smitare på söndag morgon.

Parkeringsläget är olagligt i sverige, alltifrån konfiskerad kamera och dagsböter, upp till ett års fängelse - http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19980150.htm#P26
Om du skulle råka filma din semesterfärd genom österrike riskerar du 25.000 €URO i böter - https://www.zurich-connect.at/versicherungen/kfz/auto/zusatzinfos/mitfilmen-verboten
så tänk dig för några gånger extra innan du skaffar en sådan kamera.
Citera
2017-02-04, 16:14
Medlem
Trolltestets avatar
Batteriet behöver man nog inte vara så orolig för, men att ha en kamera på i bilen och som filmar gatan när man inte är där, borde ju falla under lagen om övervakningskameror?
I alla fall så länge bilen inte står på den egna tomten och endast riktas mot ett område inom den.

Eller är jag helt ute och cyklar nu?

EDIT: Pucktvåa ser jag.
(FB) Använda dashcam med avstängd bil - hur länge håller bilbatteriet?
Citera
2017-02-04, 18:13
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Jag tänkte som så att du kanske kunde göra ett försök själv att räkna ut det. Den här matematiken är på nivån "hur många timmar är 240 minuter" ungefär, dvs. sådant man räknade på i lågstadiet.
Japp!

Det går dock att komplicera till det om man vill,så som hur länge dröjer det till batteriet inte klarar att starta bilen,lägg till vid olika temperaturer..
Citera
2017-02-04, 18:19
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av x12
Jag har för mig att parkeringsläget spelar in och mpeg-kodar kontinuerligt till en buffer, så kameran står liksom inte i standby. Den måste också jämföra bild för bild och matcha om nåt rör sig, annars funkar inte rörelsesensorläget, så kameran är på det sättet aktiv hela tiden.
Om nåt händer, t.ex nån backar på bilen i garaget, då dumpas buffern ut på minneskortet, därav att man får med 5-10 sekunder före händelsen också. Det varierar nog rätt mycket mellan olika modeller.

Enligt den här sidan drar 750-modellen 5,9w - https://helpcenter.blackvue.com/hc/en-us/articles/225064108-DR750LW-2CH alltså ungefär som man glömt innerbelysningen på. Det kan ju vara tillräckligt för att bilen inte ska orka starta om den stått över helgen. Jag tror det nog är en bra investering att skaffa batterivakt till den om parkeringsläget ska användas, men det vore väl typiskt då om kameran slår ifrån på lördag kväll och bilen blir påbackad av en smitare på söndag morgon.

Parkeringsläget är olagligt i sverige, alltifrån konfiskerad kamera och dagsböter, upp till ett års fängelse - http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19980150.htm#P26
Om du skulle råka filma din semesterfärd genom österrike riskerar du 25.000 €URO i böter - https://www.zurich-connect.at/versicherungen/kfz/auto/zusatzinfos/mitfilmen-verboten
så tänk dig för några gånger extra innan du skaffar en sådan kamera.
Ja,herregud,tänk om du filmar någon som är oskyldig och HEN blir KRÄNKT!!!
(fantastiskt vad bra lagar vi har ibland?)

OM någon skulle reflektera över att du har en kamera,hur ska de veta om den är på,eller inte? Göra inbrott i bilen och se efter?

Vid ev. skada,så uppstår ju problemet att du har bevis,men du har skaffat dessa på olagligt sätt,vilket troligtvis gör dig till större buse än motparten...

Alternativa lösningar finns ju... börja med att sätta en lapp på motpartens bil "såg dig när du körde på den där bilen,gör rätt för dig!"

Räcker inte det,så säljer biltema t.ex bromsvätska billigt...
Citera
2017-02-04, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AUsername
Hej! Är sugen på att skaffa mig en dashcam. De jag sneglat mest på är BlackVue 650 och BlackVue 750. Båda har ett läge kallat "parking mode". När bilen är avstängd så ska kameran vara igång men inte spara/spela in något. Vilket ska göra att den inte drar mycket ström. Tills den ser något som rör sig eller alternativt känner av någon G-kraft. Då börjar den spela in. Ett problem med det är såklart att batteriet kan ladda ur. Det skulle man kunna lösa med en Power Magic Pro som ska slå av strömmen innan bilbatteriets nivå blir för låg. Den kan man koppla till en säkring som går även när bilen är av.

Men då ställer man sig frågan om hur länge den kan spela in. Låt oss säga att bilen är av och utanför rör sig folk hela tiden. Vilket gör att kameran går och spelar in konstant. Jag förstår ingenting om ström men av den information jag fiskat fram så ska den dra 0.4A per timme med ett vanligt 12V bilbatteri. Rent teoretiskt, hur länge kommer batteriet hålla innan ett fulladdat bilbatteri anses vara tomt?

De dashcams jag sett så har det funnits ett val att starta kameran vid t.ex. att någon backar in i bilen så den rör sig lite. Går väl ställa in känslighet. Detta brukar väl gå på kamerans egna inbyggda batteri? D.v.s. den startade och började spela in.
Jag hade en förut och den fungerade på det viset i.a.f.

Lycka till.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in