2017-02-03, 15:26
Medlem
Finns det någon som steg för steg som för en idiot förklara hur jag ska gå tillväga vid import när villkoren Incoterm FOB gäller?

Jag har FA-skatt och är momsreggad. Vet att jag ska skaffa något importnummer eller tullnummer eller sådant men den stora frågan är egentligen: Vad gör jag när säljaren propsar på FOB trots att jag vill ha DAP.

Säljaren kommer lasta mina varor på en båt i en hamn i Kina men det är väl upp till mig vilken båt? Hur? Vad händer när det anländer till Gbg? Vad ska jag göra då? HJÄÄÄÄLP!!

/// M
Citera
2017-02-03, 16:56
Medlem
FOB betyder att du tar hand om frakt, import, tull osv. Du kan såklart göra allt det själv (boka plats i kontainer (LCL), organisera omlastning i hamnen i kina och Sverige, tullklarering, hämta upp ifrån terminal osv.). Det vanliga är dock att anlita en speditör som står för hela transportlösningen (typ ScandinAsian, Unitrans etc.).

Speditören tar då typiskt hand om alla steg ifrån FOB till DAP och levererar varorna till din adress. Googla och sök efter speditörer Kina till Sverige så lär du hitta någon som passar.
Citera
2017-02-09, 16:46
Medlem
Tack för svar!

Har nu varit i kontakt med en speditör (Spedman i Gbg, Bra?) som min Kinesiske leverantör rekommenderade. De gav mig följande uppskattade kostnad baserat på att varorna fraktas i en trälåda om 180cmx140cmx200cm:

"> Kostnader baserat på FOB term:
>
> Frakt 7650
> Förtullning 895
> Handling 495
> Försäkrings premie 200
> Förmedling 250
> Totalt: SEK 9490,-"

Verkar det som en rimlig kostnad? Jag kan tillägga att mina varor är tullfria så jag vet egentligen inte vad "förtullning 895" består av. Men men....
Jag är mest intresserad av att veta om detta är ett ok pris eller om ni tror att jag kan komma mycket billigare undan.

/// M
Citera
2017-02-11, 14:50
Medlem
Bumpar här lite. Är det ingen som har en uppfattning?

/// M
Citera
2017-02-11, 21:03
Medlem
HarryHotters avatar
Det låter ganska rimligt.

Du kan ju kolla med någon ytterligare speditör, men jag skulle tro att priset ligger i samma härad.

Här hittar du lite matnyttig info om sjöimport från Kina: http://www.scandinasian.se/importguiden/frakt-kina/
Citera
2017-02-11, 21:40
Medlem
mockrims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av machom
Bumpar här lite. Är det ingen som har en uppfattning?

/// M
Känns som att du får betala en ganska hög fraktkostnad. Dubbelkolla med någon av de större speditörerna för att jämföra priser, Dhl Freight Forwarding eller Geodis Wilson.
Vad gäller förtullningen så skall den göras oavsett om varorna är tullbelagda eller ej.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in