2026-09-29, 20:23
Medlem
Skalle-Per13s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baheera
Den borde höjts för 20 år sen (minst), istället så frågade man och fick ni höja den väldigt drastiskt istället.

Oavsett så är systemet mer flexibelt n, och man kan anpassa sin pension betydligt bättre än tidigare. Jag försöker hålla nere mina månadskostnader så att jag kan leva bra även på det lite lägre uttag som blir om man går i pension tidigare.

Mitt privata sparande är mest bonus, för att kunna göra saker utöver det pension räcker till, tex uppgradera busbilen, resor mm

Jag tycker inte pensionsåldern borde höjts men nu är det lite sent att göra något åt det. Jag tycker däremot staten skulle vara tydligare att man behöver spara själv.
Citera
2026-09-29, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skalle-Per13
Jag tycker inte pensionsåldern borde höjts men nu är det lite sent att göra något åt det. Jag tycker däremot staten skulle vara tydligare att man behöver spara själv.

Den måste ju höjas när vi lever allt längre, eller sänka nivån. Det är bara så det är.

Fördelen nu är att man kan välja själv.

Jag tycker det är väldigt tydligt att man bör spara själv. Alla som någongång läst sitt oranga kuvert blir informerad om hur pensionssystemet är uppbyggd i 3 delar med en pedagogisk triangel.
Citera
2026-10-01, 10:07
Medlem
Skalle-Per13s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baheera
Den måste ju höjas när vi lever allt längre, eller sänka nivån. Det är bara så det är.

Fördelen nu är att man kan välja själv.

Jag tycker det är väldigt tydligt att man bör spara själv. Alla som någongång läst sitt oranga kuvert blir informerad om hur pensionssystemet är uppbyggd i 3 delar med en pedagogisk triangel.

Generellt lever vi längre, bryter man ner det i olika grupper så skiljer sig livslängden åt. Det går också att sätta av mer pengar till pensionssystemet och det är alldeles för många som ska ha en del av det men inte tillfört något. Det är ingen naturlag att höja pensionsålder.

I triangeln så är privat sparande den minsta delen och varje år så är det artiklar om folk som har låga pensioner eller inte har råd att gå i pension osv. Det kan alltså bli tydligare.
Citera
2026-10-01, 10:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skalle-Per13
Något behövde göras iom att vi är pensionärer mycket längre. Och att öka pensionsåldern var väl det som sved minst antar jag.

Men är man beredd att spara lite själv, så är ju det en lösning. Då bara slutar man jobba i förtid, och lever på besparingarna tills man startar pensionen.

Sedan finns ju minpension nu. Så alla kan få en prognos på vilken pension deras pensionsavgifter räcker till.
Citera
2026-10-02, 07:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solbrud666
Det är på ISK men för min pension

Ok, jag har något som heter IPS. Det var tidigare möjligt att göra privata pensionavsättningar till IPS och dra av det i deklarationen och sedan skatta på pengarna när man tar ut dom. Det har ju fördelen att pengarna får växa obeskattade till skillnad mot ISK där man skattar först och placerar sen.

Jag har fortfarande kvar pengarna på mitt gamla IPS konto, men avdragsrätten är borta så sparandet går in på ISK istället.

Gör en del löneväxling också, som går in på min tjänstepension. Vet inte hur smart det är för jag kommer ändå att ligga över gränsen för statlig skatt när jag tar ut pensionen. Men pengarna får ju även här växa obeskattade vilket borde vara en fördel.
Citera
2026-10-02, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DumbleOD
Ok, jag har något som heter IPS. Det var tidigare möjligt att göra privata pensionavsättningar till IPS och dra av det i deklarationen och sedan skatta på pengarna när man tar ut dom. Det har ju fördelen att pengarna får växa obeskattade till skillnad mot ISK där man skattar först och placerar sen.

Jag har också IPS men eftersom man inte får göra avdrag är det ISK som gäller
Citera
2026-10-03, 10:19
Medlem
Hallbarhetnollas avatar
Finns det någon som ligger över 97% i sin åldersgrupp ?

Frågar en nöjd och Portugalnjutande halvårspensionär.
Citera
2026-10-03, 10:37
Medlem
Eeries avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hallbarhetnolla
Finns det någon som ligger över 97% i sin åldersgrupp ?

Frågar en nöjd och Portugalnjutande halvårspensionär.

Nej, för jag tror 97:e percentilen är den översta gruppen.
Citera
2026-10-03, 11:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tashkent
Drygt 50 år
Ink.pension 2,2 Mkr
Premiepension 1,6 Mkr
Tj.pension 3,6 Mkr
--
Totalt 7,4 Mkr

Eget företag och har inte betalat in till tj.pension på typ 10 år, sparar i bolaget i stället.

Jag är runt samma ålder som du och har 1,9 Mkr i Tjänstepension, har jobbat heltid i över 30 år på företag som betalar in tjänstepension. Min lön har inte varit fantastiskt hög, men har alltid legat en bra bit över "medellön". Hur kan du ha nästan det dubbla i Tjänstepension om du inte har haft inbetalningar till tjänstepension de senaste 10 åren?

På lönedelar upp till 52 125 kr/månad (2026) betalar arbetsgivaren vanligen 4,5 % (eller 6 % inom till exempel kommun och region), där kan du få max drygt 3.000kr per månad.

På den del av lönen som är högre än 52 125 kr/månad betalar arbetsgivaren en högre procentsats, oftast 30 % (eller upp till 31,5 % beroende på avtal). Om du ligger på 75.000kr i bruttolön blir det runt 7.000kr till per månad, totalt cirka 120.000kr per år.

Du måste ha haft en enormt hög lön innan du startade eget företag för att komma upp till den summan i tjänstepension . . . hur mycket tjänade du? Eller har du alltid haft eget företag och betalat in fram till för 10 år sedan?

Ändå, du kan som mest göra avdrag för tjänstepension med 35 % av din bruttolön (eller överskott), upp till ett tak på 10 prisbasbelopp (vilket motsvarar 592 000 kr år 2026). För lön över 52 125 kr/mån (2026) rekommenderas ofta upp till 30 % extra på det överstigande beloppet. I så fall måste du ha tagit ut en väldigt hög lön från ditt bolag antar jag . . .
Senast redigerad av THOR-Radio 2026-10-03 kl. 11:33.
Citera
2026-10-03, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av THOR-Radio
Jag är runt samma ålder som du och har 1,9 Mkr i Tjänstepension, har jobbat heltid i över 30 år på företag som betalar in tjänstepension. Min lön har inte varit fantastiskt hög, men har alltid legat en bra bit över "medellön". Hur kan du ha nästan det dubbla i Tjänstepension om du inte har haft inbetalningar till tjänstepension de senaste 10 åren?

På lönedelar upp till 52 125 kr/månad (2026) betalar arbetsgivaren vanligen 4,5 % (eller 6 % inom till exempel kommun och region), där kan du få max drygt 3.000kr per månad.

På den del av lönen som är högre än 52 125 kr/månad betalar arbetsgivaren en högre procentsats, oftast 30 % (eller upp till 31,5 % beroende på avtal). Om du ligger på 75.000kr i bruttolön blir det runt 7.000kr till per månad, totalt cirka 120.000kr per år.

Du måste ha haft en enormt hög lön innan du startade eget företag för att komma upp till den summan i tjänstepension . . . hur mycket tjänade du? Eller har du alltid haft eget företag och betalat in fram till för 10 år sedan?

Ändå, du kan som mest göra avdrag för tjänstepension med 35 % av din bruttolön (eller överskott), upp till ett tak på 10 prisbasbelopp (vilket motsvarar 592 000 kr år 2026). För lön över 52 125 kr/mån (2026) rekommenderas ofta upp till 30 % extra på det överstigande beloppet. I så fall måste du ha tagit ut en väldigt hög lön från ditt bolag antar jag . . .

Startade mitt företag 2018 så det blir 8 år sedan det betalades in på tj.pension. Innan det anställd drygt 20 år där sista åren hade jag 50-60k per månad, ingen superlön direkt. Det som har gett en boost är att jag satte av bonus och arbetstidsförkortningstimmar till pension, de pengarna har växt ca x4 till 850k. Övriga poster ITP2 980k, ITPK2010 1200k, ITPK-fond 600k.

Nu tar jag bara ut upp till skiktgränsen (55k) i lön från mitt företag och utdelning någon gång. Har 8 milj i skattat kapital i företaget som blir pension med 25% skatt efter 5:25-avveckling, får vinst ca 1 milj varje år i bolaget så det växer på bra. Sätta av vinsten till tj.pension skulle vara sämsta valet.
Citera
2026-10-03, 15:39
Medlem
För att enklare jämföra pensionskapital, använd genomsnittligt totalt pensionskapital som antal månadslöner vid olika åldrar.

30 år: ca 20 månadslöner
40 år: ca 50 månadslöner
50 år: ca 80 månadslöner
60 år: ca 110 månadslöner
65 år: ca 130 månadslöner
Senast redigerad av Fillesnor 2026-10-03 kl. 15:42.
Citera
2026-10-04, 19:46
Medlem
Typiskt svenskt beteende att tycka deras 3-4 miljoner kronor i pensions pengar är mycket!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in