Citat:
Ursprungligen postat av
Tashkent
Drygt 50 år
Ink.pension 2,2 Mkr
Premiepension 1,6 Mkr
Tj.pension 3,6 Mkr
--
Totalt 7,4 Mkr
Eget företag och har inte betalat in till tj.pension på typ 10 år, sparar i bolaget i stället.
Jag är runt samma ålder som du och har 1,9 Mkr i Tjänstepension, har jobbat heltid i över 30 år på företag som betalar in tjänstepension. Min lön har inte varit fantastiskt hög, men har alltid legat en bra bit över "medellön". Hur kan du ha nästan det dubbla i Tjänstepension om du inte har haft inbetalningar till tjänstepension de senaste 10 åren?
På lönedelar upp till 52 125 kr/månad (2026) betalar arbetsgivaren vanligen 4,5 % (eller 6 % inom till exempel kommun och region), där kan du få max drygt 3.000kr per månad.
På den del av lönen som är högre än 52 125 kr/månad betalar arbetsgivaren en högre procentsats, oftast 30 % (eller upp till 31,5 % beroende på avtal). Om du ligger på 75.000kr i bruttolön blir det runt 7.000kr till per månad, totalt cirka 120.000kr per år.
Du måste ha haft en enormt hög lön innan du startade eget företag för att komma upp till den summan i tjänstepension . . . hur mycket tjänade du? Eller har du alltid haft eget företag och betalat in fram till för 10 år sedan?
Ändå, du kan som mest göra avdrag för tjänstepension med 35 % av din bruttolön (eller överskott), upp till ett tak på 10 prisbasbelopp (vilket motsvarar 592 000 kr år 2026). För lön över 52 125 kr/mån (2026) rekommenderas ofta upp till 30 % extra på det överstigande beloppet. I så fall måste du ha tagit ut en väldigt hög lön från ditt bolag antar jag . . .