2023-12-30, 11:05
Medlem
4,3 miljoner, strax under 50, och hamnar på 75% på prognosskalan. Det ger ca 35 livet ut, (exklusive privat pensionssparande) om jag går vid 64. Det är helt ok.

Har dock högre lön än vad som står på Min Pension, ska justera det när den är nya är fastställd, så prognosen borde bli lite bättre.
Citera
2023-12-30, 11:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wowbagger2000
Pension delas ju inte med hur länge man lever, hur ska det gå till hade du tänkt?

Du får en summa som gäller livet ut, oavsett om du blir 72 eller 102, beräknad på förväntade levnadsår kvar, vilket är beräknat på medellivslängden bla.

Sen är inte skatten 10%, utan vanlig inkomstskatt, dock utan jobbskatteavdrag (eftersom man inte jobbar)

Tänkte att det var på det sättet man har fixat in XXkr låt oss säga 10 miljoner, sen gör dom en beräkning typ som du nämnde att personen kommer leva till 85 år så 20 års livstid.

Så dom delar 10 miljoner/20 år = 500,000kr år vilket sen blir 500000kr/12 mån = 41666kr/mån.

Så personen kommer få 41666kr/mån men sen så ska personen rapportera in var 5:e år om hur doms hälsa är genom en doktor så skulle dom justera hans belopp om det finns indikationer att han kommer leva längre.

Trodde det var så pensionssystemet funkade, är miljardär så inte tänkt så mycket på såna där dödliga människors saker.

Jag tänkte så eftersom man betalar in XXkr till pensionen genom skatt, så i slutändan finns det en klump summa.

Men om man tar ditt exempel så verkar det magiskt finnas en oändlig mängd med pengar, inte för staten haft problem trolla fram pengar ifrån tomma luften.

Så om vi använder mitt exempel ovan så kan en person få 41666kr/mån och egentligen 20 år senare vid 85 år så ska pengarna vara slut, men sen säger vi att personen lever till 125 år vilket är 40 år mer så 20 miljoner till som personen själv inte arbetat ihop och staten trollar bara fram pengarna ifrån tom luften.

Men oavsett hur det är exakt designat så är folk ända fuckade, speciellt om det är 30% skatt som du säger.

Tänkte inte ens på det men min siffra på 10 miljoner som jag la fram blir ju perfekt exempel, var knappt några som här ens hade skrapat ihop till 10 miljoner (läst bara till sidan 20 och tror högsta jag såg var 6 miljoner).

10 miljoner = 41666kr/mån och 29166,2kr/mån EFTER skatt.

5 miljoner kombinerat på Allmän + PPM + Tjänste = 20833,3kr/mån och 14583,31kr/mån EFTER skatt.

Så är lite bättre än vad jag skrev i en annan tråd där jag skrev:

"Det finns många olika sätt räkna fram vad man får i pension, visa är mer avancerade medans visa är enklare.

"En enkel variation vad jag har läst är att man kan räkna med att få 60%-65% av sin lön i pension, dock säger dom ej om det är före skatt eller efter skatt."

Som sagt lönen låg på 26,000kr för en hel del människor och dom kommer ha en fattig pension på 15,600kr-16,900kr/månad INNAN skatt."

Dock om det blir 30% skatt på det så sjunker det ner till 10,920kr-11,830kr/mån EFTER skatt.

Och som jag sa i den andra tråden så kommer Sverige ha miljontals fattig pensionärer.
Citera
2023-12-30, 12:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Major.Armstrong
Tänkte att det var på det sättet man har fixat in XXkr låt oss säga 10 miljoner, sen gör dom en beräkning typ som du nämnde att personen kommer leva till 85 år så 20 års livstid.

Så dom delar 10 miljoner/20 år = 500,000kr år vilket sen blir 500000kr/12 mån = 41666kr/mån.

Så personen kommer få 41666kr/mån men sen så ska personen rapportera in var 5:e år om hur doms hälsa är genom en doktor så skulle dom justera hans belopp om det finns indikationer att han kommer leva längre.

Trodde det var så pensionssystemet funkade, är miljardär så inte tänkt så mycket på såna där dödliga människors saker.

Jag tänkte så eftersom man betalar in XXkr till pensionen genom skatt, så i slutändan finns det en klump summa.

Men om man tar ditt exempel så verkar det magiskt finnas en oändlig mängd med pengar, inte för staten haft problem trolla fram pengar ifrån tomma luften.

Så om vi använder mitt exempel ovan så kan en person få 41666kr/mån och egentligen 20 år senare vid 85 år så ska pengarna vara slut, men sen säger vi att personen lever till 125 år vilket är 40 år mer så 20 miljoner till som personen själv inte arbetat ihop och staten trollar bara fram pengarna ifrån tom luften.

Men oavsett hur det är exakt designat så är folk ända fuckade, speciellt om det är 30% skatt som du säger.

Tänkte inte ens på det men min siffra på 10 miljoner som jag la fram blir ju perfekt exempel, var knappt några som här ens hade skrapat ihop till 10 miljoner (läst bara till sidan 20 och tror högsta jag såg var 6 miljoner).

10 miljoner = 41666kr/mån och 29166,2kr/mån EFTER skatt.

5 miljoner kombinerat på Allmän + PPM + Tjänste = 20833,3kr/mån och 14583,31kr/mån EFTER skatt.

Så är lite bättre än vad jag skrev i en annan tråd där jag skrev:

"Det finns många olika sätt räkna fram vad man får i pension, visa är mer avancerade medans visa är enklare.

"En enkel variation vad jag har läst är att man kan räkna med att få 60%-65% av sin lön i pension, dock säger dom ej om det är före skatt eller efter skatt."

Som sagt lönen låg på 26,000kr för en hel del människor och dom kommer ha en fattig pension på 15,600kr-16,900kr/månad INNAN skatt."

Dock om det blir 30% skatt på det så sjunker det ner till 10,920kr-11,830kr/mån EFTER skatt.

Och som jag sa i den andra tråden så kommer Sverige ha miljontals fattig pensionärer.

Men det är ju ett snitt, så ja, de som lever längre får de pengar som de som dör tidigare skulle fått, det är ett nollsummespel. Inget magiskt med det.

Dock funkar det inte så att om du har betalt tex 5 000 000 under din livstid så sitter inte de pengar på ett konto med ditt namn. (Förutom privat pensionssparande, om inte vänsterpartiet snor dem, de har yttrat sådana idéer enligt deras vanliga att det är orättvist att någon annan har mer pengar än mig...)
De 5 miljoner ger dig rätt (sk pensionsrättigheter) till en viss nivå av ersättningsnivå, ,(och den motsvarande ungefär summan delat med antal månader man förväntas leva) och de pengarna tas av det löpande årets budget (där har även du varför det "magiskt" finns pengar även till de som är 100 år).

Det är ganska snårigt, och har inte koll på alla detaljer, men vårt pensionssystem är ett sk "pay as you go" system. Vad man får ut påverkas på både högkonjunkture och lågkonjunkturer genom livet.

Det är därför pensionsåldern måste höjas när vi lever längre, annars blir en orimligt stor del av befolkningen pensionärer.

Har sett uträknat som visat att om medelåldern fortsätter öka som nu (de som är födda efter 2000 och framåt beräknas ha en snittålder på 100) att tillslut måste inkomstskatten vara 100% för de som arbetar för att kunna täcka pensionskostnaderna.
Det är enkel matte elt enkelt. På 60-talet var man pensionär i 10 år i snitt, nu ligger vi på 20, säger sig självt att det inte håller i längden.

Däremot är det många som kommer att ha det tajt, det säger jag inte emot, och det beror delvis på politisk feghet att inte höja pensionsåldern tidigare. Vi har skjuter ett skuldberg framför oss under decennier.

Men sen är det många som trots att de vet att de får lite ändå totalvägrar att spara själv, (500-1000 kr kan göra rätt mycket över tid,) samtidigt som de lägger pengar på skit varje månad. Gäller dock inte alla, vissa har det verkligen svårt och inte mycket över.
Senast redigerad av Wowbagger2000 2023-12-30 kl. 12:22.
Citera
2023-12-30, 12:24
Medlem
Citat:
4,3 miljoner, strax under 50, och hamnar på 75% på prognosskalan. Det ger ca 35 livet ut, (exklusive privat pensionssparande) om jag går vid 64. Det är helt ok.

Har dock högre lön än vad som står på Min Pension, ska justera det när den är nya är fastställd, så prognosen borde bli lite bättre.
Snyggt, du lär klara dig väl om du går i pension vid 64.
Jag har också lite drömmar om att gå i tidig pension, blir ju lite lägre pension men samtidigt har man betydligt lägre omkostnader.
Citera
2023-12-30, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Perfecthairline
Snyggt, du lär klara dig väl om du går i pension vid 64.
Jag har också lite drömmar om att gå i tidig pension, blir ju lite lägre pension men samtidigt har man betydligt lägre omkostnader.

Precis. Blir inte så mycket extra att jobba några år till enligt beräkningsverktyg er, och jag räknar med att vara helt lånefri också då, och förhoppningsvis nån mille på sparkontot (placerat givetvis).

Nu har man ju rätt mycket omkostnader med 3 barn, men när de flyttar ut sjunker de kostnader rätt ordentligt, klara mig på halva lön om det skulle vara så de sista 10 åren innan pension, där kan man spara en hel del...
Citera
2023-12-30, 12:41
Medlem
Citat:
Inte väl fb-fase också?!

Nä men grattis då, var hälsad mästare!

Det nya pensionssystemet har ju fått mycket kritik men tycker att den allmänna pensionen tillsammans med tjänstepension ser ganska lovande ut. Dock lär det bli ganska låg pension om man inte har någon tjänstepension alls.

Haha, tack! Om ett år går jag över till nästa spann och då är jag nere på 80%

Gällande pensionen så sa min bankman att jag inte ska räkna med att våran nuvarande pensionsmodell kommer se likadan ut när jag ska gå om si sådär 30-35 år.

Han sa att pyramiden kommer vara omvänd och att det egna sparandet kommer vara basen samt att jag ska vara glad om jag ens får något från staten. Såvida vi inte vi gör en omsvängning i välfärden och drar ner.
Citera
2023-12-30, 16:38
Medlem
Citat:
Bra pension som 44-åring!

Ligger ungefär som du åldersmässigt men lite lägre i pension, på ca 4 miljoner med ganska exakt 50/50 mellan allmän och tjänstepension.
Ja, man får vara glad över tjänstepensionen! Den är ju iaf öronmärkt till en själv.
Man vet ju aldrig vad som blir av allmänna pensionen, även om nuvarande system varit med ett tag nu.
Så blir att försöka förbli över brytpunkten för att få in så mycket som möjligt även framöver
Citera
2023-12-30, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Akrobaten
Haha, tack! Om ett år går jag över till nästa spann och då är jag nere på 80%

Gällande pensionen så sa min bankman att jag inte ska räkna med att våran nuvarande pensionsmodell kommer se likadan ut när jag ska gå om si sådär 30-35 år.

Han sa att pyramiden kommer vara omvänd och att det egna sparandet kommer vara basen samt att jag ska vara glad om jag ens får något från staten. Såvida vi inte vi gör en omsvängning i välfärden och drar ner.

Givetvis säger bankmannen så, de vill ju åt dina pengar. Inte för att det är fel med eget pensionssparande, men någon omvänd pyramid tror jag inte på.
Citera
2023-12-30, 22:28
Medlem
Citat:
Givetvis säger bankmannen så, de vill ju åt dina pengar. Inte för att det är fel med eget pensionssparande, men någon omvänd pyramid tror jag inte på.

Visst är det så! Men känslan är dock att pengarna inte räcker till för den allmänna pensionen då vi b.la lever längre samt att vi har för många som inte är tillräckligt "produktiva".

Jag har iaf svårt att se att det nuvarande pensionssystemet kommer se likadant ut idag om 30-35 år.
Citera
2023-12-30, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Akrobaten
Visst är det så! Men känslan är dock att pengarna inte räcker till för den allmänna pensionen då vi b.la lever längre samt att vi har för många som inte är tillräckligt "produktiva".

Jag har iaf svårt att se att det nuvarande pensionssystemet kommer se likadant ut idag om 30-35 år.

Ja,, det finns några problem att lösa, men tror ändå vårt system är ganska stabilt.

Men jag tror att en morot för många gällande eget pensionssparande är att kunna gå lite tidigare nu när pensionsåldern höjs (vilket den måste göra).

Det är vår plan här då frugan går 7 år efter mig, att spara undan så hon k)n gå tidigare (om hon vill) utan att det påverkar pensionsnivån negativt
Senast redigerad av Wowbagger2000 2023-12-30 kl. 22:38.
Citera
2023-12-30, 23:34
Medlem
38år

2.8 tott
1,5 allmän
800 tjänst
resten privat
Citera
2023-12-30, 23:42
Medlem
Citat:
Ja,, det finns några problem att lösa, men tror ändå vårt system är ganska stabilt.

Men jag tror att en morot för många gällande eget pensionssparande är att kunna gå lite tidigare nu när pensionsåldern höjs (vilket den måste göra).

Det är vår plan här då frugan går 7 år efter mig, att spara undan så hon k)n gå tidigare (om hon vill) utan att det påverkar pensionsnivån negativt

Låter som en plan! Funderat på att utvandra för att på så sätt kunna leva billigare?

En annan relevant fråga i ämnet, till er som funderar på att gå tidigare, Vad tänker ni göra om dagarna när ni är pensionärer?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in