Citat:
Ursprungligen postat av
Wowbagger2000
Pension delas ju inte med hur länge man lever, hur ska det gå till hade du tänkt?
Du får en summa som gäller livet ut, oavsett om du blir 72 eller 102, beräknad på förväntade levnadsår kvar, vilket är beräknat på medellivslängden bla.
Sen är inte skatten 10%, utan vanlig inkomstskatt, dock utan jobbskatteavdrag (eftersom man inte jobbar)
Tänkte att det var på det sättet man har fixat in XXkr låt oss säga 10 miljoner, sen gör dom en beräkning typ som du nämnde att personen kommer leva till 85 år så 20 års livstid.
Så dom delar 10 miljoner/20 år = 500,000kr år vilket sen blir 500000kr/12 mån = 41666kr/mån.
Så personen kommer få 41666kr/mån men sen så ska personen rapportera in var 5:e år om hur doms hälsa är genom en doktor så skulle dom justera hans belopp om det finns indikationer att han kommer leva längre.
Trodde det var så pensionssystemet funkade, är miljardär så inte tänkt så mycket på såna där dödliga människors saker.
Jag tänkte så eftersom man betalar in XXkr till pensionen genom skatt, så i slutändan finns det en klump summa.
Men om man tar ditt exempel så verkar det magiskt finnas en oändlig mängd med pengar, inte för staten haft problem trolla fram pengar ifrån tomma luften.
Så om vi använder mitt exempel ovan så kan en person få 41666kr/mån och egentligen 20 år senare vid 85 år så ska pengarna vara slut, men sen säger vi att personen lever till 125 år vilket är 40 år mer så 20 miljoner till som personen själv inte arbetat ihop och staten trollar bara fram pengarna ifrån tom luften.
Men oavsett hur det är exakt designat så är folk ända fuckade, speciellt om det är 30% skatt som du säger.
Tänkte inte ens på det men min siffra på 10 miljoner som jag la fram blir ju perfekt exempel, var knappt några som här ens hade skrapat ihop till 10 miljoner (läst bara till sidan 20 och tror högsta jag såg var 6 miljoner).
10 miljoner = 41666kr/mån och 29166,2kr/mån EFTER skatt.
5 miljoner kombinerat på Allmän + PPM + Tjänste = 20833,3kr/mån och 14583,31kr/mån EFTER skatt.
Så är lite bättre än vad jag skrev i en annan tråd där jag skrev:
"Det finns många olika sätt räkna fram vad man får i pension, visa är mer avancerade medans visa är enklare.
"En enkel variation vad jag har läst är att man kan räkna med att få 60%-65% av sin lön i pension, dock säger dom ej om det är före skatt eller efter skatt."
Som sagt lönen låg på 26,000kr för en hel del människor och dom kommer ha en fattig pension på 15,600kr-16,900kr/månad INNAN skatt."
Dock om det blir 30% skatt på det så sjunker det ner till 10,920kr-11,830kr/mån EFTER skatt.
Och som jag sa i den andra tråden så kommer Sverige ha miljontals fattig pensionärer.