2017-01-31, 19:38
Medlem
Som rubriken antyder, är spekulant på en Saab med fyrhjulsdrift. De finns ju både med 2-liters fyra och 2,8 V6, några erfarenheter eller synpunkter på dessa bilar?
Citera
2017-01-31, 19:55
Medlem
Dr.Jan.Itors avatar
Sexan är törstig och kamkedjorna går ner sig, annars en trevlig motor. Visst händer det att det byts kedjor på fyran med men det kostar inte en femtedel mot sexan.
Citera
2017-01-31, 20:03
Medlem
NitGrits avatar
Beror på. Hur långt har bilen rullat? årsmodell? beskriv mer om bilen så ska jag hjälpa dig.

Edit: Har jobbar med försäljning av begagnade bilar ett bra tag och vet vad som höjer värdet och inte gör det.
Citera
2017-01-31, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NitGrit
Beror på. Hur långt har bilen rullat? årsmodell? beskriv mer om bilen så ska jag hjälpa dig.

Edit: Har jobbar med försäljning av begagnade bilar ett bra tag och vet vad som höjer värdet och inte gör det.

De exemplar som finns till salu är från 08 till 10. Företrädelsevis med 2-litersmotor. Miltal kring 20'.
Citera
2017-01-31, 20:57
Medlem
WeAreMotorheads avatar
En bekant köpte en ny Turbo X (2,8 motorn) 2010, efter några år när bilen hade tillbringat mer tid på verkstan än på vägen tröttnade han och sålde den.
Mest skitfel och ett allvarligt fel, bromsarna tappade servoverkan till o från.
Och mesta tiden på verkstan gick åt till att vänta på reservdelar (nu får ni rätta mig om jag har fel, men jag har för mig att mycket delar kom från Australienska Holden till denna Saab och därav extrema leveranstider på delar när det begav sig, det är kanske annorlunda nu).
Citera
2017-01-31, 20:58
Medlem
Turbomachines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WeAreMotorhead
En bekant köpte en ny Turbo X (2,8 motorn) 2010, efter några år när bilen hade tillbringat mer tid på verkstan än på vägen tröttnade han och sålde den.
Mest skitfel och ett allvarligt fel, bromsarna tappade servoverkan till o från.
Och mesta tiden på verkstan gick åt till att vänta på reservdelar (nu får ni rätta mig om jag har fel, men jag har för mig att mycket delar kom från Australienska Holden till denna Saab och därav extrema leveranstider på delar när det begav sig, det är kanske annorlunda nu).

Turbo X fanns endast 2008 efter det kan det ha varit en Aero TX i så fall.
Citera
2017-01-31, 21:09
Medlem
WeAreMotorheads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Turbomachine
Turbo X fanns endast 2008 efter det kan det ha varit en Aero TX i så fall.

Ja, det är inte alls omöjligt eller så minns jag fel på årtalet (åren går snabbare än man tror), för jag är säker på att den hade en massa konstiga gimmicks bl.a. något i stil med "ready for take off" dök upp i färddatorn när man hade startat motorn.
Citera
2017-01-31, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WeAreMotorhead
Ja, det är inte alls omöjligt eller så minns jag fel på årtalet (åren går snabbare än man tror), för jag är säker på att den hade en massa konstiga gimmicks bl.a. något i stil med "ready for take off" dök upp i färddatorn när man hade startat motorn.

Låter som den typ av fel som troligen är åtgärdade för ett antal år sedan. Har för övrigt aldrig hört talas om dessa heller, Saab brukade inte ha så mycket elektronikfel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in