Naturligtvis är det fel att polisanmäla. Finns inget olagligt i den ståndpunkten som framförs i flygbladet. Istället vore det en intressant debatt i Agenda. Båda sidor har goda argument.
Även om jag kan hålla med om mycket av den kritik som framförs mot Svenska Kyrkan, så tror jag faktiskt inte att de har någon illasinnad agenda där den kristna tron är täckmantel. Svenska Kyrkans agerande kan helt enkelt förklaras med att kristendomens etik ligger nära kulturmarxismens etik.
Även om jag kan hålla med om mycket av den kritik som framförs mot Svenska Kyrkan, så tror jag faktiskt inte att de har någon illasinnad agenda där den kristna tron är täckmantel. Svenska Kyrkans agerande kan helt enkelt förklaras med att kristendomens etik ligger nära kulturmarxismens etik.
- Kristendomen förordar, liksom marxismen, kollektivt ägande framför privat. Den kristna etiken har troligen sitt ursprung i de judiska esséernas levnadssätt där man levde i kollektiv utan privat ägande; en tradition som fördes vidare inom klosterväsendet. Kristendomen ser rikedom som en andlig belastning och betonar vikten att hjälpa den behövande.
- I kristendomen finns, till skillnad mot judendomen, inget utvalt folk. Kristendomen är således inte nationalistisk i sin natur utan universell. Man har en globalistisk tanke att alla människor i grunden är bröder. Paulus säger i Galaterbrevet 3.28: "Nu är ingen längre jude eller grek, slav eller fri, man eller kvinna. Alla är ni ett i Kristus Jesus."
- Man anser att det bara finns en Fader oavsett man kallar denne Gud, Jahve eller Allah
- Kristendomen betonar vikten av att kunna förlåta sina medmänniskor. Man vill arbeta för förståelse mellan folk, mot våld och för fred. Den moderna kristna kyrkan är därför rädd att framföra ståndpunkter som kan orsaka polarisering och konflikt. Framförallt vill man undvika krig i religionens namn.