2017-01-30, 06:52
Medlem
sajebiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnalFisting
Lite suspekt att dom väntade i trappuppgången, anser jag. Inte MO från simpla rånare.

Exakt. Har de otur kommer ju ingen under hela natten, förutom tidningsbudet. Nej, de här s.k. rånarna visste förmodligen mycket väl vem de väntade på.

Citat:
Mannen gick in i ett trapphus, där två rånare redan befann sig. Han höggs flera gånger med ett vasst föremål och sedan flydde rånarna från platsen.
– De kom över det de var ute efter, men jag kan inte säga vad det är för något, säger Ivan Åslund vid Uppsalapolisen.

Citat:
– Gärningsmännen var helt okända för honom. Det kan vara ett slumpvalt offer, säger Ivan Åslund.

http://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/man-allvarligt-skadad-vid-knivran
Citera
2017-01-30, 09:11
Medlem
"Journalist" blir rånad, och "de kom över det de var ute efter" låter som hämtad från en spionfilm eller liknande.
Citera
2017-01-30, 10:21
Bannlyst
Vem är han? Och är känd innan?
Citera
2017-01-30, 10:23
Medlem
bulletproofsouls avatar
Var han en PK journalist så har han antagligen jobbat ihop för det inträffade. Sedan återstår motivet. Hatisk läsare som ballat ur? Kaozblattar som följt efter honom och knivar honom för småpengar?
Citera
2017-01-30, 11:01
Medlem
En person gripen för gårdagens dåd:
Citat:
En man har gripits misstänkt för söndagskvällens knivrån på Kyrkogårdsgatan.

Polisen grep den misstänkte mannen, som är i 18-årsåldern, strax före halv fem på måndagsmorgonen. Han är misstänkt för mordförsök. Ett inledande förhör har hållits men det är inte känt hur mannen ställer sig till anklagelsen.

– För närvarande kan vi bara bekräfta att en person är gripen. I övrigt lämnar vi inga närmare uppgifter, av hänsyn till utredningsläget, säger Uppsalapolisens presstalesperson Lisa Sannervik.
http://www.unt.se/nyheter/uppsala/en-gripen-for-knivoverfall-i-trapphus-4524090.aspx

Med tanke på den gripnes låga ålder känns det nu mer som slumpmässigt valt offer.
Citera
2017-01-30, 18:19
Bannlyst
Nu spekulerar jag hej vilt. Gissar på en amorös relation mellan BO och GM.
Citera
2017-01-30, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnalFisting
Nu spekulerar jag hej vilt. Gissar på en amorös relation mellan BO och GM.

Precis som batikhäxor och andra muslimvurmande pedofilmän förespråkar han antagligen mångkulturen just för att komma nära sköra unga pojkar.
Citera
2017-01-30, 21:01
Medlem
Att polisen grep den misstänkte kl 4.30 på natten, trots att BO säger att han attackerades av okända personer, borde innebära att BO (eller annat vittne) givit tillräckligt bra signalement för att polisen skulle kunna identifiera den misstänkte någonstans utomhus (eller annan offentlig plats där poliser rör sig).

Om BO trots allt varit bekant med GM så borde inte så bra signalement lämnats.

Så frågan är vilka ungdomar drar runt utomhus på söndagnatten så sent som kl 4.30? Någon som drar polisens uppmärksamhet till sig - antingen med uppträdandet eller med utmärkande signalement. (För polisen stoppar väl inte vem som helst på måfå?)
Citera
2017-01-30, 21:04
Medlem
läskigt bor bara i trapphuset bredvid, de är full aktivitet med poliser här omkring!

Tråkigt att sånt här ska hända!
Citera
2017-01-30, 21:10
Moderator
v50s avatar
Rubrik justerad

/ Moderator
Citera
2017-01-30, 22:07
Medlem
Skrikapas avatar
Om de stod och väntade i trapphuset måste de väll troligen haft tillgång till nyckel, portkoder eller blivit insläppta. Portar i bostadsrättsföreningar i Luthagen brukar ha kod och i vissa fall tidlås som gör att nyckel krävs efter visst klockslag.

Tänk också att detta är mycket sent på en söndagskväll. Sannolikt ganska lite folk i rörelse. Och då särskilt i ett område som Luthagen. Att bara gå och ställa sig i en random port låter skumt med tanke på detta. Vill man verkligen råna någon så kan man ju bara lurpassa på någon stackare som går från stan. Lättare att slå till och att fly. Går porten till den aktuella adressen ut mot någon större gata där mycket folk rör sig eller så? Typ esplanaden?

Av det jag minns från de gånger jag varit i Luthagen så är det knappast någon vanlighet att möta på narkomaner eller bråkstakar.

Personen som grips har förmodligen uppmärksammats av någon som sätt "spår" som polisen sedan kunnat sätta i samband med händelsen. Ung kille i "18årsåldern". Är identiteten inte fastställd må hända?
Citera
2017-01-30, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skrikapa
Om de stod och väntade i trapphuset måste de väll troligen haft tillgång till nyckel, portkoder eller blivit insläppta. Portar i bostadsrättsföreningar i Luthagen brukar ha kod och i vissa fall tidlås som gör att nyckel krävs efter visst klockslag.

Tänk också att detta är mycket sent på en söndagskväll. Sannolikt ganska lite folk i rörelse. Och då särskilt i ett område som Luthagen. Att bara gå och ställa sig i en random port låter skumt med tanke på detta. Vill man verkligen råna någon så kan man ju bara lurpassa på någon stackare som går från stan. Lättare att slå till och att fly. Går porten till den aktuella adressen ut mot någon större gata där mycket folk rör sig eller så? Typ esplanaden?

Av det jag minns från de gånger jag varit i Luthagen så är det knappast någon vanlighet att möta på narkomaner eller bråkstakar.

Personen som grips har förmodligen uppmärksammats av någon som sätt "spår" som polisen sedan kunnat sätta i samband med händelsen. Ung kille i "18årsåldern". Är identiteten inte fastställd må hända?

Frågan är om inte gärningsmännen var där av en helt annan anledning, kanske genomföra ett inbrott eller bara knarka ifred. Eller så har dom en koppling till huset. Gubben kliver in och av någon anledning blir han då attackerad.
Det är något som inte stämmer med historien.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in