2022-01-21, 17:56
Medlem
Yhteiskoulustas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ovrall
Men skärp dig nu:
Lennart mattikainen - lista AFS
Jeff Ahl (som gör "journalistiska inslag" i swebb-tv nyheter) - lista AFS
Erik Berglund (var med mer tidigare) - lista AFS
Stig Berglund - lista AFS
Mikael willgert - tidigare aktiv SD, talat på torgmöten om bla global compact
Katerina janouch - förvisso utslängd från MED, men arrangör av och talare på flertalet torgmöten där hon tydligt tagit ställning i flera frågor som global compact, invandring mm.

Det här var de mest lättkollade individerna, kan finnas fler. Kan du ge mig exempel på någon annan "MSM" eller public service där profiler eller medarbetare har sådan aktiv koppling till partier eller aktivt deltar i demonstrationer och torgmöten? Om vi vänder på det: kan du förstå hur skevt det skulle varit om tex Mats Knutson eller Anders Holmberg skulle delta i och hålla tal på en manifestation med Greta Thunberg?

"Partipolitiskt obundna" är bara en beteckning swebb-tv använder i syfte att tigga pengar i vinjetterna. På samma sätt är all media som inte är direkt betalda av partier partipolitiskt obundna.
Inte alls, du skramlar en del i onödan.
Ser kanske lite märkvärdigt ut (vid en första anblick) rörande namnen du radar upp. Men låt oss titta på dessa var och ett för sig.
Matikainen, S Berglund och Ahl är de tre av profil-namnen man kan koppla partipolitiskt, dessa är mycket riktigt AfS-listade (om nu S Berglund är det fortfarande 2022?). Det gör ingen större skillnad på om det bara skulle vara Matikainen eller om det nu är som det är, att dessa tre inkluderas i resonemanget. Övriga av de du räknar upp faller mer eller mindre bort. Erik B har inte varit aktuell rörande Swebbtv på ganska lång tid. Willgert har historiskt varit kopplad till lite olika partier, han har t.ex. berättat om att han för många år sen varit med i Centerpartiet. Det säger en del om dig att du i stället väljer att ta upp SD för antal år sedan (han har inget med SD idag att göra), som det ser ut av din text i syfte att (genom SD-"...-smetning") diskreditera honom och/eller Swebbtv. Katerina Janouch har inget engagemang i något politiskt parti idag mig veterligen, det är det väsentliga.

Problemet, det välbekanta, med msm och public service är ju att en betydande del av hela den medievärlden är genomsyrad av ett slags vänsterideologiskt eller vänsterliberalt narrativ, allting brukar filtreras genom detta. Alla kan se saken, även du. Det behövs inget enskilt namn-exempel såtillvida. Just Holmberg och Knutsson har i många år på bästa sändningstid suttit och varit indirekt politiska, även om de inte utåt (vilket de inte får av SVT) uttalat sin sympati för något enskilt parti. Det har dock varit alldeles uppenbart att de två och dylika på SVT och SR år efter år (i alla fall fram till senare år) agerat en typ av vänsterliberalt eller vänster om det (inklusive S politik), dvs. att de genom sin journalistik mer eller mindre ställt sig bakom den politik som S, V och/eller MP står eller stått för. Swebbtv har väl delvis tillkommit för att väga upp eller "matcha" detta.
Citera
2022-01-22, 15:03
Medlem
Ovralls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yhteiskoulusta
Ser kanske lite märkvärdigt ut (vid en första anblick) rörande namnen du radar upp. Men låt oss titta på dessa var och ett för sig.
Matikainen, S Berglund och Ahl är de tre av profil-namnen man kan koppla partipolitiskt, dessa är mycket riktigt AfS-listade (om nu S Berglund är det fortfarande 2022?). Det gör ingen större skillnad på om det bara skulle vara Matikainen eller om det nu är som det är, att dessa tre inkluderas i resonemanget. Övriga av de du räknar upp faller mer eller mindre bort. Erik B har inte varit aktuell rörande Swebbtv på ganska lång tid. Willgert har historiskt varit kopplad till lite olika partier, han har t.ex. berättat om att han för många år sen varit med i Centerpartiet. Det säger en del om dig att du i stället väljer att ta upp SD för antal år sedan (han har inget med SD idag att göra), som det ser ut av din text i syfte att (genom SD-"...-smetning") diskreditera honom och/eller Swebbtv. Katerina Janouch har inget engagemang i något politiskt parti idag mig veterligen, det är det väsentliga.

Problemet, det välbekanta, med msm och public service är ju att en betydande del av hela den medievärlden är genomsyrad av ett slags vänsterideologiskt eller vänsterliberalt narrativ, allting brukar filtreras genom detta. Alla kan se saken, även du. Det behövs inget enskilt namn-exempel såtillvida. Just Holmberg och Knutsson har i många år på bästa sändningstid suttit och varit indirekt politiska, även om de inte utåt (vilket de inte får av SVT) uttalat sin sympati för något enskilt parti. Det har dock varit alldeles uppenbart att de två och dylika på SVT och SR år efter år (i alla fall fram till senare år) agerat en typ av vänsterliberalt eller vänster om det (inklusive S politik), dvs. att de genom sin journalistik mer eller mindre ställt sig bakom den politik som S, V och/eller MP står eller stått för. Swebbtv har väl delvis tillkommit för att väga upp eller "matcha" detta.

Berätta, vad säger det om mig? Att jag är "vänsterideologisk" eller "vänsterliberal"? Det är en kul stämpel att sätta på folk som ifrågasätter alternativmedier och är väl snarare ett sätt försöka skapa en yttre fiende än att seriöst bemöta kritik. Willgerts koppling till SD är relevant därför att den 1. Är relativt färsk och 2. Ligger närmare narrativet han driver. Hade han propagerat för centerpartistiska åsikter och nyligen kastats ut eller slutat i Centerpartiet hade min kritik varit exakt densamma men du och jag hade inte haft den här diskussionen för du hade sannolikt inte tittat på honom (vad hade det sagt om dig?).

Jag vet inte vad du tror att journalistik går ut på men det handlar inte om att "ställa sig bakom" politik. Sedan är ju journalister människor som vi andra och naturligtvis påverkas innehållet av de personliga världsbilden. Problemet är oavsett vilket inte att swebb-tv säger sig väga upp eller "matcha" något. De bygger sitt varumärke på politiskt oberoende och använder det som säljargument i syfte att få bidrag. Narrativet är löpande att "vanlig media" inte är oberoende.

Och även det skulle vara så som du säger, att swebb-tv inte bygger sitt varumärke på det sättet och istället skulle framstås som tex ett nationalistiskt alternativ (vilket de inte säger i klartext): på vilket sätt skulle det bli mer rätt att de gör exakt vad de anklagar andra för fast ur ett annat perspektiv för att "matcha"? Jag får det inte att gå ihop.
Citera
2022-01-23, 13:52
Medlem
Sam.Boyds avatar
Åter ett bra program med lite folkbildning om Kina.

Mer sådant.

Framförallt gillar jag att progm får ta sin tid.

Svt o SR får hålla på med snuttifiering.
Citera
2022-01-23, 13:56
Medlem
Sam.Boyds avatar
Nu så väntar jag med spänning på ett analysprogram om Ryssland vs Nato. Så man får en bild även av detta. Med fördel en diskution mellan Stig Berglund, Lars Bern o Magnus Stenlund. Gissar att de alla har lite olika syn o infallsvinklar på det som sker där nere.
Citera
2022-01-23, 16:18
Medlem
Ovralls avatar
Citat:

Nu kan även Stenlund läggas till listan som styrelseledamot i partiet "svenska rikslagen". Kom för iövrigt på att han flera uppdrag inom E4F-sfären, men visst de har väl inte vara så tydligt partipolitiska.
Citera
2022-01-23, 17:31
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
Nu så väntar jag med spänning på ett analysprogram om Ryssland vs Nato. Så man får en bild även av detta. Med fördel en diskution mellan Stig Berglund, Lars Bern o Magnus Stenlund. Gissar att de alla har lite olika syn o infallsvinklar på det som sker där nere.

Stig Berglund tycker jag är lite för tvär ibland mot Willgert som försöker vara tittarvänlig.
Citera
2022-01-23, 17:46
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Nu kan även Stenlund läggas till listan som styrelseledamot i partiet "svenska rikslagen". Kom för iövrigt på att han flera uppdrag inom E4F-sfären, men visst de har väl inte vara så tydligt partipolitiska.

Vad de sysslar med privat måste inte påverka kanalen. Jan Guillou har alltid varit öppet vänster, GW Persson är sosse liksom Jan Josefsson. Giganten K-G Bergström arbetade politiskt inom moderaterna, men blev en av svt:s mest kände politiske kommentatorerna på rapport.
Citera
2022-01-23, 18:00
Medlem
Yhteiskoulustas avatar
Citat:
Willgerts koppling till SD är relevant därför att den 1. Är relativt färsk och 2. Ligger närmare narrativet han driver. Hade han propagerat för centerpartistiska åsikter och nyligen kastats ut eller slutat i Centerpartiet hade min kritik varit exakt densamma men du och jag hade inte haft den här diskussionen för du hade sannolikt inte tittat på honom (vad hade det sagt om dig?).
Du har en poäng med detta.
Citat:
Jag vet inte vad du tror att journalistik går ut på men det handlar inte om att "ställa sig bakom" politik. Sedan är ju journalister människor som vi andra och naturligtvis påverkas innehållet av de personliga världsbilden. Problemet är oavsett vilket inte att swebb-tv säger sig väga upp eller "matcha" något. De bygger sitt varumärke på politiskt oberoende och använder det som säljargument i syfte att få bidrag. Narrativet är löpande att "vanlig media" inte är oberoende.

Och även det skulle vara så som du säger, att swebb-tv inte bygger sitt varumärke på det sättet och istället skulle framstås som tex ett nationalistiskt alternativ (vilket de inte säger i klartext): på vilket sätt skulle det bli mer rätt att de gör exakt vad de anklagar andra för fast ur ett annat perspektiv för att "matcha"? Jag får det inte att gå ihop.
Det blir förenklat och fragmentiserat i en sådan här diskussionstråd. Journalistik är inte direkt ett ämne för tråden. Matcha var ett sätt att säga det. Swebbtv har något de kallar fjärde statsmakten - de skulle kunna bli något, men faller en hel del på sin ensidighet och mer eller mindre konspiratoriska anslag. Swebbtv:s varumärke är som jag ser det lite komplext.
Citat:
Det partiet - om det nu är ett seriöst sådant - visavi Stenlund är nog för tidigt att säga något om. Partiet i fråga verkar ju redan ha plockat ned sin webbplats, det tog bara något dygn. Idag är det en helt ny sajt, både till innehåll (finns inget egentligen) och utseende, m.a.o. är allt förändrat jämfört med igår. Inga namn är kvar via dess webb, Stenlund kan således inte ens ses kopplad till partiet. Hans medverkan på en sanslöst amatörmässig pressträff partiet hade häromdagen lämnar minst sagt en del övrigt att önska. E4F-sfärspersonerna är inte alldeles lätta att förbinda partipolitiskt.
Citera
2022-01-23, 18:42
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Du har en poäng med detta.
Det blir förenklat och fragmentiserat i en sådan här diskussionstråd. Journalistik är inte direkt ett ämne för tråden. Matcha var ett sätt att säga det. Swebbtv har något de kallar fjärde statsmakten - de skulle kunna bli något, men faller en hel del på sin ensidighet och mer eller mindre konspiratoriska anslag. Swebbtv:s varumärke är som jag ser det lite komplext.Det partiet - om det nu är ett seriöst sådant - visavi Stenlund är nog för tidigt att säga något om. Partiet i fråga verkar ju redan ha plockat ned sin webbplats, det tog bara något dygn. Idag är det en helt ny sajt, både till innehåll (finns inget egentligen) och utseende, m.a.o. är allt förändrat jämfört med igår. Inga namn är kvar via dess webb, Stenlund kan således inte ens ses kopplad till partiet. Hans medverkan på en sanslöst amatörmässig pressträff partiet hade häromdagen lämnar minst sagt en del övrigt att önska. E4F-sfärspersonerna är inte alldeles lätta att förbinda partipolitiskt.

Vad är partiet "svenska rikslagen"? Jag hittar det inte när jag googlar.
Citera
2022-01-23, 18:45
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Berätta, vad säger det om mig? Att jag är "vänsterideologisk" eller "vänsterliberal"? Det är en kul stämpel att sätta på folk som ifrågasätter alternativmedier och är väl snarare ett sätt försöka skapa en yttre fiende än att seriöst bemöta kritik. Willgerts koppling till SD är relevant därför att den 1. Är relativt färsk och 2. Ligger närmare narrativet han driver. Hade han propagerat för centerpartistiska åsikter och nyligen kastats ut eller slutat i Centerpartiet hade min kritik varit exakt densamma men du och jag hade inte haft den här diskussionen för du hade sannolikt inte tittat på honom (vad hade det sagt om dig?).

Jag vet att du mer syftar på att de kallar sig oberoende men en viktig skillnad för oss skattebetalare är att vi kan välja att inte betala för Swebb-TV. Men vi betalar för Public Service oavsett om vi vill och regeringen utser dess chef.
Citera
2022-01-23, 19:05
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Partiet i fråga verkar ju redan ha plockat ned sin webbplats, det tog bara något dygn. Idag är det en helt ny sajt, både till innehåll (finns inget egentligen) och utseende, m.a.o. är allt förändrat jämfört med igår. Inga namn är kvar via dess webb, Stenlund kan således inte ens ses kopplad till partiet. Hans medverkan på en sanslöst amatörmässig pressträff partiet hade häromdagen lämnar minst sagt en del övrigt att önska. E4F-sfärspersonerna är inte alldeles lätta att förbinda partipolitiskt.

Jag hittade dem här på FB
Citera
2022-01-23, 20:22
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheLucky
Stig Berglund tycker jag är lite för tvär ibland mot Willgert som försöker vara tittarvänlig.

Allt behöver inte vara tillrättalagt. :-)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in