2017-01-28, 12:06
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Expansionskärlet.
Jag älskar dina uttömmande svar som du alltid kör med.
Men din teori är inte helt fel. Det sa indirekt min far med som var bilmek innan AC blev standard. Fast när du lägger fram det så låter det som om det har exploderat
Citera
2017-01-28, 12:32
Medlem
PlutoJs avatar
Kan vara övertrycksventilen i expansionskärlets lock som gett sig. Inte helt ovanligt faktiskt.
Eller så är det en koppling i A/C-systemet som gått sönder.
Citera
2017-01-28, 14:02
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative2.0
Jag älskar dina uttömmande svar som du alltid kör med.
Men din teori är inte helt fel. Det sa indirekt min far med som var bilmek innan AC blev standard. Fast när du lägger fram det så låter det som om det har exploderat

Mitt erxpansionskärl exploderade. Det var gjort av glas så blev en väldig smäll. Ett litet smygläckage gjorde att vattnet kokade och ventilen i locket orkade inte hålla undan. Kylsystemet står under tryck och du kan nog bli pysljud. Själva kylaren, slangarna till expansionskärlet, expansionskärlet eller värmeelementet.

Lukten av glykol får du kolla.
Senast redigerad av PeterNoster 2017-01-28 kl. 14:08.
Citera
2017-01-28, 15:03
Medlem
Provocative2.0s avatar
Ok. Allt funkar som det ska.
Det jag inte är hundra på ännu är AC. Något jag aldrig pillat på.
Det finns en knapp för att trycktesta systemet. Antar att det är en tryckvakt. Den sitter så illa till att man med nöd o näppe kan trycka på den. Då är den tvärstum. Det jag inte vet är om man trycker eller drar i den. Ska man trycka så är felet lokaliserat då jag inte fick igång AC ens i tvätthallen.
Men bilen blev fin med tanke på att jag köpte den skitig o inte tvättat den fören nu
Citera
2017-01-28, 15:05
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Mitt erxpansionskärl exploderade. Det var gjort av glas så blev en väldig smäll. Ett litet smygläckage gjorde att vattnet kokade och ventilen i locket orkade inte hålla undan. Kylsystemet står under tryck och du kan nog bli pysljud. Själva kylaren, slangarna till expansionskärlet, expansionskärlet eller värmeelementet.

Lukten av glykol får du kolla.
Allt funkade som det skulle o vore det locket så borde mätaren visa konstiga värden. Men den låg som den ska, vatten finns kvar o inget synligt i oljan. Tror jag kör på AC tills vidare. Det är oavsett det billigaste
Citera
2017-02-01, 18:20
Medlem
Provocative2.0s avatar
Eftersom jag själv är otroligt trött på människor som inte uppdaterar när de fixat felet så kommer här en ihopknytning av tråden.
I dag när jag skulle iväg så såg jag att något stack ut under bilen i fronten. Så jag stack ner huvudet o kollade. Var en armerad gummislang som gått av. Försökte lokalisera vad den gick till eftersom den stack in i fronten. Gick inte så bra på en parkering så jag körde ner till verkstaden då jag själv inte varmkört bilen ordentligt o sambon knappast kan se en kokande bil fören den leker ånglok.

Nu blev det intressant. Inte ens Volvomeken kunde säga vad det var utan fick lyfta bilen. Väl där så såg man att slangen gick från en AC-detalj i fronten, kondensorn eller liknande. Meken i fråga hade aldrig sett denna skada förr vilket ursäktar alla här om inte heller ni har varit ute för detta.

Hur eller hur så lär jag fixa det i vår när bilen börjar bli varm. Får ett bättre förhandlingsläge mot den som kör den mest då då bara gasen är dyrare än hon vill lägga på kylan i en bil när det är nollgradigt ute
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in