Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-01-27, 15:22
  #1
Medlem
Hej, ska åka till USA San fransisco
har en fråga dock, vad är å rekommendera directflight med Norweigan och landa i Oakland eller att åka med sas med byte i danmark och sedan landa i SFO? lät bäst att åka directflight då det går smidigare, vet någon här något om oakland flygplatsen? och vad rekommenderar ni? motivera er gärna.

Lite random också men åker i mars/februari ensam, om någon också ska åka kanske ngn skulle vara intresserad av å samåka?(behöver inte svaras på detta sista dock var bara lite random)

ha dt fint.
Citera
2017-01-27, 15:25
  #2
Medlem
knullJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MissMisery1994
Hej, ska åka till USA San fransisco
har en fråga dock, vad är å rekommendera directflight med Norweigan och landa i Oakland eller att åka med sas med byte i danmark och sedan landa i SFO? lät bäst att åka directflight då det går smidigare, vet någon här något om oakland flygplatsen? och vad rekommenderar ni? motivera er gärna.

Lite random också men åker i mars/februari ensam, om någon också ska åka kanske ngn skulle vara intresserad av å samåka?(behöver inte svaras på detta sista dock var bara lite random)

ha dt fint.
även om du ska till SF lär det vara snabbare att landa i Okaland om du kan flyga direkt. Du kan ta BARTen (tunnelbanan) från båda flygplatserna.
Citera
2017-01-27, 15:27
  #3
Medlem
knullJesuss avatar
Och om du föredrar en bulle rekommenderar jag Lyft eller Uber. Det går typ inte att flagga ner en vanlig taxi i SF längre.
Citera
2017-01-27, 15:47
  #4
Medlem
Kaustis avatar
En taxi från Oakland till San Francisco kostar ungefär 60 USD enligt taxifarefinder.com. Buss är säkerligen betydligt billigare, och säkert sunkigare.
Citera
2017-01-27, 15:55
  #5
Medlem
knullJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kausti
En taxi från Oakland till San Francisco kostar ungefär 60 USD enligt taxifarefinder.com. Buss är säkerligen betydligt billigare, och säkert sunkigare.
Typ hälften med Lyft. Men BARTen är naturligtvis det givna bugdgetalternativet.
Citera
2017-01-27, 19:49
  #6
Medlem
Är det inte Oakland Airport som i princip inte har några utrikes flighter alls? Dvs går väldigt smidigt genom immigration och tullen
Citera
2017-01-27, 20:33
  #7
Moderator
Neksnors avatar
Start- och landningstiderna för de interkontinentala flygen verkar likvärdiga (antar att du flyger från Stockholm eftersom du inte nämner avreseort), så ingen skillnad där. Minuspoäng för SAS som kräver ett byte.

Norwegian kör nya B787 (antar att det fått ordning på sitt åkeri nu och inte behöver hyra ersättningsflyg), SAS kör med gamla, men nyrenoverade (om jag fattat rätt) A340. Norwegian har 9 stolar i bredd (3+3+3), SAS har 8 stolar i bredd (2+4+2). Norwegians fördel är nyare maskin, jag tycker att SAS har bättre stolsplacering.
Citera
2017-01-30, 07:09
  #8
Medlem
Jag har åkt Norwegian till Oakland. Immigration gick fort och det var enkelt att ta sig till stan. Vi hade första nätterna i centrum SFO. Minus för att Norwegian ofta är försenade och att deras 787 är väldigt trång. Föredrar SAS 340 som inte heller är direkt rymlig men mer uthärdlig.
Citera
2017-05-05, 19:45
  #9
Medlem
smoerreboms avatar
helt omöjlig fråga när man inte har några priser men rent allmänt skippar jag norwegian, det är för många klick innan man vet vad det kostar efter alla tillägg. Mat ingår väl inte ens på de där flygningarna?

Det tyngsta argumentet är dock det här med förseningarna. Det är rätt klart att Norwegian skiter i sina resenärer vid förseningar medan SAS ingår i star alliance och man kan ändå förvänta sig nån slags krishantering vid förseningar och ombokningar etc.

Rent allmänt är Norge ett skitland när det gäller service och tillverkningsindustri.
Citera
2017-05-10, 09:19
  #10
Medlem
WLHSs avatar
Vad det gäller valet av flygbolag så rekommenderar jag att du väljer SAS alla gånger trots att det innebär en mellanlandning på Kastrup (CPH). Och du behöver inte oroa dig för mellanlandningen det är inga problem att hinna byta plan eller hitta på flygplatsen om du så bara har 45 minuter på dig. Och allt bagage checkas in hela vägen.

Argumentet med att det är smidigt att flyga direkt stämmer för visso. Oakland (OAK) ligger ca 35 min från San Francisco med taxi. Medan dito från SFO tar ca 15 minuter in till San Francisco. Naturligtvis så beror det ju på vart i stan du ska också från OAK kommer du norr ifrån och från SFO söderifrån.

Anledningen att jag vurmar för SAS är dels för att det är som Neksnor redan har påpekat så flyger SAS med nyrenoverade Airbus A340 men även (om jag inte minns fel)A330 till SFO. På det stora hela så är det antalet säten i Plus (ekonomi extra) som skiljer kabinerna åt. Och det är en väsentlig skillnad med att flyga 2+4+2 om man har förmånen att sitta i en 2 stolsrad jämfört med 3. Så med tanke på att du planerar din resa så långt i förtid skulle jag rekommendera att du väljer att förboka din plats. Antingen 30A eller 30H så du får fönsterplats och gott om benutrymme.

En annan fördel med SAS är att du har möjligheten att få med både San Francisco (SFO) och Los Angeles (LAX) (eller annan SAS destination i USA) på samma resa utan att det kostar så värst mycket mer. Du kan boka ''hemresa från annan ort''. Sen så om du är under 26 år så kan du även boka ungdomsbiljett med SAS och få ner priset ytterligare. En annan fördel med SAS är att det är ett flygbolag som bryr sig om sina kunder när något händer.

Sen så ingår all mat hos SAS plus en incheckad väska. Även om SAS har börjat ta betalt för maten mellan måltiderna i ekonomi.

Edit: Jag kom på att det kanske är värt att nämna Eurobonus (SAS kundprogram) också? Tur och retur så skulle du få ihop 9.500 poäng. Det krävs 10.000 poäng i för att kunna boka en bonusresa inrikes tur och retur. Bästa värdet får du om du bokar Oslo -> Svalbard eller bara tar en natt på Scandic för samma pris. De 500 poängen som fattas fyller du lätt ut med att få 800 poäng i välkomstbonus.
__________________
Senast redigerad av WLHS 2017-05-10 kl. 09:26.
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2806222

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback