2017-01-27, 12:03
Medlem
Driftstopps avatar
Även om de återställer allt så ska du ha ett besiktningsprotokoll!
Citera
2017-01-27, 12:11
Medlem
Begär omedelbar ombesiktning av hyresvärd.
Citera
2017-01-27, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drozd
Det brukar vara så. Kommer ihåg när jag flyttade in i en hyresetta som student. Allt var bortskruvat, toarullehållare, badrumsskåp, badrumsspegel, alla lampor. Surt, javisst! Inte värt besväret att bråka, bara att åka till Ikea och köpa nytt...

Var det verkligen studentboende ? Mitt gamla bolag hade någon sorts rutin för att kolla
och kunde debitera upp till 100 kr i efterhand. Pengar som betalats vid inflytt och som
betalades tillbaka vid utflytt. Jag fick min hundring. Det här var länge sedan.
Citera
2017-01-27, 12:19
Medlem
brutefishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wulfric
Tar du ner taklampan, så måste du sätta upp den som satt där innan. När jag bodde i hyreslägenhet bytte jag lampor, spegel, toalock och diverse saker. Ställde de gamla i källarförrådet och satte upp igen när jag flyttade...
som jag sa, det ska återställas om det fanns.

men det är inte jätteovanligt att just taklampan i vardagsrummet "saknas" då hyresgäster ofta brukar vilja ha sin egen stil på denna.
jag har flyttat in i lägenheter där just denna varit borta, dock inga lösa sladdar då lock och hake suttit kvar.

så för min del så hade jag inte brytt mig, men att toalampa och speglar saknas, det är något annat.
Citera
2017-01-27, 12:26
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wulfric
Tar du ner taklampan, så måste du sätta upp den som satt där innan. När jag bodde i hyreslägenhet bytte jag lampor, spegel, toalock och diverse saker. Ställde de gamla i källarförrådet och satte upp igen när jag flyttade...

Citat:
Ursprungligen postat av brutefish
som jag sa, det ska återställas om det fanns.

men det är inte jätteovanligt att just taklampan i vardagsrummet "saknas" då hyresgäster ofta brukar vilja ha sin egen stil på denna.
jag har flyttat in i lägenheter där just denna varit borta, dock inga lösa sladdar då lock och hake suttit kvar.

så för min del så hade jag inte brytt mig, men att toalampa och speglar saknas, det är något annat.

I vardagsrum, sovrum och liknande (vissa köks/hall -lampor) så sitter det normalt inga lampor och behöver inte sitta några heller.
Badrum, ovanför diskbänk/spid tex så sitter det normalt fasta installationer (bla pga fuktskyddet) och dom ska sitta kvar eller återställas, samma gäller lysrörsarmaturer som normalt räknas som fast installation.

Där man kan sätta en lampa bara genom att koppla in kontakten och hänga upp den på en krok behöver det inte sitta nån lampa (dessa lampor anses man ska ha egna med sig i flytten eller köpa egna).
Men har man haft en fläkt eller liknande där man tagit bort kontakten/kroken så ska dessa återställas.
Senast redigerad av Sereena 2017-01-27 kl. 12:29.
Citera
2017-01-27, 14:26
Medlem
Begär ombesiktning och fotografera allt innan ni packar upp.

Vanligtvis får den tidigare hyresgästen betala allt de slitit ut av inredningen. Eftersom det fanns något från början får de inte bara lämna ett tomt hål.

Ursprunglig inredning ska sitta där, annars får de köpa nytt och betala installation.
Citera
2017-01-27, 19:34
Medlem
Ett Tre Tre Sjus avatar
Kan nämna några detaljer som jag åkt på när jag hamnade i liknande sits:

*Frys (som jag ALDRIG använde under min tid i lägenheten) hade en skada på insidan, närmare bestämt en liten spricka och en liten plastbit på 1x1 cm saknades vilket enligt värden skadade frysens kylningsförmåga och jag fick stå för en helt ny frys.... Visserligen avskrevs en del av priset pga den gamla frysens ålder men ändå sura pengar.

*Märken på tapeter, här var det jag som klantat mig och ställt sängen mot en vägg, fettfläckar på tapet kom som ett brev på posten.

*Tidigare hyresgäst hade dragit en möbel av något slag över golvet vilket satt fula märken i plastmattan.

*Tidigare hyresgäst hade satt upp en spegel i hallen, inget jag reflekterade över förrän jag skulle flytta ut och värden sa att den måste väck. Givetvis var det en vacker målning av ett mindre barn dolt bakom den, ytterligare tapetsering som JAG fick bekosta....

Var sjukt noggrann och fotografera allt som ser det mista fel / konstigt ut och kontakta värden så snabbt som möjligt och få det dokumenterat annars är det du som kommer att få pröjsa för någon annans oaktsamhet.
Citera
2017-01-28, 00:26
Medlem
brutefishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ett Tre Tre Sju
Kan nämna några detaljer som jag åkt på när jag hamnade i liknande sits:

*Frys (som jag ALDRIG använde under min tid i lägenheten) hade en skada på insidan, närmare bestämt en liten spricka och en liten plastbit på 1x1 cm saknades vilket enligt värden skadade frysens kylningsförmåga och jag fick stå för en helt ny frys.... Visserligen avskrevs en del av priset pga den gamla frysens ålder men ändå sura pengar.

*Märken på tapeter, här var det jag som klantat mig och ställt sängen mot en vägg, fettfläckar på tapet kom som ett brev på posten.

*Tidigare hyresgäst hade dragit en möbel av något slag över golvet vilket satt fula märken i plastmattan.

*Tidigare hyresgäst hade satt upp en spegel i hallen, inget jag reflekterade över förrän jag skulle flytta ut och värden sa att den måste väck. Givetvis var det en vacker målning av ett mindre barn dolt bakom den, ytterligare tapetsering som JAG fick bekosta....

Var sjukt noggrann och fotografera allt som ser det mista fel / konstigt ut och kontakta värden så snabbt som möjligt och få det dokumenterat annars är det du som kommer att få pröjsa för någon annans oaktsamhet.
japp. bra tips.

detta är extra lätt idag. när man kommer till lägenheten, knalla bara runt och fota med mobilen på ALLT som ser skumt ut så har man det dokumenterat.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in