2017-01-23, 23:19
Moderator
Nospheratus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 666000999
Hur går det här till i detalj? Är inte båda utsignalerna att betecknas som torrsignaler?
Jodå. Men tanken är att man förstärker den ena signalen och mixar med den torra från den andra utgången. Det är väldigt praktiskt vid inspelning.
Citera
2017-01-23, 23:25
Medlem
666000999s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nospheratu
Jodå. Men tanken är att man förstärker den ena signalen och mixar med den torra från den andra utgången. Det är väldigt praktiskt vid inspelning.

Kan du förklara lite mer utförligt? Jag förstår inte riktigt vad du menar här?
Citera
2017-01-23, 23:34
Moderator
Nospheratus avatar
Citat:
Kan du förklara lite mer utförligt? Jag förstår inte riktigt vad du menar här?
Tänk dig att du har två utgångar på gitarren. Istället för en sladd kan man koppla in två sladdar. Den ena kan man koppla till förstärkaren som vanligt. Den andra signalen kan man koppla till en preamp så att man får en förstärkt torrsignal, som sedan mixas ihop med den förstärkta signalen. Vilket ger ytterligare en realistisk dimension på ljudet. Vissa (bl a Gilmour) mickar även upp en tredje signal med en vanlig akustisk mikrofon framför gitarrkroppen.
Citera
2017-01-23, 23:38
Medlem
666000999s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nospheratu
Tänk dig att du har två utgångar på gitarren. Istället för en sladd kan man koppla in två sladdar. Den ena kan man koppla till förstärkaren som vanligt. Den andra signalen kan man koppla till en preamp så att man får en förstärkt torrsignal, som sedan mixas ihop med den förstärkta signalen. Vilket ger ytterligare en realistisk dimension på ljudet. Vissa (bl a Gilmour) mickar även upp en tredje signal med en vanlig akustisk mikrofon framför gitarrkroppen.

Mickar han upp en el-gitarr?

När jag kör akustiskt så kan jag micka upp den och köra via två förstärkare samt ha själva gitarren som ljudkälla.
Citera
2017-01-23, 23:56
Moderator
Nospheratus avatar
Citat:
Mickar han upp en el-gitarr?
Ja, vilket inte är särskilt ovanligt längre eftersom man kan ha obegränsade inspelningsspår med samma gitarr. Anledningen är att man vill få med det akustiska ljudet som uppstår vid själva gitarren. Huruvida det här gör inspelningen bättre eller sämre kan man diskutera till dödagar.
Citat:
När jag kör akustiskt så kan jag micka upp den och köra via två förstärkare samt ha själva gitarren som ljudkälla.
När du spelar live i större sammanhang kommer inte själva gitarren som ljudkälla att höras. Förutom för dig själv då. Men använder man en kondensatormikrofon räcker det gott och väl med en mikrofon om man mickar upp en akustisk gitarr. Nackdelen är väl att den också plockar upp varenda jävla ljud som finns, så nyckelknippan i fickan hörs. Samt hur scenteknikern harklar sig i bakgrunden.
Citera
2017-01-24, 12:20
Bannlyst
Jag har ingen riktig strata, men jag modifierade min Ibanez-strata genom att köpa en EMG81 och göra ett eget plektrumskydd av plexiglas. Det var enklare än vad jag trodde!

Till sommaren ska jag bygga mig en telecaster. Jag är lite osäker på om jag ska göra den "orginal" eller ej. Egentligen skulle jag ha mer användning med en humbucker och en singel-coil.

I så fall ska jag definitivt montera på en kill-switch (eller vad dom nu heter?).
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in