• 1
  • 2
2017-01-18, 00:18
Medlem
Kotties avatar
Frågan är ju även vad det är värt när huset är färdigt.
Bygger du i Jukkasjärvi så lär ingen bank låna ut 3 millar. Kolla vad motsvarande hus i området ligger på. Är snittpriset under 4 mille så tvivlar jag på att ni får låna.
Citera
2017-01-18, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kottie
Bygger du i Jukkasjärvi så lär ingen bank låna ut 3 millar. Kolla vad motsvarande hus i området ligger på. Är snittpriset under 4 mille så tvivlar jag på att ni får låna.

Hej svårt o säga vad huset kommer bli värderat till när det är färdigt.
Men skulle gissa på runt 4-5 vi ska isåfall bygga nere o södra sverige i en mellanstor stad.
Tror att man får igen pengarna ganska omgående efter det är färdigt.
Men vi kanske skulle försöka spara i hop 500.000 till minst ?
Citera
2019-04-27, 22:33
Medlem
snitpriset låg på 2,5 vi fick låna utan problem,
Citat:
Ursprungligen postat av Kottie
Citera
2019-04-27, 23:12
Medlem
Kotties avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stefew

Bra där, grattis!
Citera
2019-04-28, 09:58
Jag fick lån på Handelsbanken, de var hjälpsamma även om man inte har inkomst i Sverige.
Slå till men var noga med vilket företag ni anlitar. Många skummisar i byggbranchen.
Citera
2019-04-28, 10:12
Medlem
Pungterings avatar
Citat:
Hej! Jag har en fråga till er angående ett husbygge som jag och min sambo är väldigt
intresserade utav att göra.
Men som alla vet så kostar ett husbygge en väldigt massa pengar och det gör mig osäker om det är värt det och om vi är redo att ta det till nästa steg o göra verklighet av saken, eller om vi ska avvakta några år och fortsätta spara till våran dröm...
Våran ekonomi ser relativt bra ut tycker jag, vi har cirka 2.000.000 kr till kontantinsats av husbygget
och som jag räknat på det kommer det totala bygget inklusive tomt att bli cirka 5.000.000 kr
Alltså kommer vi då få ett bottenlån på cirka 3.000.000 kr.
Våra löner ligger på 34.000 kr /mån och 27.000 kr/mån.
Vi är i åldrarna strax under 30 och vi har inga lån i nuläget.
Är det andra som är i liknande sits som vill dela med sig av sina erfarenheter? vet att det inte finns något svar egentligen på det jag lagt upp vill mer ha en debatt om andras åsikter kring våran situation.
Om folk undrar hur vi fått i hop pengarna så är det hårt sparande och mycket jobb utomlands samt lite annat smått o gott som genererat till en så pass stor insats.
Vill också ha sagt att min lön jag anger på 34.000 kr/mån har jag inte haft som senaste 6-7 åren utan är en lön jag kommer få den dagen jag väljer att jobba på hemmaplan och en lön jag vill utgå efter då jag inte planerat att hålla på o resa för all framtid.

Jätte tacksam för svar:
MVH

Ni är strax under trettio.... Det betyder att hon snart vill vara gravid...

Var ska ni bygga?
Hur ser huspriser a ut däromkring?

Se till att bygga fort så ni inte står med halvfärdigt hus och barn på väg.
Citera
2019-04-28, 19:09
Medlem
Omaskeradmasks avatar
Citat:

Geattis! Kul att du bumpar din egen tråd efter lite mer än två år!

Är huset klart? Blev ni nöjda och höll ni er budget?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in