2017-03-08, 12:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Kontrollerar inte Trump kongressen? Enligt Trumpisterna gör han det och följaktligen skulle en utredning påbörjas pronto. I stället blir Trump allt mer elefanten i rummet.

Han har majoritet där, men han kan inte s a s trycka upp sina partikamrater mot väggen och direkt *kräva* att de ska rösta som han vill, på det sätt som en majoritetsregering ofta kan i parlamentariska system (USA är inte parlamentariskt i den meningen, deras system bygger på maktdelning).

Dessutom är amerikanska partier överlag litet mer lösa och spretiga koalitioner än vi är vana vid från Västeuropa, och de flesta i kongressen känner att de sitter på ett personligt mandat direkt från väljarna, inte ett partimandat. Därmed är de inte lika lätta att styra för presidenten.
2017-03-08, 12:37
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Han har majoritet där, men han kan inte s a s trycka upp sina partikamrater mot väggen och direkt *kräva* att de ska rösta som han vill, på det sätt som en majoritetsregering ofta kan i parlamentariska system (USA är inte parlamentariskt i den meningen, deras system bygger på maktdelning).

Dessutom är amerikanska partier överlag litet mer lösa och spretiga koalitioner än vi är vana vid från Västeuropa, och de flesta i kongressen känner att de sitter på ett personligt mandat direkt från väljarna, inte ett partimandat. Därmed är de inte lika lätta att styra för presidenten.

Jag håller inte med dig om att president Trump har majoritet i kongressen. Du visar själv att han inte har det genom ditt inlägg.
Det är GOP som har majoriteten i kongressen.
För trumpisterna här i trådarna är skillnaden bara en fråga om semantik, men skillnaden är reell och den är ett av skälen till Tiny Trumps förkärlek för EO:s.

Till syvende och sist tror jag att vi är ense om läget på The Hill.
2017-03-08, 12:44
Medlem
Citat:
Jag håller inte med dig om att president Trump har majoritet i kongressen. Du visar själv att han inte har det genom ditt inlägg.
För trumpisterna här i trådarna är skillnaden bara en fråga om semantik, men skillnaden är reell och den är ett av skälen till Tiny Trumps förkärlek för EO:s.

Precis, jag borde väl ha skrivit att det är Reps som har majoritet. Nu kan man ju ändå förvänta sig att de flesta republikaner i kongressen oftast röstar med Trump, men den kritiska skillnaden - som vi båda är överens om - är ju att Trump inte kan kasta boken på dem och driva kadaverdisciplin på det sätt som t ex Reinfeldt kunde (i varje fall före 2010) eller Göran Persson, eller som brittiska premiärministrar ofta kan: ni *måste* rösta som jag säger, för annars bestraffas ni, eller blir medskyldiga till att regeringen faller.
2017-03-08, 12:48
Medlem
Citat:
Ja, Tiny Trumps övertagande av GOP var ju fientligt och partiet gör vad de kan för att hantera honom samt förbereda sig för livet efter Trump.
Närmast är det striden om ersättaren till Obamacare. Det har spekulerats om att det nuvarande förslaget inte skulle gå igenom kongressen om det gick till omröstning.

Demokraterna är svårt sargade men visst kan de komma igen och återta kongressen vid nästa val. Märkligare saker har hänt.
Partiet känner sig nog lite mer optimistiskt efter valframgång på delstatsnivå nyligen. Visserligen gällde det bara fyra delstater och ett fåtal poster, men det är ändå möjligt att resultatet ger en fingervisning om förändrad vindriktning,

http://www.politico.com/story/2017/03/democrats-trump-special-elections-235692

Kontrollerar inte Trump kongressen? Enligt Trumpisterna gör han det och följaktligen skulle en utredning påbörjas pronto. I stället blir Trump allt mer elefanten i rummet.

Republikanerna kontrollerar kongressen, inte Trump.
2017-03-08, 12:51
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borskungen
Republikanerna kontrollerar kongressen, inte Trump.

Det var ju det jag skrev! Läs gärna inläggen innan du kommenterar.

Edit: det torde vara tydligt att jag inte är trumpist.
2017-03-08, 12:55
Medlem
lasternassummas avatar
"Donald Trump har skrivit under en återställare som innebär slopad bakgrundskontroll av psykiskt sjuka som vill köpa vapen, ett krav från bland andra vapenlobbyn."

På vilket sätt är det bra?

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=6647296

2017-03-08, 13:02
Medlem
Citat:

Du ställde en fråga som jag besvarade. Sedan snackar du om "Trumpister" som hävdar si och så.

Trump och republikanerna i kongrenssen har inte exakt samma vilja. Republikanerna består av olika falanger, men Trump kan säkert få stöd för det mesta av sin politik.

Att han använder executive orders är för att det är betydligt snabbare än att traggla ärendena via representanthuset och senaten.
2017-03-08, 13:05
Medlem
FlashyBears avatar
Trumps viktigaste uppgift (och Bannons) är att underminera etablissemanget och deras agenda. Och då är Trump perfekt till jobbet.

Media - check, check, check!
Domstolen - check!
"Deep state" - pågående check!
Demokraterna - haha
F.d. president Obama - check
F.d. president Bush - check
Frun till f.d. president Clinton - ahah
Republikaner - pågående check

Citat:

Varför gillar Trumphatarna att kämpa mot halmgubbar?
2017-03-08, 13:11
Medlem
FlashyBears avatar
Citat:
Du ställde en fråga som jag besvarade. Sedan snackar du om "Trumpister" som hävdar si och så.
Det är så han kan "vinna" debatten.
Citat:
Trump och republikanerna i kongrenssen har inte exakt samma vilja. Republikanerna består av olika falanger, men Trump kan säkert få stöd för det mesta av sin politik.

Och Trumps politik är i många avseenden "vanlig".
Det är enda som blir riktigt kämpigt är Ryssland.
Citat:
Att han använder executive orders är för att det är betydligt snabbare än att traggla ärendena via representanthuset och senaten.
Och de ser "alfa macho" ut. Trump vill bli som Putin
2017-03-08, 13:14
Medlem
DoraFs avatar
Citat:

Det var en retorisk fråga. Förstod du inte det?
Om du följt med i diskussionerna kring Trump hade du vetat att hans anhängare hävdar att Trump kontrollerar kongressen.
Du kunde också ha läst inlägget efter, där jag explicit skriver att GOP har majoriten i kongressen innan du började tjafsa. Nu gör du bara bort dig själv.

I vilka frågor kommer Tiny Trump få odelat stöd för sin politik av GOP, menar du?

Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av FlashyBear
Varför gillar Trumphatarna att kämpa mot halmgubbar?

Varför gillar ni trumpister att göra halmgubbar?
Senast redigerad av DoraF 2017-03-08 kl. 13:18.
2017-03-08, 13:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FlashyBear
Och de ser "alfa macho" ut. Trump vill bli som Putin

EOs är också betydligt lättare att upphäva snabbt för nästa president än riktiga lagar som har manglats fram via kongressen och vunnit stöd där.

Sedan stämmer det säkert att Trump tycker det är häftigt och maskulint att diktera: så här ska det va, ser ni att det är en ORDER?! Men det ses också som ett snabbt och halvbakat sätt att styra, och därmed riskerar det att skada hans rykte i amerikanernas ögon om han tar mängder av besvärliga frågor den vägen.
2017-03-08, 13:32
Medlem
E.Merckxs avatar
President Donald Trump plockar Richard Grenell till att bli NATO-ambassadör:

"President Donald Trump will nominate Richard Grenell to be his ambassador to NATO, according to a White House official, a selection that would make the longtime loyalist and former U.S. spokesman at the United Nations the highest-ranking openly gay person to serve in the administration."

https://www.bloomberg.com/news/articles/2017-03-08/trump-said-to-pick-former-un-spokesman-grenell-for-nato-post?cmpid=socialflow-twitter-business&utm_content=business&utm_campaign=socialf low-organic&utm_source=twitter&utm_medium=social

Mycket bra val.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in