2017-08-22, 23:51
Medlem
Sigma:Rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlashyBear
https://www.nytimes.com/2017/08/22/us/politics/mitch-mcconnell-trump.html
Trump and McConnell Locked in a Cold War, Threatening the G.O.P. Agenda

Jag börjar gilla Mr. Stone. Jag hade inte själv kunnat ha sagt det bättre.

Krig mot GOP! Krig mot GOP!
Kanske redan inatt startar Trump ett riktigt krig mot GOP
En mycket intressant poäng. Trump hade till synes någon slags informell icke-aggressionpakt med Ryan, McConnell och de andra stora pojkarna i GOP sedan valdagarna. Dragkampen har utan tvivel fortgått, om än bakom stängda dörrar. En öppen konfrontation är inte att utesluta i nu dock. Det är en sån öppen kamp som Ryan och många av de andra fruktar. De har blivit akut medvetna om att politiker och partipampar är djupt impopulära bland GOPs väljare. Deras position i relation till Trump kan således beskrivas som svag. Samtidigt så har vissa element av GOPs partipampar börjat ställa till med små problem. Sannolikt tänker de inte på partiet utan på deras egna framtida presidentval.

Bannon nu lämnat byggnaden, timingen är som ett brev på posten. Med Steve ur vägen försvinner ett av det republikanska etablissemangets viktigaste retoriska vapen mot administrationen. Trump gillar att komma dit först, ta initiativet och nu är läget så förmånligt som det någonsin lär vara. Det verkar rationellt att gå på offensiven mot de gamla malätna politruckerna nu.
Senast redigerad av Sigma:R 2017-08-22 kl. 23:55.
2017-08-23, 00:08
Medlem
FlashyBears avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slottsherre
Hur kan han vinna ett inbördeskrig mot GOP?
Fel fråga.
Rätt fråga är hur han kan förlora mot GOP?
Det enda realistiska är att han impeachas, men det kommer att leda till GOP förlorar makten i decennier om inte värre. Alternativt måste något riktigt hett komma fram - typ att Trump är muslim eller hade ett samröre med Putin
Citat:
Hur ska han få igenom sin agenda om han splittrar partiet ytterligare?

Han har rätt så mycket makt i frågor som gäller utrikespolitik, immigrationspolitik samt polis och rättsväsende.
Det (med hans underbara attack mot MSM) är mer än tillräckligt för mig
Hans popularitet kommer odiskutabelt att öka om han vågar föra ett krig mot GOP (och om han lämnar O-Care i fred) vilket kommer att leda till att det blir lättare att få igenom Trumpisk agenda i frågor ovan.

Infrastrukturen och skattesänkningarna är kanske bra, men inte nödvändiga tycker jag.
Och jag kan faktiskt tänka mig att Trump skriver under infrastruktursatsningar under D-ledda kongressen (förutsatt att de inte avsätter honom ).
2017-08-23, 00:10
Medlem
Citat:
Hur kan han vinna ett inbördeskrig mot GOP?
Hur ska han få igenom sin agenda om han splittrar partiet ytterligare?

Genom att Trump kandidater vinner senat race som i Alabama.

Trump har bättre siffror än McConnell i popularitet och ser GOP att Trump inte börjar sjunka runt om i landet, så kommer de få jobba med honom om de inte vill förlora 2018 och 2020.
2017-08-23, 00:14
Medlem
FlashyBears avatar
https://www.washingtonpost.com/politics/phoenix-prepares-for-trumps-rally-and-the-chaos-it-may-bring/2017/08/22/80a36706-868b-11e7-a50f-e0d4e6ec070a_story.html
Phoenix prepares for Trump’s rally and the chaos it may bring
Citat:
When President Trump finds himself under attack or slipping in popularity, he often holds a rally in a place like this: a diverse blue city that’s home to liberal protesters, but is surrounded by red suburbs and rural towns filled with Trump supporters who will turn out in droves.

Trump, The Great Provocateur

Som jag har sagt många gånger är våldsamma dumvänstern Trumps bästa valarbetare. Och... Trump vet det.
2017-08-23, 05:08
Medlem
frank-costellos avatar
Nu står han och kör stand up comedy. Han pratar om att en röst saknades vid omröstningen för Obama Care.
2017-08-23, 05:45
Medlem
Intressant att Donny konstaterar i sitt tal att arbetslösheten inte har varit lägre på 17år. Alltså: arbetslösheten var i botten just efter att Bill Clinton hade suttit i 8 år, och just efter att Barack Obama suttit i 8 år.

George W Bush kom till dukat bord och körde USA i botten. Hoppas inte Donny gör detsamma; dollarfallet under Donny påminner om Bush-eran så det finns likheter. Visserligen har dollarfallet tagit ner arbetslösheten någon tiondel ytterligare, men nackdelarna kommer också med t.ex. inflation. Nåja, facit har vi om några år.

Republikanerna pratar jobb, Demokraterna skapar jobb.
Senast redigerad av ImamReinfeldt 2017-08-23 kl. 06:04.
2017-08-23, 06:54
Medlem
tcfmogs avatar
ESPNs kommentator Robert Lee kommer inte kommentera Virginias säsongspremiär inom collegefotbollen eftersom han heter som Robert E. Lee.

https://apnews.com/f5723fd1e7e84e579c847fd7b7538b6e?utm_campaign=Soci alFlow&utm_source=Twitter&utm_medium=AP
2017-08-23, 07:19
Medlem
frank-costellos avatar
Från den här tidpunkten i Youtubeklippet här nedan, och ungefär 20 minuter framåt, så berättar trump om hur han uppfattar efterspelet i media efter det som skedde i Charlottesville, Virginia, under förra helgen. https://www.youtube.com/watch?v=kiCM2vEe5VE&t=14m22s
2017-08-23, 08:35
Medlem
WarWarrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Feodor
Trump fick dubbelt så mycket röster ifrån svarta som McCain fick 2008. Romney var heller inte nära Trump hos svarta. Den enskilt överlägset största grupp svarta som röstade på Trump var högutbildade män. Den grupp svarta som i överlägset lägst utsträckning röstade på Trump var lågutbildade kvinnor.

Jag ifrågasätter inte detta (rakt ut), men är skeptisk. Talar du absoluta tal eller relativa? Källa?
2017-08-23, 09:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WarWarren
Jag ifrågasätter inte detta (rakt ut), men är skeptisk. Talar du absoluta tal eller relativa? Källa?

Du är fake news.

I procentandel men säkerligen även i absoluta tal då den svarta befolkningen varit i stort sett identisk procentuellt sett av väljarkåren mellan 2008-2016 och då valdeltagandet varit snarlikt.

McCain fick 4% hos svarta, Romney 6% och Trump 8%. Historiskt sett har republikanerna hamnat på runt 10% hos svarta de senaste årtiondena innan raset när McCain kandiderade så man kan väl säga att Trump nästan tog tillbaka dem till sin vanliga nivå hos svarta.

Källa för 2016. Klicka i högerkolumnen för tidigare val.

https://ropercenter.cornell.edu/polls/us-elections/how-groups-voted/groups-voted-2016/
2017-08-23, 09:08
Medlem
arbetets avatar
Vad jag förstår gick det riktigt bra för Trump igår med hans tal.

Källa: Ja, inte i svensk MSM där det inte resulterade i en toppnyhet. Bättre betyg kan inte Trump få.
2017-08-23, 10:09
Medlem
Rasande-Roses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av experten10
Det var tänkt som ett skämt. Du vet, om svarta säger man afrosvensk. Alltså säger jag afrosvensk om de svarta (i USA). Rasande Rose sade något meningslöst om att svarta röstade in Obama. Jag förklarade för honom att de alltid röstar på demokraterna.

Det jag skrev var dock inte ett dugg meningslöst. Afroamerikaner har alltid i låg grad brytt sig om att rösta, men med Obama steg deras valdeltagande kraftigt och när MSM intervjuade afroamerikaner om varför de gick ut och röstade då, så uppgav de att Obamas hudfärg var skälet. Hade vita röstare uppget Trumps blonda hår och ljusa hy som skäl, så hade medierna dragit igång den största hatkampanjen i modern historia.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in