Citat:
Ursprungligen postat av
fryskyl
Jag har inget emot att de tar ner statyer av Stonewall Jackson, men Lee är rätt tveksamt. I så fall borde man i konsekvensens namn också städa bort Washington och Jefferson.
Skälet till att statyerna flyttas är av allt att döma att man inte vill ha sådana här potentiella flashpoints i stadskärnorna längre, vilket jag kan förstå.
Man vill inte riskera årliga fackelmarscher av tusentals nazister och rasister till minnesmärken av förklarliga och nu mera påtagliga skäl.
Att sedan både Jackson och Lee otvivelaktigt var hedervärda män som ytterst drevs av stark pliktkänsla snarare än någon övertygelse om slaveriets förträfflighet gör naturligtvis saken känsligare och för den delen sorgligare.
Citat:
Ursprungligen postat av
fryskyl
Wolf Blitzer på CNN med sin typiska sensationsröst: "in a stunning turn of events, president Trump blames
both sides"!!!

Som om detta skulle vara något sensationellt.

Va?! Han lägger skulden på
båda sidor i ett urspårat gatuslagsmål mellan två extremistgrupper! Who would have thunk!

Ja, CNN använder
märkligt nog Trumps totala haveri i direktsändning i syfte att kritisera honom.
Hyfsad straffspark där. Go figure.
Citat:
Ursprungligen postat av
fryskyl
Men vi får väl se vad fallouten blir. Kanske förlorar han på det. Men det tycks mig uppenbart för den nyktert tänkande att det han sa var det etiskt rätta. Och med tanke på valrörelsen -- där han ju hade medierna mot sig hela tiden men ändå vann -- så kanske han gör rätt i att strunta i vad CNN och the twitterati har att säga om saken.
Återstår att se. Och det blir också intressant att se vilka i det politiska, näringslivs och tjänstemannaetablissemanget som kliver fram och försvarar/astroturfar för Trump den här gången.
För om Trump har rätt ur ett
etiskt perspektiv, så borde ju rimligtvis ganska många stå i kö för att förstärka hans budskap, eller hur?