2017-01-26, 23:57
Medlem
Christopher.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bernad_law
Ja om inte Trump avser att få Mexiko att "betala" genom att USA krossar den mexikanska ekonomin.

I vilket fall som helst så vore det ju bättre att lägga en 20%-ig skatt på amerikansk EXPORT till Mexiko om man vill att Mexiko verkligen skall betala för muren?

Nej konsumentskatt är rimligt då USA har ett handelsunderskott gentemot Mexico.
2017-01-26, 23:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Christopher.
Mexico har 80% av sin ekonomi bunden mot USA, skulle de inte gå ner på knä och suga så kollapsar hela samhället, för USA gör det varken till eller från, fabrikerna flyttar tillbaka till USA.

Men man kan ju tänka sig att Kina nu börjar göra affärer med Meiko. Du förstår, det är inte bara Trump som har en telefon som fungerar.

Andra länder kan också börja fundera över att köpa och sälja i Mexiko och även att starta upp företag där eller tillverkning av bilar eller annat.
2017-01-26, 23:59
Medlem
Christopher.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dogberry
Men man kan ju tänka sig att Kina nu börjar göra affärer med Meiko. Du förstår, det är inte bara Trump som har en telefon som fungerar.

Andra länder kan också börja fundera över att köpa och sälja i Mexiko och även att starta upp företag där eller tillverkning av bilar eller annat.

Vad bra för alla, Mexico tillverkar saker och säljer till Kina, USA tillverkar saker för amerikaner (världens största ekonomi). USA klarar sig utan världen, världen klarar sig inte utan USA, deal with it.
2017-01-26, 23:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Japhy
Det finns en uppsjö av metoder för att få Mexiko att betala för muren. Pengarna ska in, det är huvudsaken. Det kommer bli en liten blandning, helt enkelt. Avgifter, tullaavgifter, indraget bistånd och så vidare.

Men vem säger att inget annat i världen händer? Det finns många andra att sälja och köpa av. Det finns telefoner och dator.
2017-01-27, 00:01
Medlem
Christopher.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QARevenge
Den där Trumpan är nog inte så hemma på matte.

En importskatt på 20% kommer uteslutande att betalas av Amerikanska konsumenter.

USA kommer att betala bygget av muren och sedan fortsätta betala för den med 20%/år. Snacka om att grundlura amerikanen!

USA är för tillfället nära full sysselsättning. Vilket land skall han importera arbetskraft ifrån i framtiden till alla sina vackra skinnande fabriker som han magiskt lovar ska ploppa upp överallt? Vem ska sköta skitgörat hos amerikaner om alla Mexare skall utvisas?

Vilken jävla jättebäbis. Pence bidar sin tid, den saken är säker.

En importskatt kommer leda till ökad sysselsättning i USA och gynna medelklassen, visst konsumentpriserna blir möjligen något högre men handelsunderskottet minskar och bidragen blir mindre, att detta inte gjorts för 20 år sedan är för mig ett mysterium.
2017-01-27, 00:01
Medlem
Citat:
Vad bra för alla, Mexico tillverkar saker och säljer till Kina, USA tillverkar saker för amerikaner (världens största ekonomi). USA klarar sig utan världen, världen klarar sig inte utan USA, deal with it.

Så har jag alltid tyckt att han uttryckt sig. Trump alltså. Men också att USA är så jävla dåligt på alla sätt och vis. Och att tala om i början på en förhandling att inget i ens land fungerar särskilt bra tycks vara vad Trumpgillarna anser att vara bra på att förhandla. Och att be förhandlingspartner inte komma och träffas för att förhandla.
2017-01-27, 00:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FlashyBear
Det är ett sätt att tvinga Mexiko att betala notan. 20% tullavgift skulle i praktiken krossa Mexikos ekonomi. Men jag tror inte att Trump inför det. Den enda realistiska åtgärden är ID-krav för pengaröverföring. Enkel är den också.

Hur skulle det krossa Mexikos ekonomi?

Jag kan tänka mig att de kan vända sig till andra marknader om Trump ska vara så här dum. De skiter i USA helt och hållet kanske.
2017-01-27, 00:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av QARevenge
Den där Trumpan är nog inte så hemma på matte.

En importskatt på 20% kommer uteslutande att betalas av Amerikanska konsumenter.

USA kommer att betala bygget av muren och sedan fortsätta betala för den med 20%/år. Snacka om att grundlura amerikanen!

USA är för tillfället nära full sysselsättning. Vilket land skall han importera arbetskraft ifrån i framtiden till alla sina vackra skinnande fabriker som han magiskt lovar ska ploppa upp överallt? Vem ska sköta skitgörat hos amerikaner om alla Mexare skall utvisas?

Vilken jävla jättebäbis. Pence bidar sin tid, den saken är säker.

MAGA!! Yeahh!

För min del tror jag Trump har börjat med att försämra USA:s ekonomi i en gigantisk takt. Han har ingen aning om vad han sysslar med. Och hans sätt att lura folk att muren ska betalas av Mexiko har ju varit helt sjukt. Hur kan han säga att ett annat land ska betala för deras byggnader av sjukhus eller murar eller broar och lova amerikanerna det. Det är riktigt sjukt.
2017-01-27, 00:06
Medlem
Christopher.s avatar
Citat:
Så har jag alltid tyckt att han uttryckt sig. Trump alltså. Men också att USA är så jävla dåligt på alla sätt och vis. Och att tala om i början på en förhandling att inget i ens land fungerar särskilt bra tycks vara vad Trumpgillarna anser att vara bra på att förhandla. Och att be förhandlingspartner inte komma och träffas för att förhandla.

Det handlar om att åter få tillbaka industrierna till landet, något vi för övrigt borde göra i Sverige också, att kunna gå till ett kneg direkt efter gymnasiet eller högskolan som dessutom är välbetalt är precis vad det här landet skulle behöva.
2017-01-27, 00:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jagarbara
Amerika håller på drunkna i arbetslöshet. Arbetslösheten är astronomisk. Arbetslösheten är det som gör att Amerika hållit på att hamna i anarki. Det är inte människor som har ett jobb som skjuter andra människor i Chicago.

Med 20% igt påslag på dom Mexikanska produkterna kommer produkterna finnas till bättre pris att anskaffa (tillverka) på den egna marknaden eller importera till USA från annan marknad.
Mexico dör om deras produkter får ett 20% påslag för att få verka på USAs marknad.

Vilka varor tänker du på som USA kommer att börja tillverka hemma i USA?

Tror du att det är bra att USA har en inhemsk marknad där allt tillverkas i landet och inget köps utifrån?
2017-01-27, 00:08
Medlem
Christopher.s avatar
Citat:
MAGA!! Yeahh!

För min del tror jag Trump har börjat med att försämra USA:s ekonomi i en gigantisk takt. Han har ingen aning om vad han sysslar med. Och hans sätt att lura folk att muren ska betalas av Mexiko har ju varit helt sjukt. Hur kan han säga att ett annat land ska betala för deras byggnader av sjukhus eller murar eller broar och lova amerikanerna det. Det är riktigt sjukt.

I sak har han rätt, tariffer kommer betala muren givet Mexico inte hittar en avsättning för sina varor på annan marknad, vart denna marknad ska vara är för mig ett mysterium.
2017-01-27, 00:10
Medlem
Citat:
Det handlar om att åter få tillbaka industrierna till landet, något vi för övrigt borde göra i Sverige också, att kunna gå till ett kneg direkt efter gymnasiet eller högskolan som dessutom är välbetalt är precis vad det här landet skulle behöva.

Vad får dig att skriva en sån sak att världen inte klarar sig utan USA?

Om det går riktigt dåligt för USA, Trump håller på att krossa deras ekonomi i gigantiskt takt nu och då kommer deras större företag att flytta till andra länder där de har sina kunder och köpare.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in