Läser du överhuvudtaget det som skrivs i tråden? ”VAD denna statistik ska vara till för” upprepas gång på gång: VAD statistiken ska vara till för är att LÖSA det problem som redan är BEVISAT men sådana som du hela tiden underblåser.
VAD är det du inte förstår i de siffror som redan finns? Vissa grupper är PÅTAGLIGT överrepresenterade i brottssligheten.
VAD är då den rimliga lösningen tycker du?
Menar du att man ska utvisa alla libaneser om statistiken visar att libaneser begår flest brott? Tror du att brottsligheten gick ner i England på 1800-talet då man skickade 1000-tals brottslingar till Australien?
Sedan är det så att det är ointressant om de som tar fram statistiken vet vad den ska användas till eller inte. Forskning bygger ofta på att man bygger vidare på tidigare resultat, och man kan aldrig spå i förväg hur ett resultat kan användas. Därför tar man fram faktan, och sedan ser man vad andra kan göra med den.
Och du tror inte att de utpekade folkgrupperna skulle bli utsatta för hatbrott av dessa "andra" som bara tar del av statistiken?
Menar du att man ska utvisa alla libaneser om statistiken visar att libaneser begår flest brott?
Ofrånkomlig livstidsutvisning av utrikesfödda, och deras eventuella avkomma, som begår brott hade räckt långt, imo.
Sen är det klart att omgående repatriering av utrikesfödda bidragsberoende individer hade haft en gynnsam inverkan på statskassan.
Citat:
Tror du att brottsligheten gick ner i England på 1800-talet då man skickade 1000-tals brottslingar till Australien?
I absoluta termer är det ju tämligen säkert att det var så, ja. För varje tusental brottslingar som förvisades så var det tusen brottslingar som var oförmögna att begå brott. Hade de varit kvar i landet hade de med stor sannolikhet (gränsandes till visshet) begått brott. Alltså hade de ökat det sammanlagda antalet brott.
Om det är sant så är det förvisso skrämmande men inte helt oväntat. Nu är väl gruppvåldtäkter, hur vidriga de än är, inte största problemet och därför är det hanterbart att göra en manuell statistisk undersökning.
Just våldsbrott skulle jag vilja veta mer om, våldtäkter, misshandel, rån, olaga hot, övergrepp i rättssak. Jag har en känsla av att invandrare står för en absolut majoritet av dessa brott och så länge jag förvägras fakta så har jag kvar känslan. Vem vinner på att förbjuda BRÅ att ta fram färsk fakta?
Problemet med våldtäkter är att man i Sverige avsiktligt klassar allt möjligt som våldtäkt.
Jag läste en gång en längre lista från en ort som hade cirka anmälda 50 våldtäkter under ett år. Av dessa skulle max 5 räknas som våldtäkter enligt ordets bokstavliga betydelse. Resten var mera av typen "följde med person X hem, var berusad och minns inte vad som hände, är öm i underlivet". En del av ännu mer bisarra, typ "hade frivillig sex med två personer, en tredje dök upp, jag försökte få honom att inte ha sex men det var så skönt så jag kunde inte".
Tro mig, förnekelsen är stor bland godhetsmänniskorna.
De "verkliga" våldtäkterna som vi kan läsa om i tidningar, de som sätter riktiga ärr i unga kvinnor och förstör deras tillit till omvärlden, de begås nästan alltid av utlänningar. Men i statistiken är de i minoritet.
Därför klumpas de avsiktligt ihop med fejkvåldtäkter så att svensken inte ska få veta sanningen.
Jerzy hittar dessutom på fejkanledningar som att "svenska tjejer anmäler invandrare i högre utsträckning".
Vi vet att brottsoffer är mer benägna att anmäla brott begångna av invandrare och att polisen är mer benägna att utreda och rapportera misstänkta med utländsk bakgrund till åklagare. Att invandrare från vissa länder har en annan kvinnosyn kan påverka sexualbrott, men det finns för närvarande ingen forskning som visar, säger kriminologen Jerzy Sernecki. http://www.metro.se/artikel/experterna-sl%C3%A5r-h%C3%A5l-p%C3%A5-sex-myter-om-v%C3%A5ldt%C3%A4kter-xr
Som vanligt är massmedia flera år efter folket. Kanske om 5-10 år kommer de komma ifatt.
Menar du att man ska utvisa alla libaneser om statistiken visar att libaneser begår flest brott? Tror du att brottsligheten gick ner i England på 1800-talet då man skickade 1000-tals brottslingar till Australien?
Man ska naturligtvis bara straffa de som begår brott, något annat tror jag inte har varit på tal. Sedan bör man rimligen vara restriktiv med att ta hit brottsbenägna grupper, åtminstone så länge man inte har någon plan för hur de ska integreras i samhället. Mycket handlar om integrationspolitik och den har ju inte fungerat på åtminstone 20 år. Det är väl ingen överdrift att säga att invandringen löpt helt utom kontroll i Sverige.
Vad finns det för skäl till att låta folk från MENA-regionen härja fritt i Sverige?
Det måste naturligtvis finnas konkreta planer på hur olika brottsbenägna grupper ska hanteras av samhället. Detta borde också vara en självklar fråga i arbetet med våldsbejakande extremism. Man kan ju undra vad som händer på den fronten.
När det gäller deporteringen av straffångar från Storbritannien till Australien så har jag förstått att det var ett barmhärtigt alternativ till dödsstraff. Fångarna fick en möjlighet att börja ett nytt liv som också kunde stärka kolonin.
Då antalet brottsbenägna individer i England minskade så minskade sannolikt även brotten. Som tidigare påtalats i tråden så skulle sannolikt fler brott ha begåtts om de hade fått möjlighet att fortsätta att begå brott. Men om alternativet var dödsstraff så blir detta en icke-fråga såvitt jag begriper.
England var fattigt med stora sociala problem. Att dra några slutsatser mellan en hårdare svensk kriminalpolitik 2017 och Englands tidigt 1800 tal är fruktlöst.
Specifikt säger Brå2005 att 'invandrare' och 'barn med invandrarbakgrund' (komplementet till 'bägge föräldrar födda i Sverige') under den mätta perioden stod för uppskattningsvis 40% (42%) av brottsligheten i Sverige. Detta utan att närmare bryta ner det i etnicitet/medborgarskap. (Fig 1, p.30 - ovan inom parantes tilllagt efter dubbelkoll av referens).
Värt att notera är att vid ovanstående var brott inom landet begångna av medborgare i andra länder bosatta i andra länder borträknade (fritt ur minne).
Brå96 beskriver en nerbrytning av brottsbenägenhet baserat på medborgarskap (vilket korrelerar skapligt med etnicitet). Ur denna kan man sluta sig till att överrepresentationen för medborgare i länder i MENA-regionen är någonstans runt 4. (p80-82)
I den mån någon har en bättre länk dra den gärna till mig i PM.
Vad man vetenskapligt kan sluta sig till är att:
- givet siffrorna i Brå2005 så begås en majoritet av brotten i Sverige idag av invandrare och människor av utländsk härkomst ej boende i Sverige.
- givet siffrorna i Brå96 så kan man sluta sig till att 1 miljon invandrare från MENA-regionen kommer att begå ungefär lika mycket brott som 4 miljoner svenskar (varvid man kan sluta sig till att ett influx av en miljon invandrare från MENA-regionen kommer att ha en synnerligen menlig inverkan på den totala mängden brott begångna i landet Sverige).
Vill man deducera/extrapolera vidare från Brå96 kan man börja betrakta överrepresentationen för vissa folkgruppen inom vissa grövre brottstyper (e.g. sexualbrott), och utifrån denna siffra extrapolera konsekvenserna av hur 10 års ackumulerat influx från MENA regionen påverkar nettomängden utförda sexualbrott i Sverige.
Den senare uppgiften lämnas åt den intresserade läsaren.
Se där, denna analys, inklusive referenser, klarar man att göra på sisådär 5 minuter...
Edit:
Ovan analys överlämnas med varm hand till näste person som skall ta en debatt med Sarnecki. Granska dock förstahandskällor innan diskussionen.
Beträffande korrektion för socioekonomiska faktorer så är ju det nys, mer eller mindre.
I den mån man inte är i besittning av någon relevant arbetslivserfarenhet och samtidigt inte talar fullgod svenska (eller möjligen engelska) så kommer man av dessa anledningar hamna i ett socioekonomiskt underläge, av lätt insedda skäl.
Ett större influx av individer som inte är särskilt attraktiva på arbetsmarknaden innebär att den socioekonomiska gruppen vilken är mest benägen att begå brott ökar dramatiskt, detta oaktat eventuell härkomst.
Att plocka sönder Sarneckis forskning i beståndsdelar skulle sannolikt ta lite längre tid, men är fullt görbart för den som läst grundkursen i forskningsmetodik på valfritt naturvetenskapligt akdemiskt lärosäte.
Amen!
Vi är rörande överens. Jag förtydligade bara situationen i Danmark.
Mja. Man kan betrakta fransk forskning som visar att asiatiska invandrarbarn (som grupp) presterar bättre i skolan och är mindre brottsbenägna än en inhemsk population. Invandrarbarn från MENA (med betoning på NA), som grupp, underpresterar i skolan och är mer brottsbenägna än den inhemska populationen.
Detta oaktat att den senare gruppen som regel kommer från en tvåspråkig kultur till skillnad från den förstnämnda (där föräldragenerationen i lägre grad talar franska).
(Orkar inte gräva referens just nu)
Vill man dra en parallell till svensk utvandring till USA så ansågs väl svenskar, på det stora hela, vara tämligen strävsamma och hederliga.
Poängen? Det är huvudsakliga kulturella skillnader som avgör hur pass väl man anpassar sig till ett land, oaktat det kulturella (och geografiska) avståndet.
Edit:
--
Till slut - en direktlän till Brå96 som pdf.
Ofrånkomlig livstidsutvisning av utrikesfödda, och deras eventuella avkomma, som begår brott hade räckt långt, imo.
Sen är det klart att omgående repatriering av utrikesfödda bidragsberoende individer hade haft en gynnsam inverkan på statskassan.
I absoluta termer är det ju tämligen säkert att det var så, ja. För varje tusental brottslingar som förvisades så var det tusen brottslingar som var oförmögna att begå brott. Hade de varit kvar i landet hade de med stor sannolikhet (gränsandes till visshet) begått brott. Alltså hade de ökat det sammanlagda antalet brott.
Jag tror inte att man begår brott för att man kommer från en viss etnisk grupp. Jag tror att exempelvis våldsbrott utanför hemmet nästintill ALLTID (i alla länder) begås av den fattigaste delen av befolkningen där man som en effekt av fattigdomen haft en jävligt rövig uppväxt.
Om det var så lätt att man kunde utvisa alla brottslingar och på så sätt lösa problemet med brottslighet så hade vi (eller iaf NÅGOT annat land) redan gjort det.
Om vi hade haft noll våldtäkter i Sverige fram till ett visst datum då det invandrade 100 mexikaner som inte gjorde annat än våldtog skulle jag vara den förste att vilja kasta ut dessa individer.
Att skylla brottslighet på främmande grupper har man gjort sen stenåldern och då liksom nu är det mycket mer komplicerat än så.
Nej. Det kan de omöjligen veta innan de forskat om detta.
Sedan är det mer relevant att jämföra med 1996:s BRÅ-rapport. I BRÅ-rapporten från 2005 så hade de slagit ihop alla invandrargrupper per brottstyp, så det var helt omöjligt att jämföra t.ex nordafrikaner med norrmän när det gäller t.ex våldtäkter. Rätt så oseriöst faktiskt. Att spåra kulturella orsaker till våldtäkt blir ju helt omöjligt då.
Så vad som behövs är en uppföljning till 1996 års rapport. Den är ju över 20 år gammal och tar upp brottsligheten på 80-talet (1985-1989). Ett annat Sverige.
Vad som behövs är en rapport som tar upp situationen i dagens Sverige. T.ex hur har alla över 150 utanförskapsområden påverkar brottsligheten? Hur många brott står asylsökande för? Hur många brott gör östeuropeiska romer i Sverige? Osv...
Men det har dom såklart! Dom bara gör inte all statistik offentlig. Deras jobb är att förebygga brott, inte att ge folket all statistik.
England var fattigt med stora sociala problem. Att dra några slutsatser mellan en hårdare svensk kriminalpolitik 2017 och Englands tidigt 1800 tal är fruktlöst.
Men du tror att brottsligheten i Sverige skulle gå ner permanent om vi slänger ut vissa etniska grupper?
Det är just vad de sagt, vilket inte behöver stämma med sanningen. Morgan Johnasson och BRÅ:s politiska ledning vill naturligtvis hindra att det kommer ut att utlänningars överrepresentation kraftigt ökat för vissa typer av särskilt förhatliga brott.
Dessutom verkar BRÅ vara synska. De vet resultatet redan innan de studerat frågan. Kan vi inte förlägga allt politiskt analysarbete dit? Även professor Pojkstreck kan få ledigt då.
ELLER... Så är SD och SDare i regel inte experter på att läsa statistik, och gör därför misstag som BRÅ inte gör... Menar, SD:s rapporter är ju travestier.