Citat:
Ursprungligen postat av
grelin1999
Jag kan tänka mig att våldtäkt eller agression är genetiskt betingat.
[...]
Och för det fjärde. Undersökningar om genetik visar att "våldsgener" (även kallat asociala gener) kräver en dysfunktionell uppväxt för att personen ska bli kriminell.
För det femte. Om vissa folkgrupper vore "kriminella av naturen" (t.ex. psykopatiska eller på annat sätt asociala) hade de gått under.
Det finns ingen "kriminell gen", en stor del av vad som är kriminellt beteende beror sig på kontexten. Den som t.ex. har lättare att bli beroende av droger (vilket är genetiskt betingat) är rimligen mer sannolik att dömas för drogbrott. [...]
Finns det någon stenkastargen som är vanligt förekommande hos muslimer? För det verkar vanligt bland muslimer att kasta sten.
[...]
Att vi behöver statistik på invandrares brottslighet - eftersom det är ett samhällsproblem - anser jag vara en självklarhet. Så det är inte mer säga om det.
"krigargenen" MAO-A med olika sorters riskbehäftade alleler:
Citat:
Krigargenen, eller ”the warrior gene”, är en genvariant för kodningen av ett enzym som kallas för monoaminoxidas-A. Genvarianten har kallats för krigargenen för att den har kopplats samman till agressivt och antisocialt beteende. De som har denna genvariant är mer benägna att reagera våldsamt när de blir provocerade, vilket gör att de oftare finns med som förövare i brottsstatistiken. Hur många som faktiskt bär på genen varierar, som så ofta annars, mellan olika folk. Runt 5,5% av alla svarta män bär på krigargenen, medan endast 0,1% av vita gör det och endast 0,00067% av östasiatiska män.
http://www.motpol.nu/robertronngren/...8/krigargenen/
Jag håller inte alls med att civilisationer skulle gå under om deras folkslag innehåller en hög andel av vissa riskökande genotyper. T ex skulle det kunna finnas spontant uppkommande riskalleler utan tydlig arvsgång. Eller antisociala personligheter med hög fertilitet som för vidare anlaget till nästa generation. Sen är det en fråga hur samhället handskas med dessa individer, som kan begränsa de våldsbenängas härjningar. Kanske kan man skicka dem i krig (förhoppningsvis utan att de dödar sina egna).
Stenkastartrenden som kommit med invandrarna är en antisocial, respektlös handling, som visar föraktet mot lag, ordning och majoritetssamhälle. Dessa stenkastare kan om något år vara fullblodsligister och mördare. De definierar sig uppenbarligen inte som svenskar och gör territoriella anspråk där inte ens blåljuspersonal anses ha tillträde. Ett kriminellt revirhävdande, ockupation, sedan statens våldsmonopol ser ut att ha kapitulerat.