2017-01-15, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RulleRivare
Evolutionen har inget mål. Den bara är. Bara där har du fundamentalt missförstått den. Den opererar också på betydligt fler nivåer än vad du verkar tro. Enligt vissa synsätt är vi bara värdar för våra gener, och att generna är de egentliga individerna. Man skulle kunna tänka sig att en viss gen bryter sig ut ur en organism och bildar ett virus. Detta virus dödar sedan alla av den arten som genen tillhörde ursprungligen och sedan lever vidare som virus i andra arter. Evolutionsteorin har inga problem att förklara detta.

Vidare ger sällan evolutionen perfekta resultat. Vi har fått sexlust för att det gynnar vår fortplantning. Däremot har vi människor inte fått någon bra metod för männen att avgöra om kvinnor har ägglossning. En förklaring är att sex är så mycket mer för oss (exempelvis en social aktivitet) än enbart fortplantning. En annan förklaring är att det var bra nog. Att utveckla en bra metod för att avgöra om en kvinna har ägglossning eller ej skulle förmodligen inte vara tillräckligt fördelaktigt. Tydligen så klarar vi av att fortplanta oss rätt bra ändå.

En till sak som kan hända är att evolutionen har anpassat sig för en viss miljö, och så ändras miljön helt plötsligt.

Sen kan det ju alltid gå fel också. Finns massor av ärftliga sjukdomar som inte ger just någon fördel alls. I många fall lever generna vidare för att sjukdomen bara bryter ut när du har genen i en dubbel uppsättning, men ger en fördel om du har den i enkel uppsättning.

Evolution handlar om slumpvisa förändringar som genom naturligt urval gallras. Varken mer eller mindre.

I så fall utgår du från att sälen har en fri vilja, vilket bibeln inte gör.

Inte utveckling i sig själv, men arten har som mål att överleva. Alltså vill inte arten lägga energi på sådant som inte direkt gynnar överlevnad. Alltså förmår inte biologi att förklara detta till synes helt onödiga beteende. Precis sälen väljer något korkat alltså stämmer inte bibelns förklarning heller, roten till min tråd.
Citat:
Ursprungligen postat av Japhy
Du är okunnig och ignorant. Försök att inte var så jävla obstinat. Hundar knullar kuddar för att det är skönt för dem. Sälar knullar pingviner av samma skäl. Hundar och sälar är ganska nära besläktade med varandra. Din syn på biologi och evolution är primitiv.

Den evolutionära bakgrunden till att det är skönt för sälen att knulla pingvinen, är för att sälen ska vilja knulla. Saknas en säl i närheten kan sälen ta en pingvin. Det är alltså ett inlärt beteende som existerar pga positiv förstärkning.

Där tappa du mig. Djur gör saker för att överleva, inte för att det är najs. Tyvärr det duger inte.
Citera
2017-01-15, 20:17
Medlem
Japhys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bradpaisley94

Där tappa du mig. Djur gör saker för att överleva, inte för att det är najs. Tyvärr det duger inte.
Bara för att du upprepar samma påstående gång på gång, gör det inte att du har rätt. Hundar och andra djur gör väldigt mycket som de tycker är roligt. Kan handla om allt från att knulla pingviner till att åka rutschkana.

Varför tror du att hundar knullar kuddar? För att hålla döden borta eller för att det är ett inlärt beteende grundat på att de tycker det är skönt?

Varför jagar hundar efter en kastad boll? För att överleva?

Läs på om klassisk betingning, positiv förstärkning och inlärt beteende. Sen kan nog hela området etologi vara av intresse. Men något säger mig att du är en ganska rigid person och därför ovillig att ändra uppfattning, oavsett argument. Dunning-Kruger är vädligt aktuell i ditt fall.
Citera
2017-01-15, 20:19
Medlem
Citat:
Inte utveckling i sig själv, men arten har som mål att överleva. Alltså vill inte arten lägga energi på sådant som inte direkt gynnar överlevnad. Alltså förmår inte biologi att förklara detta till synes helt onödiga beteende. Precis sälen väljer något korkat alltså stämmer inte bibelns förklarning heller, roten till min tråd.
Du fetmarkerade fyra ord i mitt inlägg och något säger mig att det även var allt du läste. De flesta normalbegåvade människor skulle förstå min förklaring utan bekymmer. Du är ett exempel på fjärde stycket i min förklaring och jag har bättre saker för mig än att undervisa människor som är för dumma för att förstå det själva. Trevlig kväll.
Citera
2017-01-18, 21:00
Medlem
najass avatar
Religionsteoretiserande raderat. Ska tråden överleva här ska den handla om evolutionära aspekter och inte vad som råkar stå i bibeln eller annan valfri religiös skrift.

/mod
Citera
2017-01-19, 17:39
Medlem
Citat:

Tänk så här istället. Djur (inklusive oss själva) tycker generellt aktiviteter som hjälper dem att överleva är najs.

Jag skulle säga helt tvärtom. Djur gör bara saker för att det är najs, inte för att överleva.

Ett djur som inte tycker det är najs att äta, kommer svälta ihjäl....och inte föröka sig
Ett djur som inte tycker det är najs att dricka kommer att törsta ihjäl....och inte föröka sig
Ett djur som inte tycker sex är najs kommer antagligen överleva bättre än de andra...men inte föröka sig.

Om du är törstig så resonerar du dig inte
"oj då, jag har alldeles för hög osmolaritet på mitt blod. Detta kan påverka en rad olika kemiska reaktioner i mina celler negativt och förminska mina möjligheter till att få mycket avkomma. Bäst jag dricker något"
antagligen resonerar du snarare:
"Jag är törstig, vore najs med lite vatten."
Och när du är törstig ÄR det najs med vatten, eller hur? Även om du inte har någon aning om varför du behöver dricka vatten så är det najs att dricka vatten när du är törstig. För att evolutionen har gynnat individer som tycker det är najs att dricka när de är törstiga.

Samma sak med sexualdrift. Det är en extremt liten del av människans utveckling som vi har vetat hur barn blir till, men ändå tycker de flesta att det är ganska najs med sex. För att evolutionen har gynnat folk som har sexualdrift. De flesta djur har ingen medveten "nu ska här bli barn"-tanke bakom parning. De gör det för att det är najs. Och eftersom sexualdriften har utvecklats i djur som inte har någon utbildning i utvecklingsbiologi så har den blivit ganska "vag" för att fungera, både sälar och människor.

Om sexualdriften behövde byggas på ett medvetet logiskt resonemang om energiförbrukning och populationsgenetik skulle varenda art ha dött ut för länge sen.
En sexualdrift som bygger på att det bara känns najs.....den funkar.
Citera
2017-02-11, 17:44
Medlem
Couplets avatar
Citat:
Nej, nej, arten har inget mål. Om man ska vara krass, så handlar det bara om att den överlever för att den kan överleva, det har inget med målmedvetenhet att göra, bara om fitness (dvs: hinner någon reproducera sig innan den dör).

Citat:
Det finns många djur som gör grejer för att det är kul och najs. Kolla in den här kråkan, tex: https://www.youtube.com/watch?v=mRnI4dhZZxQ. Hittar du någon överlevnadsmekanism i detta lovar jag att du ska få en medalj!
Senast redigerad av Couplet 2017-02-11 kl. 17:45. Anledning: Felkonstruerad mening
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in