2017-01-12, 11:23
Medlem
Hej!

Jag har fått en adhddiagnos men jag är inte riktigt nöjd med min läkare. Det känns inte som om min läkare ens bryr sig om min problematik osv. Känner iaf inte att jag får den hjälp o uppmärksamhet jag behöver av min läkare. Känner några till några bra läkare i Sthlm? Privatläkare också men skriv då gärna kostnaden också för att besöka läkaren. Hittar inga priser för besöken hittar bara en massa priser för hur mycket en diagnos kostar hos dom. Men det har jag ju redan.
Citera
2017-01-16, 10:20
Moderator
TheLuckys avatar
Psykologi: allmänt -> Psykiatri och psykofarmaka. Prövar här istället.

/Mod
Citera
2017-01-16, 12:08
Medlem
Ninjor1987s avatar
Då föreslår jag den bäste, nämligen en person som SJÄLV har diagnosen och som varit tidigt ute med att förskriva rätt mediciner.

Dr. OLA LUNDIN.

https://www.dr-olalundin.com/

Några priser står det dock inte, men jag gissar att han kör marknadspris - det jag har att jämföra med där är när jag själv gick hos en privatläkare i Malmö, och då kostade det 1500 kr per besök.

Jag gissar att eftersom det är Stockholm så är priserna lite högre, så säkerligen kring 1700 kr.

Det är dyrt, JA, men man får vad man betalar för...!
Citera
2017-01-16, 13:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ninjor1987
Då föreslår jag den bäste, nämligen en person som SJÄLV har diagnosen och som varit tidigt ute med att förskriva rätt mediciner.

Dr. OLA LUNDIN.

https://www.dr-olalundin.com/

Några priser står det dock inte, men jag gissar att han kör marknadspris - det jag har att jämföra med där är när jag själv gick hos en privatläkare i Malmö, och då kostade det 1500 kr per besök.

Jag gissar att eftersom det är Stockholm så är priserna lite högre, så säkerligen kring 1700 kr.

Det är dyrt, JA, men man får vad man betalar för...!

Ola Lundin, den bäste? På vad? Att förskriva narkotika så är han bäst ja. Du har inte varit hos Ola Lundin personligen men rekommenderar honom ändå?

Första besök kostade 2400 kr. Sedan utredning på det med runt 6 möten. Man landar på drygt 20 000 kr.
Citera
2017-01-16, 14:06
Medlem
Ninjor1987s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jegfaller
Ola Lundin, den bäste? På vad? Att förskriva narkotika så är han bäst ja. Du har inte varit hos Ola Lundin personligen men rekommenderar honom ändå?

Första besök kostade 2400 kr. Sedan utredning på det med runt 6 möten. Man landar på drygt 20 000 kr.

Jajjemen! = ) Han förskriver mediciner som hjälper och hjälpte många, som den offentliga vården svek genom att INTE förskriva effektiva mediciner.

Det var bra info om priserna för övrigt - måste säga att det är lite underligt att det är så få läkare som skriver ut sina priser på sina hemsidor - vad tror man sig vinna på att vara hemliga med detta?
Citera
2017-01-16, 14:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ninjor1987
Jajjemen! = ) Han förskriver mediciner som hjälper och hjälpte många, som den offentliga vården svek genom att INTE förskriva effektiva mediciner.

Det var bra info om priserna för övrigt - måste säga att det är lite underligt att det är så få läkare som skriver ut sina priser på sina hemsidor - vad tror man sig vinna på att vara hemliga med detta?

Ja, det håller jag med om. Ola Lundin är säkerligen mer påläst inom neuropsykiatriska funktionshinder jämfört med andra psykiatriker, men att kalla honom för den bäste är kanske inte helt legitimt. Huruvida det stämmer låter jag vara osagt.

Det positiva är dock att väntetiden för att få en diagnos (eller ens bli utredd) är avsevärt kortare hos Ola Lundin, och nog kostar det alltid, vilket det kanske kan vara värt. Däremot anser jag att han är lite väl schangtil med att förskriva centralstimulantia till sina patienter.

Det känns snarare som att man betalar för att få ett recept, än att få hjälp för sina symptom.

Ola Lundin känns stundtals som en oseriös aktör, det är bara att göra en sökning och se tidigare patienters upplevelser. Många missbrukare med kriminell bakgrund söker sig till Ola Lundin. Gissningsvis får dessa inte lämna urinprov och liknande innan och under medicinering vilket är praxis hos statlig psykiatri.

Edit - Hittade den här:

https://valetblogg.wordpress.com/2011/08/29/%E2%80%9Dvi-visste-inte-om-var-son-skulle-overleva%E2%80%9D/
Senast redigerad av jegfaller 2017-01-16 kl. 14:59.
Citera
2017-01-16, 14:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Slackoff
Varför gick du dit om du inte vill ha ADHD medicin din tomte?

Knappast så att centralstimulantia är den enda utvägen som behandling gällande neuropsykiatriska funktionshinder.
Citera
2017-01-16, 16:08
Medlem
Slackoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jegfaller
Knappast så att centralstimulantia är den enda utvägen som behandling gällande neuropsykiatriska funktionshinder.

Vill man äta voxra/strattera eller slösa tid på kbt så finns det billigare alternativ än Ola Lundin ,ja.

Kriminella missbrukare har ofta ADHD, det är ofta därför som de blev kriminella missbrukare.
Att dessa får cs via apoteket är knappast ett samhällsproblem även om de skulle fejka en diagnos.
Snarare minskar det skadeverkningarna för alla parter.
Senast redigerad av Slackoff 2017-01-16 kl. 16:13.
Citera
2017-01-16, 16:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Slackoff
Vill man äta voxra/strattera eller slösa tid på kbt så finns det billigare alternativ än Ola Lundin ,ja.

Kriminella missbrukare har ofta ADHD, det är ofta därför som de blev kriminella missbrukare.
Att dessa får cs via apoteket är knappast ett samhällsproblem även om de skulle fejka en diagnos.
Snarare minskar det skadeverkningarna för alla parter.

Voxra är inte godkänt för behandling mot ADHD. Guanfacin däremot. Strattera har visat sig fungera bättre jämfört med centralstimulantia gentemot ADHD-PI, där centralstimulantia ofta är mycket ineffektiva. Detta visste du kanske inte?

Knappast. Man "blir" inte kriminell bara för att man lider av ett neuropsykiatriskt handikapp. Det är bara en slapp bortförklaring.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in