Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-01-09, 18:58
  #37
Medlem
ChristianXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvartaBjorn
Några fler mods som har synpunkter på det hela?
Jag instämmer med de som tidigare sagt sitt. Det är aldrig fel att rapportera ett inlägg som inte bör vara kvar, oavsett om det är ett regelbrott någon annan står för eller om man själv felpostat eller ångrat sig. Det ska bort och då underlättar det för oss om vi har en rapport, helt enkelt. Bättre en gång för mycket än en för lite.
Citera
2017-01-09, 19:52
  #38
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvartaBjorn
Jag hör väl till de griniga också då även jag tycker att onödiga "tomma" inlägg kan vara irriterande. Varför inte ta ansvar för sitt eget handlande och rapportera inlägget själv eller ännu hellre använda Förhandsgranska-funktionen?

Är det man skrivit så (o)viktigt att få iväg snabbt så fingret direkt måste till Skicka-knappen?

Jag har förståelse för att man kan ångra det man skrivit men inte inom några få minuter. Med lite självdisciplin så blir det inte onödigt merarbete för moderatorerna och trådarna blir renare.

Några fler mods som har synpunkter på det hela?
Det finns säkert fler som är som mig som inte visste att man kunde RP :a sitt egna inlägg.
För min del blir det fel mellan varven.
Blir dubbla inlägg eller andra konstigheter.
Jag har som sagt var inte vetat om att jag kunde anmäla mig själv.
Och trott också att en punkt visade moderatorerna att inlägget var fel.
Nu vet jag hur jag skall göra.
Moderatorerna har svarat och jag har lyssnat och faktiskt redan hunnit gjort ett fel och anmält mig själv.
Citera
2017-01-09, 20:43
  #39
Moderator
sm910difs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goran744
Det finns säkert fler som är som mig som inte visste att man kunde RP :a sitt egna inlägg.
För min del blir det fel mellan varven.
Blir dubbla inlägg eller andra konstigheter.
Jag har som sagt var inte vetat om att jag kunde anmäla mig själv.
Och trott också att en punkt visade moderatorerna att inlägget var fel.
Nu vet jag hur jag skall göra.
Moderatorerna har svarat och jag har lyssnat och faktiskt redan hunnit gjort ett fel och anmält mig själv.
Att RP:a står ju inte i motsats till att också sätta en punkt. Är ju fortfarande dumt att låta inlägget stå kvar, även om man rapporterat, eftersom du riskerar att folk får för sig att svara på ditt inlägg eller anmärka på vad nu som är fel i väntan på att en moderator tar bort inlägget. En onödig risk för OT-generering som minskas om du rapporterar och redigerar bort texten.

Själv brukar min process vid felpostade inlägg (hamnat i fel tråd när man haft flera flikar uppe, dubbelpost eller vadhelst) se ut som följande: Redigera till "." -> RP -> redigera till "Felpost" alt "dubbelpost" eller vad som nu är lämpligt. Sitter man vid datorn kan steget med "." hoppas över, eftersom det inte tar särskilt mycket längre tid att kludda dit "felpost" direkt. Jag ser ingenting i moderatorernas svar här i tråden som skulle tala för att ovanstående skulle vara klandervärt.

Att skriva "." får ju sägas de facto kommit att få betydelsen "hej moderator, vänligen ta bort" här på forumet och i viss mån på forum i allmänhet, likt "@användare" har kommit att få betydelsen "jag skriver det här inlägget till användaren 'användare'" och "(((användare)))" har kommit att betydelsen att "användare" är judisk.
__________________
Senast redigerad av sm910dif 2017-01-09 kl. 20:48.
Citera
2017-01-09, 21:02
  #40
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sm910dif
Att RP:a står ju inte i motsats till att också sätta en punkt. Är ju fortfarande dumt att låta inlägget stå kvar, även om man rapporterat, eftersom du riskerar att folk får för sig att svara på ditt inlägg eller anmärka på vad nu som är fel i väntan på att en moderator tar bort inlägget. En onödig risk för OT-generering som minskas om du rapporterar och redigerar bort texten.

Själv brukar min process vid felpostade inlägg (hamnat i fel tråd när man haft flera flikar uppe, dubbelpost eller vadhelst) se ut som följande: Redigera till "." -> RP -> redigera till "Felpost" alt "dubbelpost" eller vad som nu är lämpligt. Sitter man vid datorn kan steget med "." hoppas över, eftersom det inte tar särskilt mycket längre tid att kludda dit "felpost" direkt. Jag ser ingenting i moderatorernas svar här i tråden som skulle tala för att ovanstående skulle vara klandervärt.

Att skriva "." får ju sägas de facto kommit att få betydelsen "hej moderator, vänligen ta bort" här på forumet och i viss mån på forum i allmänhet, likt "@användare" har kommit att få betydelsen "jag skriver det här inlägget till användaren 'användare'" och "(((användare)))" har kommit att betydelsen att "användare" är judisk.
Ja så har inte jag tänkt. Inte ens reagerat över någons punkter.
Men som sagt var nu vet i alla fall jag hur jag ska göra i fortsättningen eftersom jag är en av punktisterna😂
Citera
2017-01-09, 21:14
  #41
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sm910dif
Att RP:a står ju inte i motsats till att också sätta en punkt. Är ju fortfarande dumt att låta inlägget stå kvar, även om man rapporterat, eftersom du riskerar att folk får för sig att svara på ditt inlägg eller anmärka på vad nu som är fel i väntan på att en moderator tar bort inlägget. En onödig risk för OT-generering som minskas om du rapporterar och redigerar bort texten.

Själv brukar min process vid felpostade inlägg (hamnat i fel tråd när man haft flera flikar uppe, dubbelpost eller vadhelst) se ut som följande: Redigera till "." -> RP -> redigera till "Felpost" alt "dubbelpost" eller vad som nu är lämpligt. Sitter man vid datorn kan steget med "." hoppas över, eftersom det inte tar särskilt mycket längre tid att kludda dit "felpost" direkt. Jag ser ingenting i moderatorernas svar här i tråden som skulle tala för att ovanstående skulle vara klandervärt.

Att skriva "." får ju sägas de facto kommit att få betydelsen "hej moderator, vänligen ta bort" här på forumet och i viss mån på forum i allmänhet, likt "@användare" har kommit att få betydelsen "jag skriver det här inlägget till användaren 'användare'" och "(((användare)))" har kommit att betydelsen att "användare" är judisk.

Ett kort dp är ju kutym och fullt förståeligt vid en dubbelpost och ofantligt mycket bättre än en trött punkt.

Om man nu inte ser dp som ett kodord.
Citera
2017-01-09, 21:16
  #42
Moderator
sm910difs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Ett kort dp är ju kutym och fullt förståeligt vid en dubbelpost och ofantligt mycket bättre än en trött punkt.

Om man nu inte ser dp som ett kodord.
Ja bägge har ju samma innebörd och tar upp lika mycket utrymme i tråden, så vill någon hellre skriva "dp" än "." så är det inget som i vart fall jag ser några problem med.
Citera
2017-02-11, 02:54
  #43
Medlem
SvartaBjorns avatar
Väljer att dra upp denna tråd igen då jag tycker att:

- "."
- "dubbelpost" ("dp")
- "felpost"
- "ta bort"

m.m. har ökat på sista tiden.
Och mycket sällan har den som skrivit inlägget bemödat sig att rapportera inlägget (RP) så att de blir borttagna.

Jag irriterar mig personligen över dessa inlägg och är säkert "överkänslig" då jag har svårt att bara hoppa över inläggen.
Jag skulle dessutom känna mig som en rejäl rättshaverist om jag tog på mig uppdraget att å andras vägnar RP'a.

Då de moderatorer som tidigare svarat i denna tråd verkar uppskatta att bli uppmärksammade på att inläggen bör tas bort så undrar jag hur man bäst når ut till gemene användaren att rapportera sina egna felaktiga inlägg?

Inte sjutton ska det behövas en regel för att få ut budskapet, eller...?

(Ja, jag är extra retlig för tillfället av en viss anledning och kanske överreagerar. I så fall ber jag om ursäkt om jag trampar på några tår.)
Citera
2017-02-22, 06:23
  #44
Medlem
Run3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mia-Rovy
Angående 2 och 3: Mobilversionen av flashback har ingen prenumerationsfunktion.

Jag kan tänka mig att någon som sitter på en mobil och vill följa en tråd skulle kunna göra så.
Jo, om man postar ett inlägg kan man samtidigt välja att prenumerera på tråden. Men det kanske var det du menade. Det skulle tvinga en att göra ett struntinlägg ja. Ytterst märklig design, minst sagt!
Citera
2017-02-22, 08:42
  #45
Medlem
Elwys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvartaBjorn
Väljer att dra upp denna tråd igen då jag tycker att:

- "."
- "dubbelpost" ("dp")
- "felpost"
- "ta bort"
En fråga till de mer tekniskt kunniga: Vore det inte möjligt att ett inlägg som endast består av något av uttrycken ovan självmant skickade iväg en RP? Av den här tråden att döma är det många som inte förstår att det ankommer på dem själva att rapportera sina felaktiga inägg, och då är kanske en teknisk lösning något att fundera på.
Citera
2017-02-22, 11:36
  #46
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
Oavsett vad anledningen är, så har jag länge stört mig på användare, som inte bryr sig om att rapportera sina egna felposter. Eller ännu värre, användare som tror att moderatorer har tid att läsa igenom alla trådar och ta bort inlägg och därför skriver någonting i stil med: ''Sorry, felpost. Mod kan ta bort inlägget!'' Det är inte särskilt svårt att rapportera en felpost och det borde vara självklart för alla användare att göra det. Men min uppskattning är att 90% av alla användare förväntar sig att mods själva ska upptäcka inlägget och ta bort det, att någon annan användare ska rapportera det eller så bryr de sig helt enkelt inte.

Angående det här med punkter. Jag har alltid antagit att det har varit ett annat sätt att skriva ''Felpost'' eller (som vissa uttrycker det): ''Bra tråd, skriver här, så att jag hittar tillbaka senare.''
Citera
2017-02-22, 15:35
  #47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FromAnotherPlace
Oavsett vad anledningen är, så har jag länge stört mig på användare, som inte bryr sig om att rapportera sina egna felposter. Eller ännu värre, användare som tror att moderatorer har tid att läsa igenom alla trådar och ta bort inlägg och därför skriver någonting i stil med: ''Sorry, felpost. Mod kan ta bort inlägget!'' Det är inte särskilt svårt att rapportera en felpost och det borde vara självklart för alla användare att göra det. Men min uppskattning är att 90% av alla användare förväntar sig att mods själva ska upptäcka inlägget och ta bort det, att någon annan användare ska rapportera det eller så bryr de sig helt enkelt inte.

Angående det här med punkter. Jag har alltid antagit att det har varit ett annat sätt att skriva ''Felpost'' eller (som vissa uttrycker det): ''Bra tråd, skriver här, så att jag hittar tillbaka senare.''

Om inte användaren själv gör det får väl någon annan som stör sig på det rapportera inlägget. Man ser ju när man klickar på Rapportera om det redan är rapporterat eller inte.
Citera
2017-02-22, 21:05
  #48
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jo5h2pe
Om inte användaren själv gör det får väl någon annan som stör sig på det rapportera inlägget. Man ser ju när man klickar på Rapportera om det redan är rapporterat eller inte.

Jo, jag vet - det är ju lite det, som är problemet. Att andra användare ofta får ta ansvar för att rapportera felposter, när felpostaren ifråga skulle bespara andra användare besväret genom att göra det själv. För mig känns det som en oskriven, men rätt så självklar vett - och etikettregel på Flashback att rapportera sina egna felposter, så att de blir raderade.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback