Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2020-09-14, 00:28
Medlem
PeterNosters avatar
En 3 år gammal tråd dyker upp med nysvensk text.

Bokmål är danskt skriftspråk.
Nynorska är ett skriftspråk för genomsnittlig norsk dialekt.
Citera
2020-09-14, 08:29
Moderator
Kyrpators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nakkvarr
Absolut inte, om du ser det i relation till nationalspråket (i Sveriges fall helt obesläktat med de finskugriska språken).
Snarare är väl förhållandet mellan nynorsk och bokmål ungefär som mellan translittererad skånska och rikssvenska. Läs följande rader:

"Ti stilla, lött på huan, for klockorna di renga,
o de är själarenging for Parnilla Pettor Svens;
Hon dö på fattihused ibland frammada for henga
sjulåtta glötta glemt'na - en kan veda hånt de käns"

Inte helt självklart, men möjligt att tolka för den tillräckligt enträgne.

Okej, eftersom den här tråden ändå har blivit bumpad: Jag går bet på "sjulåtta". Vad betyder det?
Citera
2020-09-14, 11:01
Medlem
Crapmagics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
En 3 år gammal tråd dyker upp med nysvensk text.

Bokmål är danskt skriftspråk.
Nynorska är ett skriftspråk för genomsnittlig norsk dialekt.
Vadå nysvensk text?

Ja ångrar mig, nynorska är svårare att förstå än bokmål för en svensk.

Kan du bekräfta min spaning om att nynorska dialekt handlar om Che-ljud
i uttal, sedan finns det säkerligen en radda nya ord också, men dom kan ju inte
jag dechifrera genom att titta på 7-systrar.
Senast redigerad av Crapmagic 2020-09-14 kl. 11:14.
Citera
2020-09-14, 11:53
Moderator
Kyrpators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crapmagic
Vadå nysvensk text?

Ja ångrar mig, nynorska är svårare att förstå än bokmål för en svensk.

Kan du bekräfta min spaning om att nynorska dialekt handlar om Che-ljud
i uttal, sedan finns det säkerligen en radda nya ord också, men dom kan ju inte
jag dechifrera genom att titta på 7-systrar.

Du verkar fortfarande inte ha klart för dig att nynorska är en skriftspråksnorm. Det finns inga "nynorska dialekter", och nynorskan innehåller inga nya ord förutom dem som tillkommer lite då och då i alla levande språk. Däremot innehåller den en hel del gamla dialektala ord som vanligen inte används i den andra skriftspråksnormen, bokmål.

De tje-lud och skorrande r du har hört är vanliga i många västnorska dialekter, men det har egentligen inte med frågan om nynorska att göra. Eftersom nynorska som nämnt är en skriftspråksnorm.
Citera
2020-09-14, 23:12
Medlem
Crapmagics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kyrpator
Du verkar fortfarande inte ha klart för dig att nynorska är en skriftspråksnorm. Det finns inga "nynorska dialekter", och nynorskan innehåller inga nya ord förutom dem som tillkommer lite då och då i alla levande språk. Däremot innehåller den en hel del gamla dialektala ord som vanligen inte används i den andra skriftspråksnormen, bokmål.

De tje-lud och skorrande r du har hört är vanliga i många västnorska dialekter, men det har egentligen inte med frågan om nynorska att göra. Eftersom nynorska som nämnt är en skriftspråksnorm.
Okat då, kanske var lite för tvärsäker att koppla
Citera
2020-09-15, 01:17
Medlem
Citat:
Okej, eftersom den här tråden ändå har blivit bumpad: Jag går bet på "sjulåtta". Vad betyder det?

"Sju eller åtta", vad jag förstår. Men hej! jag kan nog inte skånska bättre än du!
Citera
2020-09-15, 09:16
Moderator
Kyrpators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nakkvarr
"Sju eller åtta", vad jag förstår. Men hej! jag kan nog inte skånska bättre än du!

Jag funderade på om det kunde vara så, men det verkade en smula bisarrt att vara så oprecis i sammanhanget. Minns du var du hittade dikten?
Citera
2020-09-15, 12:11
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Jag funderade på om det kunde vara så, men det verkade en smula bisarrt att vara så oprecis i sammanhanget. Minns du var du hittade dikten?

I Svea Folkkalender finns beskrivet om Rackare-Nilsen som säger:

Citat:
»Jo, vänta, så ska jag la tala om et,» sade Rackaren och lade in en duktig mullbänk. »Jo, jag kunde la vara sådär vid lag en sjulåtta år då.
Citera
2025-12-12, 02:11
Medlem
Ördögs avatar
En tänkvärd text om det tvivelaktiga i att tvinga alla skolbarn att plugga nynorsk, och att se till att all officiell information måste finnas på två officiella skriftspråk. Det skulle vara moro om forumets norska och förnorskade medlemmar kunde säga sin åsikt om språkpolitiken i Norge!

Å banne på nynorsk
https://www.nrk.no/ytring/a-banne-pa-nynorsk-1.17678986
Men i dag er det mindre enn 10 prosent av Norges befolkning som bruker nynorsk som skriftspråk, og bruken blir mindre hvert eneste år.

Det betyr at de fleste som bor i Norge overhodet ikke har noe forhold til nynorsk, men likevel skal all offentlig kommunikasjon foregå på to offisielle skriftspråk.

Ikke misforstå, jeg har i en årrekke vurdert nynorsk som et fint skriftspråk. Men kan vi forvente at dagens oppvoksende slekt skal mene det samme? Jeg er overbevist om at svaret er nei.

«Ingen» norske elever roper hurra når de skal lære nynorsk, og i høyere utdanning er det forsvinnende få som skriver det som en gang het landsmål. Så hva er vitsen? Den blir mer og mer usynlig. De fleste vil nok si at vitsen ikke finnes i det hele tatt.

Skal noen som fremstår som hyggelige, små-fundamentalistiske og ihuga nynorskfolk fortsatt få lov til å pålegge norske skoleungdommer å lære seg et skriftspråk nesten ingen bruker? Og det i en tid der debatten går høyt om hva som skal prioriteres i den norske skolen?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in