Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-01-06, 13:23
  #13
Medlem
VenomXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4PennPlaza
Ja, men även i tal.

Du kan inte gödsla ditt språk med för många 'please'.

Visar på kultivering, artighet, bra uppfostran och respekt för din samtalspartner.

Finns en anlening till att det kallas "the magic word".

Jojo i engelskan självklart, där ingår det ju mer naturligt, men om någon skulle använda ordet "vänligen" i svenskt talspråk skulle jag nog främst ta det som falskt och sarkastiskt just pga att jag tycker det låter extremt stelt och onaturligt. Det ger nästan meningen en klang av "det där borde du fattat själv men nu måste jag väl tydligen be dig om det då", eller nåt åt det hållet. På en vänligt uppmanande skylt däremot funkar det ju fint.

Men jag uppfattar alltså "vänligen" som just extremt tillgjort och krystat (i talspråk) och det låter därför för mig underligt att du rekommenderar det som motsats till just detta, men det kanske handlar om lokala variationer. Jag har iaf aldrig hört nån använda det ordet i vardagligt tal, däremot har väl formen "vill du vara vänlig att..." förekommit då och då. Den känns (lite) mer naturlig och avslappnad.
Citera
2017-01-06, 20:56
  #14
Medlem
Moll-Es avatar
Det är snarare en fråga för Språk än Socialantropologi, etnologi och sociologi.

/Moderator
Citera
2017-03-19, 05:55
  #15
Medlem
Furiennas avatar
"Snälla", "var snäll och...", "var så god och...", "var så vänlig och"...

Man får helt enkelt byta efter sammanhanget.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback