Citat:
Ursprungligen postat av Lesseits
Intressant läsning Anchi. Det finns ju vissa klart negativa sidor med läraryrket som du tar upp. Har en nära bekant som jobbat något år som gymnasielärare. Har snackat lite med honom om det här och han säger att det funnits stunder då han bara velat stänga in sig och inte träffa någon person öht, just för att det kan bli för mycket social kontakt ibland. Och officiella sektorn suger ju generellt ja. Taskig organisation, dålig ekonomi och ruttna politiker som bestämmer saker de inte vet ett skit om. Men friskolor då? Dom borde kunna vara bättre på många punkter där?
Jag vet inte om jag håller med om att friskolor skulle vara ett bättre alternativ. Generellt, alltså. Jag vet många bra exempel på friskolor som har nischat sig med olika utbildningar eller pedagogikform. Men jag tycker att direktiven är svaga vad gäller kraven för friskolor. Skräckexempeln är ju religiösa friskolor som gör allt för att skilja dess barn från det omgivande samhället.
Jag är inte emot friskolor som sådana, men jag är kritisk inför vad man tillåter inom dess ramar.
Tillbaka till ämnet:
varför provar du inte att jobba ett litet tag på nån skola? För att kolla hur det är, om du trivs osv.
Det är ett tufft jobb, men tycker man om människor och lärandemiljöer så är det intressant & väldigt givande.
Även om jag inte vet om det är lärare jag vill jobba som, så har jag inte för en sekund ångrat min utbildning. Visst, jag hade kunnat plugga nåt annat, men jag hade aldrig pluggat nåt annat med samma entusiasm