2005-12-20, 00:53
Medlem
Lesseitss avatar
Intressant läsning Anchi. Det finns ju vissa klart negativa sidor med läraryrket som du tar upp. Har en nära bekant som jobbat något år som gymnasielärare. Har snackat lite med honom om det här och han säger att det funnits stunder då han bara velat stänga in sig och inte träffa någon person öht, just för att det kan bli för mycket social kontakt ibland. Och offentliga sektorn suger ju generellt ja. Taskig organisation, dålig ekonomi och ruttna politiker som bestämmer saker de inte vet ett skit om. Men friskolor då? Dom borde kunna vara bättre på många punkter där?

EDIT: Fixade ordfel
Citera
2005-12-20, 02:01
Medlem
Anchis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lesseits
Intressant läsning Anchi. Det finns ju vissa klart negativa sidor med läraryrket som du tar upp. Har en nära bekant som jobbat något år som gymnasielärare. Har snackat lite med honom om det här och han säger att det funnits stunder då han bara velat stänga in sig och inte träffa någon person öht, just för att det kan bli för mycket social kontakt ibland. Och officiella sektorn suger ju generellt ja. Taskig organisation, dålig ekonomi och ruttna politiker som bestämmer saker de inte vet ett skit om. Men friskolor då? Dom borde kunna vara bättre på många punkter där?

Jag vet inte om jag håller med om att friskolor skulle vara ett bättre alternativ. Generellt, alltså. Jag vet många bra exempel på friskolor som har nischat sig med olika utbildningar eller pedagogikform. Men jag tycker att direktiven är svaga vad gäller kraven för friskolor. Skräckexempeln är ju religiösa friskolor som gör allt för att skilja dess barn från det omgivande samhället.

Jag är inte emot friskolor som sådana, men jag är kritisk inför vad man tillåter inom dess ramar.

Tillbaka till ämnet:
varför provar du inte att jobba ett litet tag på nån skola? För att kolla hur det är, om du trivs osv.

Det är ett tufft jobb, men tycker man om människor och lärandemiljöer så är det intressant & väldigt givande.

Även om jag inte vet om det är lärare jag vill jobba som, så har jag inte för en sekund ångrat min utbildning. Visst, jag hade kunnat plugga nåt annat, men jag hade aldrig pluggat nåt annat med samma entusiasm
Citera
2005-12-20, 02:03
Medlem
Anchis avatar
Jo, en sak till bara; det heter offentliga sektorn
Citera
2005-12-20, 02:20
Medlem
Lesseitss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anchi
varför provar du inte att jobba ett litet tag på nån skola? För att kolla hur det är, om du trivs osv.
Tanken finns där. Men det är ett ganska stort beslut att säga upp sig i en lite vansklig bransch för att prova på något nytt ett tag.

Citat:
Ursprungligen postat av Anchi
Jo, en sak till bara; det heter offentliga sektorn
Så var det man kallade den ja...
Citera
2005-12-20, 09:38
Medlem
boogeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lesseits
Jag har något andra värderingar idag än jag hade när jag valde. När jag valde var det mycket pga lönen. Idag värderar jag inte pengar speciellt högt, bara jag har så jag kan leva ett schysst liv utan att behöva snåla. Jag är inte heller den karriärist jag trodde jag var. En ingenjörsutbildning är ju bra om man vill klättra uppåt. Att göra karriär kan vara schysst, men isf inte för karriärens skull, utan för att det är just kul och något man trivs med. Och det kan vara lite sådär roligt att trampa sig fram, skrika högst på möten, alltid vara tillgänglig och inställsam osv. Sen fascinerar inte teknologi mig på samma sätt som innan. Det är ju ganska dött så att säga. Teknologer, vilka man såklart ofta (nästan alltid för min del) jobbar tillsammans med, är ju generellt inte de socialaste människor man stött på heller.

Jag har alltid funderat över läraryrket (gymnasisenivå). Verkar vara en bra kombination av akademiskt kunnande med mycket människokontakt och där arbetsobjekten är individer, ej maskiner och logik.

Ajdå, det var något liknande jag väntat mig, vilket jag får säga inte låter direkt som min grej.
Hade hoppats på ett svar där det ingick att du var ytterst asocial och därför inte orkade med alla intressanta människor och alla snygga brudar du träffar i yrket.
Citera
2005-12-20, 09:59
Medlem
yckojs avatar
Har en fil.kand i Medie- och kommunikationsvetenskap and a lot of good it has done me. Ur en akademisk synpunkt så kan man säga att dessa år har varit hyfsat bortkastade. Arbetsmarknaden idag är en riktig solskenshistoria... Det är ofta 2-300 sökande till varje position och om du väl får jobbet så handlar det ofta om vikariat eller projektanställningar med varierande arbetstid. Anställningstryggheten på en projektanställning är väl sådär va

För närvarande jobbar jag som lärare på ett mediegymnasium (friskola) och känner därför inte riktigt igen mig i beskrivningen av skolvärlden som ni målat upp hittils. Resurserna är utmärkta, med lite trugande så får vi ofta den utrustning vi önskar oss. Det som är mest frustrerande med jobbet är att många av de elever som går på skolan inte tycks ha sökt hit på grund av ett intresse för ämnet utan bara har råkat hamna här eller har "frikvotats" in vilket medför att motivationsnivån är under all kritik. Största delen av jobbet går åt till att få eleverna att göra något överhuvudtaget... Lama jävlar...
Citera
2005-12-20, 10:30
Medlem
SmolderingAssess avatar
Jag läser första året på KTH - civ.ing Material...

Tror inte detta är rätt för mig då jag alltid haft G- i matten och kemin och fysiken..

Men på något konstigt svis har jag i alla fall klarat tentorna hittills
Citera
2005-12-20, 10:38
Medlem
MunchenCallings avatar
Jag läste till nationalekonom i Lund och skulle förmodligen göra det igen...men kanske med större inslag av företagsekonomi. Annars är jag nöjd med utbildningen, mitt jobb och mina framtidsmöjligheter.
Citera
2005-12-20, 10:44
Medlem
TheEconomists avatar
Jag läste/läser till civilingenjör med matematisk/finansiell inriktning och ekonomie magister i finansiell ekonomi. Jag hade lätt valt samma sak igen om jag fick "starta om". Är på väg ut i arbetslivet och det intresse arbetsgivarna (strategikonsult/corp. finance/kvantfinans) visar mig befäster bara att det var ett helrätt val.
Citera
2005-12-20, 12:47
Medlem
Läste en diploma-utbildning i ljudteknik och med själva utbildningen är jag nöjd. Många som klagar på dessa utbildningar men själv tycker jag man hade möjlighet att lära sig hur mycket som helst om man la ner tid och energi. Att få tillgång till utrustning för miljoner under utbildningen är inte heller fy skam.

Arbetsmässigt är det värre då mitt kontaktnät brister lite. Men det lär väl bli att försöka slå sig in som frilans om man så ska dö på kuppen. Men hade varit bekvämt med möjligheter till jobb efteråt. Överväger att komplettera med en BA genom ett år i australien. Inte så mycket för att arbetsmöjligheterna ökar (vilket de antagligen inte alls gör, snarare tvärtom..) men utlandserfarenhet och miljöombyte lockar.
Citera
2005-12-20, 13:02
Medlem
Snart färdig jur. kand.

Jag har till min stora förvåning märkt att många av mina kursare valt juridiken enbart för "att det är bra att ha".
Själv brinner jag för juridiken, humanjuridik i första hand (dvs juridik med människor inte bolag och papper )

Tyvärr har vår praktik varit mycket begränsad, men min enda vecka på en advokatbyrå var riktigt rolig. Kände verkligen att jag hittat rätt i livet, och det känns jäkligt bra!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in