2005-12-18, 22:23
Medlem
var på en fest och en minderårig(14 bast) blev packad på sprit som togs av mig utan lov, hon blir väldigt berusad och hennes föräldrar kontaktas av en kompis till henne som hämtar henne och de har nu bestämt sig för att sätta dit mig. Om vi skippar moralkakorna för ja, det var jävligt ansvarslöst av mig, hur kommer detta följas upp när de gör en polisanmälan?
Att en minderårig druckit sig full är ju inget spektakulärt i sig precis, det har alla gjort och detta kan väl inte precis ha speciellt hög prioritet hos polisen antar jag? Skulle polisen vara intresserade av att plocka in berusade minderåriga för förhör var de fått tag på spriten skulle de ju bara behöva åka ut till vilken stads centrum som helst vid 10-tiden på en helgkväll liksom.
Jag antar att det är typ langning som skiten rubriceras som och det har ju fängelse o skit på straffskalan även om detta fallet knappast är så hemskt grovt. Vad kan hända här och hur skall man agera?
Citera
2005-12-19, 06:52
Medlem
Detta regleras i 3 kap 8§, 3 kap 9§ och 10 kap 7§ alkohollagen.
http://lagen.nu/1994:1738

Som du ser i 8§ är det förbjudet att bjuda eller låna ut alkoholdrycker till den som inte är 20 år.

I 9§ finns ett undantag, nämligen om man bjuder "för förtäring på stället". Att bjuda "för förtäring på stället" är dock otillåtet om det "är uppenbarligen oförsvarligt med hänsyn till den bjudnes ålder och omständigheterna i övrigt".

I 10 kap 7§ anges straffet till böter eller fängelse i sex månader.

I ditt fall gissar jag att du inte riskerar straff. Om du däremot bjudit flickan och därefter utnyttjat henne så vore det uppenbart oförsvarligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in