Citat:
Ursprungligen postat av
mahuang
Den hårda miljön beror på att dessa barn/ungdomar inte fått en vettig chans.
Även om de är intelligenta, så växer många av dem upp i familjer som är fattiga, många med föräldrar med problem som sjukdomar(psykiska eller fysiska) de har vänner med föräldrar som är dysfunktionella.
I skolorna och barnomsorgen jobbar de värsta personerna, som inte får jobb någon annanstans.
Barnen blir slagna och kallade för det ena och andra i skolan, personalen bryr sig inte.
Barn får bevittna och utsätts för våld tidigt där.
Hur ska dom kunna plugga när dom ska försöka undvika att bli knivhotade, strypta och sparkade under rasten.
När någon ringer polisen, så vill de inte ens rycka ut, om de gör så är de väldigt långsamma, lägsta prioritet.
Miljön är som ett fängelse på film, tjalla anses väldigt fult.
För att kunna röra sig ute, måste de gå med i ett gäng(och få respekt, vilket betyder att folk är rädda för att mucka med dem.)
Jobba upp sig är näst intill omöjligt om de inte har studiero i hemmet eller i skolan och arbetsplatserna sållar ut dem, endast pågrund av bostadsort.
De där minnena du har med bio med föräldrar, semesterort, har inte dessa. de har betongen och inga pengar att göra något för, vara hos varandra är ofta en omöjlighet.
Lägg till att de blir mobbade om det syns att de är fattiga, inga märkeskläder, senaste mobilen.
Vad som behövs är vuxna som bryr sig och är vårdande inom alla områden. En ärlig chans att kunna få jobba och tjäna pengar.
Men snälla sluta överdriva. Du pratar som att det är ett ghetto i Sydafrika eller något sånt.
Jag är uppvuxen i Biskop, har aldrig varit inblandad i något gängrelaterat, är högskoleutbildad och har ett jobb. Och vet du vad, jag tillhör majoriteten och är inte på något sätt speciell i sammanhanget (ok, kanske inte en majoritet som är utbildade).
Ja, ungdomarna i Biskop har sämre förutsättningar än "svenska" områden, men inte fan ska det leda till att man leker Tony Montana. Vi bor i Sverige, vill man så kan man lyckas. Jag växte också upp under "svåra förhållanden". Många av dessa killar vill helt enkelt hålla på med det här. Ja, det finns ungdomar som dras med på grund av anledningar som du nämner... men i slutändan har vi alla fria val i livet.
Och till alla som tror att Biskop är en krigszon, det är det inte. Det sker bara små hickups då och då och några blir skjutna till döds, no big deal

För övrigt måste jag säga att jag är imponerad över all information som finns i trådarna här på Flashback, jag har bott i Biskop hela livet och vet minimalt om vad som händer och vem som hänger med vem. Ni verkar veta allt... eller är det en massa halvsanningar eller hellögner?