2016-12-25, 09:52
Medlem
87anAxelssons avatar
Min utländska vän håller på att lära sig svenska. Han frågade mig om "sen" är i framtiden, medan "då" är i det förflutna... Javisst sa jag, och gav honom följande exempel:

"Jag ska gå och äta sen."
"Jag gjorde det då."

Men då undrade han varför man säger "för två veckor sen"?

Det har alltså hänt, men låter som att det ska hända... Jag har aldrig tänkt på det innan

Diskussionsfråga: Har ni några tankar om denna lilla språkobservation från min utländska vän?
Citera
2016-12-25, 10:20
Medlem
"Imorgon får vi besök. Då ska vi gå på bio."

Nej, "då" är inte bara dåtid.
Citera
2016-12-25, 10:27
Medlem
Demetrioss avatar
Vilket språk talar din vän som modersmål?
Kanske finns det motsvarande ord i det där språket för att vännen kunde förstå dem bättre?
Som tur finns det t.ex. sådana motsvarande ord i ryska:
Sen = затем
Då = тогда
Men jag skulle inte försöka att förklara det på engelska typ
Citera
2016-12-25, 10:29
Medlem
"Då" får man kanske klassa som ett tidskopplande ord, "sedan" i förfluten tid kräver en komplettering, (en timme sedan eller sju är sedan), medan det för framtid snarare är en avkortad mening, det skrivs "jag gör det sedan", det är egentligen en avhuggen mening, borde vara som exempel: "jag gör det sedan jag har ätit lunch" eller "jag gör det sedan jag fått arbetsbeskrivningen". Enbart "sedan" som avslutning på sådan mening säger att det är något som ligger längre fram i tiden utan att tala om det rör sig om några minuter eller några år, ej heller om det är villkorat med något som mina föregående exempel var.
Citera
2016-12-25, 12:27
Medlem
HerrGickhans avatar
betyder »vid det tillfället« eller »efter att något har inträffat« medan sedan (sen) betyder »därefter«.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in