Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-02-03, 15:33
  #145
Medlem
Redoxreaktions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flummare
Nej det är absolut inte den enda bra bryggaren, men jag råkar ha en. Mer för att det är lätt att få tag på reservdelar även efter 10 eller 20 år än att den skulle vara bäst på att brygga.

Till "vanligt" bryggkaffe är Don Pedro bäst enligt mig. Den har bara två nackdelar, och de har inte med smaken att göra: det är lite svårare att få ur sumpen än ur andra bryggare, och man brukar råka slå sönder ena delen av den efter några år, vanligen överdelen. Man behöver ingen dyr kvarn heller, för bönorna ska mannagrynsmalas, vilket går bra med en riktigt billig kvarn. Nu köpte jag en lite dyrare kvarn senast för att bara behöva trycka på en knapp och få exakt samma malning varje gång, men en kvarn för 200 kr duger utmärkt.
Citera
2018-02-03, 15:39
  #146
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flummare
Nej det är absolut inte den enda bra bryggaren, men jag råkar ha en. Mer för att det är lätt att få tag på reservdelar även efter 10 eller 20 år än att den skulle vara bäst på att brygga.
Den biten köper jag. Själv kokar jag oftast mitt kaffe på spisen. Har en mockabryggare och en klassisk kaffepanna.
Citera
2018-02-03, 15:44
  #147
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AsburyPerk
Alltså kaffet i Sverige är ju förhållandevis bra. Men vanligt, mainstream, massproducerat, färdigmalt kaffe som man köper i affären är ändå skit, riktigt sosse kaffe med andra ord.

Varför köper ni inte mer speciella sorter, tex single origin, eller bönor som har blivit rostade lokalt, small batch osv, och sen maler själva färskt precis innan varje kopp?

Varför dricker ni skit?

För att allt sånt skit som du nämner, är just skit som man redan provat. Meningslös dynga med massa fina namn med en vokla på slutet. Smakar blähä.

Riktigt kaffe är faktiskt svenskt vanligt kaffe. Zoegas skall det vara. Punkt.
Citera
2018-02-03, 15:59
  #148
Medlem
Redoxreaktions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goyimcuck
För att allt sånt skit som du nämner, är just skit som man redan provat. Meningslös dynga med massa fina namn med en vokla på slutet. Smakar blähä.

Riktigt kaffe är faktiskt svenskt vanligt kaffe. Zoegas skall det vara. Punkt.

Citera
2018-02-03, 16:35
  #149
Medlem
flummares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Till "vanligt" bryggkaffe är Don Pedro bäst enligt mig. Den har bara två nackdelar, och de har inte med smaken att göra: det är lite svårare att få ur sumpen än ur andra bryggare, och man brukar råka slå sönder ena delen av den efter några år, vanligen överdelen. Man behöver ingen dyr kvarn heller, för bönorna ska mannagrynsmalas, vilket går bra med en riktigt billig kvarn. Nu köpte jag en lite dyrare kvarn senast för att bara behöva trycka på en knapp och få exakt samma malning varje gång, men en kvarn för 200 kr duger utmärkt.
En stor salut till de som orkar hålla på med det. Jag vill iaf ha en viss bekvämlighet och har en hyffsad elkvarn på strax under tusenlappen. Och nej jag förvarar inte bönorna i behållaren som inte är lufttät, jag väger upp bönorna och häller i varje gång.
Citera
2018-02-03, 17:50
  #150
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AsburyPerk
Alltså kaffet i Sverige är ju förhållandevis bra. Men vanligt, mainstream, massproducerat, färdigmalt kaffe som man köper i affären är ändå skit, riktigt sosse kaffe med andra ord.

Varför köper ni inte mer speciella sorter, tex single origin, eller bönor som har blivit rostade lokalt, small batch osv, och sen maler själva färskt precis innan varje kopp?

Varför dricker ni skit?

Varför är du en fräck jävla idiot?
Citera
2018-02-06, 13:45
  #151
Medlem
WhenAllLightDiess avatar
Kvalitén på såkallat "sosse-kaffe" måste ha gått ner sig senaste åren, de flesta jag känner verkar lida av olika tarm problem som garanterat beror på detta "sosse-kaffe".
Citera
2018-02-08, 15:07
  #152
Medlem
Slass avatar
Kör på AeroPress med Wilfa kvarn. Har också presso, Clever och Chemex men dom samlar mest bara damm efter att jag fick AeroPressen.

Tycker specialkaffe är lite överskattat nu när jag samplat en hel hög. En 100% Arabica från valfritt svennemärke duger. Visst det är inte riktigt lika runt och fruktigt, men det är inte samma enorma steg från böna till böna som från automatbryggare med malet kaffe till nymalet kaffe med bra extraktion och bra vattentemp. Spelar liksom ingen roll vilken böna man har om bryggningen suger, och omvänt så om bryggningen är bra så lyfter det bönan.
Citera
2018-02-08, 20:47
  #153
Medlem
PappasNyaKilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goyimcuck
För att allt sånt skit som du nämner, är just skit som man redan provat. Meningslös dynga med massa fina namn med en vokla på slutet. Smakar blähä.

Riktigt kaffe är faktiskt svenskt vanligt kaffe. Zoegas skall det vara. Punkt.

Detta. Zoegas for the win (fast det numera är uppköpt och man har krympt paketen )
Citera
2018-02-16, 05:30
  #154
Medlem
Testade Mollbergs blandning från Zoegas redan på 80-talet och föll som en fura. Provat väldigt mycket annat genom åren men återkommer alltid till Mollbergs. Mina smaklökar säger att det inte försämrats nämnvärt på 35 år. Aldrig röstat på socialdemokraterna.
__________________
Senast redigerad av avkrooken 2018-02-16 kl. 05:32.
Citera
2018-02-25, 18:40
  #155
Avstängd
Sossekaffe är för mig mellanbrygg som ofta säljs i tvåpack för en billig peng och det har jag precis som Ts svårt att första att folk i så hög utsträckning köper då man för några extra kronor kan få ett riktigt gott färdigmalet kaffe t.ex Zoegas Hazienda.

Att mala själv känns menlöst om man dricker mycket kaffe då det färdigmalna knappast hinner bli dåligt innan det tagit slut.

Att börja prata om kaffe som kostar flera hundra kronor per kilo känns löjligt och visar enbart på hur liten koll man har kring kaffe, speciellt om man väljer att jämföra med Gevalias mellanbrygg.

Törs även gissa att de flesta förvarar sitt kaffe i rumtemeratur oavsett snobbnivå även om de flesta borde fatta att kaffet håller betydligt bättre på en mörk sval plats, typ i kylskåpet.
Citera
2018-02-25, 19:00
  #156
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AsburyPerk
Alltså kaffet i Sverige är ju förhållandevis bra. Men vanligt, mainstream, massproducerat, färdigmalt kaffe som man köper i affären är ändå skit, riktigt sosse kaffe med andra ord.

Varför köper ni inte mer speciella sorter, tex single origin, eller bönor som har blivit rostade lokalt, small batch osv, och sen maler själva färskt precis innan varje kopp?

Varför dricker ni skit?

Tid och pengar.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback