2016-12-20, 11:43
Medlem
SituationReports avatar
Barnen gråter och är rädda. Jag frågar varför. De svarar: för att de nu förstår att de blir vilseledda av media i Sverige och är rädda för framtiden.

"Varför berättar de inte om de som skadats?" är en fråga jag får. Det är just den där aha-upplevelsen, insikten, som gör dem rädda.

Vad sjutton ska jag svara på det? Några förslag? Jag vill ju inte göra barnen mer rädda.

Jag svarar: Ni får sköta det här bättre när ni är vuxna sen.

Avsättning av chefer är enkelt, men ägande är svårbytt.
Senast redigerad av SituationReport 2016-12-20 kl. 11:57.
Citera
2016-12-20, 11:46
Medlem
Drapåtrissors avatar
Läste att den "mindre" brottslighet mannen är dömd för handlar om sexualbrott. Kanske ovidkommande men hur ser det ut här? Tusentals unga män som fått avslag på sina asylansökningar kanske bara väntar på att ta ut sin frustration på samhället.
Citera
2016-12-20, 11:50
Medlem
Vimurs avatar
Nu rapporterar svenska medier om varningen från US state department om att besöka bland annat julmarknader i Europa som kom redan i november. Varför nämnde inte svensk MSM varningen då?
http://www.svt.se/nyheter/utrikes/usa-varnade-for-attacker-mot-julmarknader

Har svenska medier återgivit Merkels uttalande? (Jag hittade inget vid en snabbkoll.) Har de i så fall tagit upp hennes kommentar om att det vore särskilt hemskt om terroristen är asylsökande?
Citat:
Ich weiß, dass es für uns alle besonders schwer zu ertragen wäre, wenn sich bestätigen würden, dass ein Mensch diese Tat begangen hat, der in Deutschland um Schutz und Asyl gebeten hat. Dies wäre besonders widerwärtig.
http://www.bild.de/politik/inland/terrorberlin/bleiben-nach-berlin-anschlag-weihnachtsmaerkte-geschlossen-49402712.bild.html
Jag håller förstås med Merkel, det är är särskilt vedervärdigt, men frågan är om just den kommentaren återges här.
Citera
2016-12-20, 11:51
Medlem
Varulvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Skitprat, inte ett högerextremt dåd mot muslimer har genomförts senaste 20 åren som kommer i närheten av Berlin, Paris eller Nice.

Bara ett sätt att flytta fokus.

Fast vem säger att andra grupperingar (gäller även andra än högerextrema) skulle slå till mot just muslimerna och inte etablissemanget eller samhället som låtit "invasionen" fortsätta?

Snarare det som hänt, även om dom är få så kan man ju inte bara avskriva en växande hotbild så som våldsamma demonstrationer alt en Anton.

Jag försöker inte ens flytta fokus, jag ser ett eskalerande islamiskt våld som på sikt också börjar få andra att agera.
Citera
2016-12-20, 11:56
Medlem
fostroms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drapåtrissor
Nu väntar vi bara på att svetsaren ska oja sig offentligt igen med sina väl inövade fraser. Och som ett brev på posten den vanliga manifestationen på plattan mot våld och främlingsfientlighet.

Löfven är i gott sällskap med MSM. Att islamister mördar oskyldiga européer i hundratal tycks vara mindre bekymmersamt för kommenterande journalister än risken att "högerextrema" krafter kan gynnas. Har den smorde Arnstad delgett oss sin visdom ännu? Är det månne återigen krafter inom SD som är orsaken till dådet?
Citera
2016-12-20, 11:57
Medlem
ReclaimYourMinds avatar
På SR (vid 04.00) hävdade man fortfarande att det "kunde röra sig om en olycka". Vad fan ska man säga!
Citera
2016-12-20, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vimur
Nu rapporterar svenska medier om varningen från US state department om att besöka bland annat julmarknader i Europa som kom redan i november. Varför nämnde inte svensk MSM varningen då?

Har svenska medier återgivit Merkels uttalande? (Jag hittade inget vid en snabbkoll.) Har de i så fall tagit upp hennes kommentar om att det vore särskilt hemskt om terroristen är asylsökande?

Jag håller förstås med Merkel, det är är särskilt vedervärdigt, men frågan är om just den kommentaren återges här.

Från SvT live ( som nog inte följs av så många );

Citat:
Michelle Muntau
Lite mer från talet: Merkel tackade även polisen och räddningstjänsten som arbetade på julmarknaden igår. Hon påpekade även att det är många saker som måste klaras upp innan man kan dra ytterligare slutsatser om attacken.

Hon sa även att hon vet att det skulle vara extra hårt för vissa om det skulle bekräftas att det är en människa som sökt skydd och asyl i Tyskland.

”Det skulle vara speciellt vedervärdigt” mot alla de tyskar som dagligen engagerar sig för flyktingarna och de människor som faktiskt behöver vårt skydd och bryr sig om integrationen, lade hon till.
idag 11.22
http://www.svt.se/nyheter/live/live-lastbilsattack-mot-julmarknad-i-berlin
Citera
2016-12-20, 11:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Varulv
Fast vem säger att andra grupperingar (gäller även andra än högerextrema) skulle slå till mot just muslimerna och inte etablissemanget eller samhället som låtit "invasionen" fortsätta?

Snarare det som hänt, även om dom är få så kan man ju inte bara avskriva en växande hotbild så som våldsamma demonstrationer alt en Anton.

Jag försöker inte ens flytta fokus, jag ser ett eskalerande islamiskt våld som på sikt också börjar få andra att agera.

Ser du demonstrationer mot islamskt våld som en hotbild?
En hotbild mot etablissemanget?

Ja darra då i takt med media, etablissemang och experter köp deras lögner. Men glöm aldrig låten "We didn´t start the fire".
Citera
2016-12-20, 12:02
Medlem
Vimurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Batuta
Från SvT live ( som nog inte följs av så många );

http://www.svt.se/nyheter/live/live-lastbilsattack-mot-julmarknad-i-berlin
Tackar! Där ser man, då blir nästa fråga om någon tar upp det uttalandet närmare här eller om man fortsätter fokusera på vad diverse högerpolitiker häver ur sig.
Citera
2016-12-20, 12:05
Medlem
Varulvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dulcis
Ser du demonstrationer mot islamskt våld som en hotbild?
En hotbild mot etablissemanget?

Ja darra då i takt med media, etablissemang och experter köp deras lögner. Men glöm aldrig låten "We didn´t start the fire".

Så du ser inte eventuella våldsamma upplopp som problem?

Ja okej, då är det så.
Citera
2016-12-20, 12:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vimur

SVT tog faktiskt upp varningen i samband med det avvärjda dådet i Ludwigshafen för några dagar sedan.

http://www.svt.se/nyheter/utrikes/12-aring-forsokte-spranga-bomb-pa-tysk-julmarknad

Men, som du säger, varför informerade inte svensk MSM om detta tidigare? The Telegraph/Reuters skrev t.ex. om US state departments varningar den 22 november. Man kan ju tycka att svenska journalister borde ha viss koll på de stora internationella tidningarna och nyhetsbyråerna. Kanske ville de svenska murvlarna inte "piska upp hat", som det heter.

http://www.telegraph.co.uk/news/2016/11/22/us-state-deptartment-warns-possible-attacks-europe-holiday-season/
Citera
2016-12-20, 12:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Varulv
Så du ser inte eventuella våldsamma upplopp som problem?

Ja okej, då är det så.

Det var du som skrev våldsamma. Och nu upplopp. Det får stå för din syn på att manifestera.

Nej jag ser inget problem att manifestera och demonstrera mot islamiskt våld. Tvärtom ser jag ett enormt behov av att sätta ner foten. Vidta alla möjliga åtgärder för att återskapa ett trovärdigt samhälle. Ett samhälle med värdegrund förankrad i folket. Ett samhälle som vet vad som är rätt och fel.

Gärna ihop med islamska samfund. Men det vet både du och jag att det aldrig kommer hända..

Ett barn vet vad som är rätt och fel. Att dölja det bakom rädsla för polarisering är den största lögn en döende media nu bedriver. Och du köper det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in